Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Använda rattknapparna i bildatorn?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Använda rattknapparna i bildatorn?

    Var hittar jag kabeln som går till rattknapparna? Tänkte nämligen se om jag kan använda knapparna för att styra vissa funktioner i bildatorn. Min tanke var att göra följande; koppla in ett motstånd i serie med kabeln, lägga på en spänning (typ 5 volt eller nåt) och mäta spänningen över motståndet. Sedan slakta ett tangentbord av något slag och knåpa ihop med reläer och komparatorer så olika knappar aktiveras vid olika spänning. Visserligen går det väl att lösa busenkelt med en microprocessor om man kan sånt
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #2
    Det räcker med att mäta spänningen i kabeln. Mer information hittar du i min Saab 9-5 Audio FAQ. Se bara till att du inte klantar till det och löser ut krockkudden. Det har hänt...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Tack!

    Detta är ju nästan för enkelt

    Men det är väl ingen fara me luftpåsen ifall jag bara tjuvar den blå kabeln till SID:en?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Men det är väl ingen fara me luftpåsen ifall jag bara tjuvar den blå kabeln till SID:en?
    Om du vet vilken kabel det är så är det inget problem. Svårigheten är att rattknapparna och krockkudden är anslutna via två identiska kontaktdon då båda använder var sin coilspring för att koppla ihop den roterande ratten med den icke roterande bilen. Om man byter plats på kontakterna så gör femvoltsmatningen från SID att krockkudden exploderar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Det låter ju inte kul, men jag tänkte skarva på en kabel uppe vid kontakten till SID:en (stift 22 enligt din sida). Kan inte tänka mig att det går några vitala airbag-kablar upp till SID:en som kan äventyra detta(?)
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Kan inte tänka mig att det går några vitala airbag-kablar upp till SID:en som kan äventyra detta(?)
    Nej, kablarna till krockkuddarna går inte till SID.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Belysning i rattknapparna og 9-3 ?
    Av mystery_o i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 22:34
  2. Problem Med Rattknapparna
    Av wiking71 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 00:25
  3. Starta bildatorn via larmfjärren 9000 -98
    Av Sabbath i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •