Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Minska bränsleförbrukning 9-5 SC 2.0t

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Minska bränsleförbrukning 9-5 SC 2.0t

    Farsan har köpt en 9-5 SC nu i dagarna och för honom är soppaförbrukningen viktig, vilket innebär att det sitter en 2.0t i bilen =(

    Min fråga är om det finns några som säljer "soppachip", dvs mappning där man optimerar bränsleförbrukningen istället för prestandan.
    Har i och för sig hört av folk som trimmat hos Chipcenter i Växjö att de fått markant lägre förbrukning (det är landsvägskörning det handlar om) efter chippning. Där handlade det om steg 1 till en 185hk (2.3t).

    Det optimala hade ju varit om man kunde få ut lite mer effekt när det behövdes, men kunna sänka förbrukningen vid 110-120 km/h, detta borde väl gå? Polaren lade i steg 3 maptun i sin 9-3 med T7 /185 hk) och han påstod sig få lägre förbrukning, men detta kanske beror på avgassystem och luftfilter?

    Vilka kan vara bäst på detta? Imponerad av Robert@:s siffor med dieseln, men det är ju just en diesel och ingen 2.0t...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Svågern hade en 9-5 SC 2.0t med steg 1 från speedparts. Den drog markant mindre, 2-3dl mindre.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Svågern hade en 9-5 SC 2.0t med steg 1 från speedparts. Den drog markant mindre, 2-3dl mindre.
    Om det vore så enkelt skulle SAAB utan vidare gjort den modifieringen själva. Det vore ju en knallsensation om det gick att sänka förbrukningen så mycket utan allvarliga bieffekter.

    Man har inte pillat på bränsletrycket så att färddatorn visar mindre, bara?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    jag tog upp ett exempel med chipcenter.
    Det var en 9-5 som pendelkördes Helsingborg-Stockholm. Efter chip sänktes förbrukningen med 0,5-1dl vid landsvägskörning.
    En sådan minskning har jag inga problem med att tro på...

    att det sedan skulle slita mer på materialet är en annan sak, som jag uppfattar det så säljer saab sin aero med 260 hk istället för 280 med tanke på hållbarhet osv... dålig liknelse iofs, men ändå.

    någon som kör mkt "normal" körning och har chippat, effekter av detta?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Svågern hade en 9-5 SC 2.0t med steg 1 från speedparts. Den drog markant mindre, 2-3dl mindre.
    Om det vore så enkelt skulle SAAB utan vidare gjort den modifieringen själva. Det vore ju en knallsensation om det gick att sänka förbrukningen så mycket utan allvarliga bieffekter.

    Man har inte pillat på bränsletrycket så att färddatorn visar mindre, bara?
    Denna var redan trimmad när han köpte den så jämförelsen är mot en likvärdig och den drog 2-3dl mer. Sen är det väl lite olika från bil till bil också antar jag.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: Minska bränsleförbrukning 9-5 SC 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Farsan har köpt en 9-5 SC nu i dagarna och för honom är soppaförbrukningen viktig, vilket innebär att det sitter en 2.0t i bilen =(

    Min fråga är om det finns några som säljer "soppachip", dvs mappning där man optimerar bränsleförbrukningen istället för prestandan.
    Har i och för sig hört av folk som trimmat hos Chipcenter i Växjö att de fått markant lägre förbrukning (det är landsvägskörning det handlar om) efter chippning. Där handlade det om steg 1 till en 185hk (2.3t).

    Det optimala hade ju varit om man kunde få ut lite mer effekt när det behövdes, men kunna sänka förbrukningen vid 110-120 km/h, detta borde väl gå? Polaren lade i steg 3 maptun i sin 9-3 med T7 /185 hk) och han påstod sig få lägre förbrukning, men detta kanske beror på avgassystem och luftfilter?

    Vilka kan vara bäst på detta? Imponerad av Robert@:s siffor med dieseln, men det är ju just en diesel och ingen 2.0t...
    Det beror lite på vilket Chip han fick av CoppyCenter också.

    Är det något av de kända märken som Nordic eller BSR´s programvaror så sänker det säker bensinförbrukningen.

    Är det något "special" chip så kan det bli si och så

    I vanliga fall om de som har programerat boxen gjort rätt eller gått in för det så sjunker bensinförbrukningen med ca 0,5-1dl milen.
    I värsta fall är det samma.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Oftast så sjunker ju bränsleförbrukningen något när man chippar. Problemet är ju bara det att den är ju endast lägre när man går in för att köra snålt. Men oftast resulterar ju dom extra hästkrafterna man får från chippning att man snarare gasar mer.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    2-3 dl/mil kommer du aldrig se.

    Ett exempel

    En 9-5 2,3t med Nordic steg1 gick orginal i 13k mil och nu med trimm i 6k mil. Den uppvisar ganska exakt 0,5 dl/mil mindre.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Det jag jämför mellan är min svågers 2.0t -00 med speedparts steg 1 som gick på 0.75 landsvägskörning medans en arbetskamrat till mej knappt fick sin under litern.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Svågern hade en 9-5 SC 2.0t med steg 1 från speedparts. Den drog markant mindre, 2-3dl mindre.
    Om det vore så enkelt skulle SAAB utan vidare gjort den modifieringen själva. Det vore ju en knallsensation om det gick att sänka förbrukningen så mycket utan allvarliga bieffekter.
    Testa att jämföra bilarnas NOx-utsläpp, t.ex.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Tänk på att tusen andra faktorer spelar in så som t.ex. däck, skick på bilen väder och vind m.m m.m
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Det jag jämför mellan är min svågers 2.0t -00 med speedparts steg 1 som gick på 0.75 landsvägskörning medans en arbetskamrat till mej knappt fick sin under litern.
    Skall man jämföra så skall det ju vara samma bil och samma förare samt en rejäl mängd mil.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Hej

    En storbov i det hela kan vara rätt däcktryck !

    Lycka till från A

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Svågern hade en 9-5 SC 2.0t med steg 1 från speedparts. Den drog markant mindre, 2-3dl mindre.
    Om det vore så enkelt skulle SAAB utan vidare gjort den modifieringen själva. Det vore ju en knallsensation om det gick att sänka förbrukningen så mycket utan allvarliga bieffekter.
    Testa att jämföra bilarnas NOx-utsläpp, t.ex.
    Så länge som det inte går att typa tuning så spelar det väll ingen större roll

    Länktar till 2007

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  15. #15

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Det jag jämför mellan är min svågers 2.0t -00 med speedparts steg 1 som gick på 0.75 landsvägskörning medans en arbetskamrat till mej knappt fick sin under litern.
    Min original 2.0t kör jag på 0.59-0.65 l/mil vid landsvägskörning och hårt fokus på EcoDriving. Att få min att dra mer än litern vid landsvägskörning är naturligtvis möjligt men jag tycker att det blir så irriterande höga varvtal på 2:ans växel i 90 km/h.

    Förare, däcktryck, lite anliggande bromsar, dåligt servat luftfilter mm spelar stor roll när man jämför förbrukningen hos två bilar.
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    0,59-0,65, är det en sedan eller?

    En gång körde jag landsväg+motorväg i 23 km med farthållaren på cirka 78 kmh/ (har en teori om att den bör bra nära minimum där) med vår 9-5 2.0t (kombi -04). Sedan vände jag och körde samma väg hem igen. Den drog enligt SID:en då 0,63.

    Nu är ju inte SID:en ett exakt verktyg på något sätt... men för att ligga på 0,59-0,65 så kan man inte ligga i några 110 km/h iaf...
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Min 9-5:a är en kombi.

    Farthållare använder jag inte eftersom det resulterar i en högre bränsleförbrukning.

    110 höll jag bara där det vara 110-väg.

    Jönköping-Göteborg körde jag på 0,64, det är inte särskilt mycket 110 väg där, bara sträckan Borås-Göteborg.

    Trollhättan-Göteborg har jag kört på 0,59. Tyvärr är det ju en massa trafikljus genom trollhättan och det vill ju till att ha bra flyt med trafikljusen för att kunna hålla ner förbrukningen.

    Sedan är Rv 45 på den sträckan inte optimal för en låg bränsleförbrukning. 50-70-50-70-90-70 km/h utmed hela sträckan.

    Det finns en del kvar att göra för att sänka förbrukningen lite till...

    Jag funderar på att byta bort de löjligt breda originaldäcken men är lite osäker på om jag får sätta på 195:or som sommardäck.
    Går det att ta bort railsen på taket utan att lämna fula märken?
    Kan en dieselsnorkel hjälpa till att sänka förbrukningen?
    Annat luftfilter?
    Vad mer finns att göra på bilen för att sänka förbrukningen?
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    203
    din snåla jävel å inte anv. farthållare för den drar mer bensin då. på en bill för 200 000 spänn är ju bränsleförbrukningen den minsta utgiften!? sepla roll om den drar 50 öre till 1 kr mer per mil för du kör med farthållaren som är så skön att sätta på...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av epoxie
    din snåla jävel å inte anv. farthållare för den drar mer bensin då. på en bill för 200 000 spänn är ju bränsleförbrukningen den minsta utgiften!? sepla roll om den drar 50 öre till 1 kr mer per mil för du kör med farthållaren som är så skön att sätta på...
    Alla har vi olika böjelser. Själv skulle jag inte njuta nämnvärt av att ha sex med farthållaren. Tycker du att det är skönt skall du givetvis fortsätta med det fast jag avråder å det bestämdaste från att sätta på farthållaren under färd. Risken för trafikolycka borde öka rejält om du håller på och juckar mot farthållaren...

    Att köra SAAB är njutning nog så under färd behöver jag inte mer tillfredsställelese!!
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Minska bränsleförbrukning?
    Av stw78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 14:47
  2. Trimning för att minska bränsleförbrukningen Turbo X?
    Av mrski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 18:46
  3. Kan man minska bullernivån i kupén?
    Av anys2 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 16:09
  4. Minska buller i 9-5?
    Av Tobbev i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 23:04
  5. Hur minska understyrning???
    Av Proffa-Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •