Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Dumpventil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    158

    Dumpventil?

    Har en saab og 9-3 Aero tänkte att ja skulle köpa en ny dumventil men vet ej vad. Vill ju ha en atmosfärisk men har hört att de inte e bra om ja har luftmassemätare. Någon som har förslag på en bra dump?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    den du har original, du kan inte ha en öppen nej....
    kolla i FAQen så finns en tråd om det, ligger även i motor o motorstyrning tror jag
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    158
    Kan jag inte köpa en hybrid dump? Som är både återcirkulerande och atmosfärisk?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Så du vill åka runt och väsnas lite? Är det detta du är ute efter så må en hybrid fungera, men inte bättre eller lika bra som den du har orginal...
    Håller du dig till orginal kommer allt lira tiptop, bed hybrid så må du få en del felsymptom, säger må, för vissa klarar sig, andra inte...
    Annars finns väl högtalare med dumpimitation....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    158
    Så dem som har öppen dump som har sådan bil ja har riskerar att saker och ting kan gå sönder eller kan man lösa det på något sätt?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    saker som kan bli något irriterade är motorstyrsystem, katalysator osv..
    Finns ingen enkel lösning för att få det att funka klockrent...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    158
    Tycker du inte bilen pyser tillräckligt med orginal ?
    stoppa på ett öppet luftfilter så kommer det låta rätt ordenterligt med orginal.
    Gör det på min 9000 iallafall. ska vara så på alla andra saabar med återcirkulerande har jag fått berättat för mig också.
    Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
    Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
    Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    158
    Ja okej då verkar det vara ända lösningen om jag inte vill riskera något

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    SÖK. FINNS 442 TRÄFFAR PÅ DUMP. 186 PÅ DUMPVENTIL !
    http://forum.saabturboclub.com/search.php


    FAQ
    http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=30


    FAQ:Allt du behöver veta om Avlastnings-/Dumpventiler
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329


    LÄS DETTA (INNAN FÖRSTA POSTEN!) så funkar vårat forum ännu bättre
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129

    Edit: Tog bort kanongubbarna.......

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    158
    Det verkade ändå som han sneglat på faq'n när han visste litegranna om det hela.
    tyckte jag var onödigt att skriva en massa aggresiv text med caps sådär.
    Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
    Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
    Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

    här har du en tråd som är färsk och svarar på din fråga om du inte tycker att FAQ hjälper dig

    mvh martin

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    En som skrivit 4 inlägg kanske inte har hunnit hitta sökfunktionen än.

    Kändes som lite onödigt att ta i så... Hade det varit jag som postat hade det varit annat, men en som är ny kan man väl ta lite lungt med i början i alla fall tycker jag.
    Alla har vi nån gång vart nybörjare.


    Det är riktigt att just ämnet dumpventil är tjötat, blött och stött på forumet och finns i massor av trådar. Bara att söka lite eller titta i Faq så står det en mängd information.

    Motorsystemet (T7) gillar inte dumpventiler i och med att styrsystemet mäter upp luften som ska in i motorn innan avlastningsventilen. I och med att du sätter dit en ventil som släpper ut luft utan att cirkulera tillbaka efter mätningen så blir blandningen fel och bilen går inte lika bra som den gjort med originalventilen.

    Det bästa sättet att få pysljud är att, som nån sa, sätta dit ett öppet filter, med nu alla för och nackdelar det innebär.

    Du kan ju säkert skruva dit en dumpventil och få det att fungera till viss del, men inte lika bra som originalventilen.
    Och det är väl (skulle jag tycka i alla fall) viktigare att funktionen på motorn är fortsatt god, än att man har en bil som går som en potta med skit men som man tycker låter ballt
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av negative
    SÖK. FINNS 442 TRÄFFAR PÅ DUMP. 186 PÅ DUMPVENTIL !
    http://forum.saabturboclub.com/search.php


    FAQ
    http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=30


    FAQ:Allt du behöver veta om Avlastnings-/Dumpventiler
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329


    LÄS DETTA (INNAN FÖRSTA POSTEN!) så funkar vårat forum ännu bättre
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129

    Brist på sysselsättning i natten?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Jag blir så j**la less på frågor om dumpventiler. Samma fråga varje gång "Jag vill ha dump på min bil med LMM. Varför inte försöka söka eller läsa FAQ.
    10st dumpfrågor i veckan är ingen ovanlighet.

    Men men jag får väl hålla min mun stängd och inse att dumpfrågor kommer att fortsätta. Även fast någon har lagt ner tid på att göra ett FAQ och att forumet har en sökfunktion.

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir så j**la less på frågor om dumpventiler. Samma fråga varje gång "Jag vill ha dump på min bil med LMM. Varför inte försöka söka eller läsa FAQ.
    10st dumpfrågor i veckan är ingen ovanlighet.

    Men men jag får väl hålla min mun stängd och inse att dumpfrågor kommer att fortsätta. Även fast någon har lagt ner tid på att göra ett FAQ och att forumet har en sökfunktion.
    Vaknat på fel sida?

    Jag håller med i det du säger... Är också less på många frågor som kommer igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen.......... (T ex dumpventiler, vad det är för liten fläkt som gör surrljud i kupén, vilken trimleverantör som är bäst, osv, osv, osv)

    Men tycker ändå att man inte behöver uppträda aggresivt mot en nykomling...

    Tala om för denne vad som gäller är väl helt ok, och föreslå att söka osv, men kanske utelämna jätte-texten och ett par av krigssmileysarna, i alla fall första gången personen talas till rätta, tycker jag i alla fall?

    Är inte säkert att personen hade koll på vad som gäller på forumet (vilket han säkert har nu i och för sig )
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    "Repetition är kunskapens moder"

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Jag blir så j**la less på frågor om dumpventiler. Samma fråga varje gång "Jag vill ha dump på min bil med LMM. Varför inte försöka söka eller läsa FAQ.
    10st dumpfrågor i veckan är ingen ovanlighet.

    Men men jag får väl hålla min mun stängd och inse att dumpfrågor kommer att fortsätta. Även fast någon har lagt ner tid på att göra ett FAQ och att forumet har en sökfunktion.
    Vaknat på fel sida?

    Jag håller med i det du säger... Är också less på många frågor som kommer igen, och igen, och igen, och igen, och igen, och igen.......... (T ex dumpventiler, vad det är för liten fläkt som gör surrljud i kupén, vilken trimleverantör som är bäst, osv, osv, osv)

    Men tycker ändå att man inte behöver uppträda aggresivt mot en nykomling...

    Tala om för denne vad som gäller är väl helt ok, och föreslå att söka osv, men kanske utelämna jätte-texten och ett par av krigssmileysarna, i alla fall första gången personen talas till rätta, tycker jag i alla fall?

    Är inte säkert att personen hade koll på vad som gäller på forumet (vilket han säkert har nu i och för sig )
    Frågan är vad som räknas som aggressivt ?` Hade jag skivit "-Din jävla idiot sluta fråga om dumpar". Då är jag aggressiv. Att köra med smilegubbar visar mer att jag är irriterad, men absolut inte aggressiv.


    Sen när man reggar en användare så godtar man reglerna på forumet.

    Från forumreglerna.

    §2 Innan du postar
    För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:
    §2.1 Läs den F.A.Q. som finns i varje forum innan du ställer frågor.
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan



    Markus

  18. #18
    Hej


    Tror nog att fleratalet användare här inne kan eller har inte läst alla villkoren !
    Jan kan ställa mig till den skaran som inte har gjort det

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351
    orka hetsa upp sig....

    lite vänligare mot nykomlingar vore kanske inte så dumt ?

  20. #20
    kan inte 9-3 mike hoppa in och skriva en vettig rad, galna skåningar har ju koll på det mesta

Liknande ämnen

  1. Dumpventil på 9-5
    Av 9000 TS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:41
  2. Dumpventil på 1.8T
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 09:07
  3. Dumpventil
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 23:44
  4. Dumpventil?
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 18:53
  5. Dumpventil
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •