Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: ang: Nordic Steg 3 900NG

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 152

    ang: Nordic Steg 3 900NG

    Hej
    Nu i vinter håller ja på med mitt lilla projekt som ja har tänkt att ha Nordics S3 i men så blev ja lite paff när ja såg att de skulle modifera wastegaten.!

    vad är det exakt som de gör med den?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    justerar den så att den står pall för det högre laddtrycket (ny fjäder)... annars kan den börja läcka och då orkar den inte hålla wastegaten stängd... så tappar man laddtryck... det är en bra grej som Nordic gör.. det borde alla trimfirmor göra..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 614
    De byter fjädern i wg dosan mot en hårdare som orkar stå imot det ökade trycket.

    Orginal fjädern är lite klen, speceillt om den är gamal och sliten.

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  4. #4
    Hejsan

    Det dem byter ut fjädern som sitter i din WG klocka så att den klarar ett högre laddtryck !

    Lycka till från A

  5. #5
    9-3 Mike & Niklas 185 knappade tydligen fortare än jag

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 007
    Ser ut som/låter en bandspelare som hängt dig
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Lånar lite, kan det vara fjädern i WG klockan som gör att jag tappar laddtryck ibland på höga växlar(4-5an)? precis som att nån tappar ur luften ur systemet.
    900 2.0t "Viggen replica" -94

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Pettson84
    Lånar lite, kan det vara fjädern i WG klockan som gör att jag tappar laddtryck ibland på höga växlar(4-5an)? precis som att nån tappar ur luften ur systemet.
    Fenomenet som brukar uppstå när fjädern är dålig är att laddtrycket brukar svaja ! Hade själv en dålig fjäder i min WG klocka och bilen liksom gungade fram eftersom laddtrycket kom och gick hela tiden.

    Anledningen till att du tappar laddtryck på de högreväxlarna är nog så att styrboxen ställer ner det gradvis.

  9. #9
    Samuelsson_123
    Guest
    Hallå!
    PÅ min Ng Saab 900 så har jag svajande Turbo tryck, från trean och uppåt. de börjar med att den laddar upp fullt sedan sänks det lika kvickt ner till de gula och sedan laddar den inte mer, kan dett då bero på Wesgate fjädern?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 614
    Orsakerna kan vara många.. wg, tändstift, di m.m

    En taskig wg fjäder brukar som sagt vissa sig på att trycket åker jo-jo mer än bara ställer ned sig.
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Samuelsson_123
    Hallå!
    PÅ min Ng Saab 900 så har jag svajande Turbo tryck, från trean och uppåt. de börjar med att den laddar upp fullt sedan sänks det lika kvickt ner till de gula och sedan laddar den inte mer, kan dett då bero på Wesgate fjädern?
    Precis som Niklas 185 säger så kan det vara en mängd olika fel , det enklaste är att prova att byta till nya stift (BCPR7ES11) Har du en kompis så provar du att byta MV = magnetventil och även DI kassett , den röda saken som sitter på motorn

    Vad har du för chipp idag ? är den original ?

  12. #12
    Samuelsson_123
    Guest
    Jag har Nordic Steg 1. Men kanske kan vara Magnetventilen då, har nämligen skruvat i nya stift i den.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Samuelsson_123
    Jag har Nordic Steg 1. Men kanske kan vara Magnetventilen då, har nämligen skruvat i nya stift i den.
    Prova att byta eller rengör den med avfettningsmedel och kompressor !

  14. #14
    Samuelsson_123
    Guest
    aa de kanske kan funka, får testa lite i morgon om de inte snöar allt för mycket;P hehe

  15. #15
    Samuelsson_123
    Guest
    lr kanske det är Sportluftfiltret som är felet läste en annan som hade exakt samma fel som mig, måste nog vara de då, ska se till att byta till original i morgon då:P

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    har råkat ut för det mer än en gång på en ng900 med ladd-svaj..
    Alla gånger har orsakats av den undermåliga WG-fjädern...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Samuelsson_123
    Guest
    Måste ju först be om ursäkt för att jag lånar tråden lie här men, jag kan säga att jag har inte direkt svajande laddtryck, utan den går upp till normalt sedan kvickt efter så går den ner till grundtryck och sedan laddar den inte högre. så tvivlar faktiskt på fjädern där

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 625
    Citat Ursprungligen postat av Samuelsson_123
    Måste ju först be om ursäkt för att jag lånar tråden lie här men, jag kan säga att jag har inte direkt svajande laddtryck, utan den går upp till normalt sedan kvickt efter så går den ner till grundtryck och sedan laddar den inte högre. så tvivlar faktiskt på fjädern där
    Det är inte riktigt de symptom som fjädern ger... tyvärr är det nog inte så "enkelt" i ditt fall, skulle man få slå till med några erkända busfrön så är magnetventilen och DI-kassetten två kort att titta extra på.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Samuelsson_123
    Guest
    okey, men vill ha en sak klar för mig först innan jag går ut o testar lite, om man rycker ut "W" slangen från Magnetventilen, då ska Turbon ladda tills den spickar, och på så sätt ska man väl kunna klargöra att den är hel...lr? vill bara veta om det är så lr inte....! Men ingen som tror på förslafet om Sportluftfiltret där då...?

  20. #20
    Hej

    Nej tror nog mer på DI kassetten eller MV ! En hypotes är ju att bilen får en laddöversläng , att den går upp till 1.2 och sen lägger sig på 1 bar. Det gör väl ändå nya bilar ?

    Provkörde nämligen en 9-5 aero 02 för ett tag sen och den hade samma fenomen , helt original !

Liknande ämnen

  1. Nordic Uhr Steg 3 till 900ng 2.0t
    Av TIIMEY i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 01:30
  2. Nordic Steg 1/2 900NG 2.0T, Vad tycker ni?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 19:37
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •