Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Knarr i framstol

  1. #1

    Knarr i framstol

    Har en 9-5 Aero 00 med skinnklädsel!! Nu är det så att framstolen har börjat knarra något helt förskräckligt. Varje gång man svänger så låter det!!
    Det är väl fler av mig som har eller haft samma problem!! Någon som vet någon bra lösning för att få bort detta obehag. Så länge och ofta har det ju inte suttits i den!! Bilen har gått 9000 mil.

    Ha det bra!!


    För länge sedan: 900 S
    Förr: 9000 2.3 T 200
    Nu: 9-5 SC Aero
    För länge sedan: 900S 91 Förr: 9000 2.3 T
    Senast: 9-5 Aero SC 00
    Nu: 9-5 Aero 08 och 9-5 Aero 03 Sedan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    67
    Samma problem här också!! Började för en vecka sedan på förarstolen, mycket irriterande!
    Fick du någon klarhet i hur man får bort knarret?
    9-5 AERO -05 och 700 mil!!!
    9-5 Aero -05

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    bara en tanke, det är inte så att det är manuell höjdjustering på stolen?
    Vet att jag hade höjt upp min stol på en ng900 iof. kanske är eljustering på 9-5:an? men iallafall, hade justerat upp min stol lite grann och då börja den knarra så som ni beskriver. kom inte på de först vad de kunde vara, trodde stolen satt löst nästan men så sänkte jag ner stolen lite så försvann knarrandet!

    kan kanske vara ngt liknande?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    67
    Nej den är elektrisk och jag har försökt att köra stolen i andra lägen än vad den brukar vara men felet kvarstår....
    9-5 Aero -05

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540
    Har för mig att det var nåt relativt enkelt i stolsryggen att justera...
    Jag hade liknande på min förra Vector.
    Undrar om det inte hade med svankstödet att göra.

    Se om du kan söka o hitta, annars åk till Saab o fråga, ett rätt vanligt fel på 9-5'orna.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Tycker du det kommer från ryggen eller sitsen? PM:a mig gärna så ska jag försöka hjälpa dig...
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198
    Det fanns någon kampanj på ryggstödsknarr när bilarna var nya. Min M-01 var inne för fix när den bara var något halvår gammal.

    Tydligen är det ganska mycket jobb att fixa. Tid=pengar när man skall betala själv.

    Det är inte så enkelt att det är bälteslåset som knarrar mot skinnet ? Låter mer när sommarvärmen har kommit ? Smörj i sådana fall med lite lädervård. Vissa bilar har också knarrat på vänstersidans dekorpanel på stolsunderedet. Smörj mellan stol och plast.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Hej
    Hade knarr i min stol. Uptträdde vid svängar och när jag kopplade.

    Det visade sig bero på att klädseln släppt i framkant på stolen och "ramlat" ner någon centimeter. Svårt att se eller känna. Knarret kom av att skinnet skavde mot plastfalsen som går runt stolens hörn på vänster sida (förarstolen alltså). Enligt min verkstad (Grahns i kisa) är det ganska vanligt. Clipsen som håller fast klädseln kan lossna i fall man tar tag i framkant på stolen och lyfter/drar. De ersatte dem med buntband (!) istället. Kanske lite speciellt, men det funkar och det har inte knarrat sen dess.

    Bäst att åtgärde det så fort som möjligt om det är det felet, eftersom plastfalsen gnager sig in i skinnet efter ett tag. Sen har jag märkt att det knarrar när min fru kör. Hon är kortare än mig och har stolen rätt långt fram. Då ligger skinnet an lite grann mot mittkonsolen (ungefär i höjd med växelspaken) vilket ger ett knarrande ljud om man kör över ojämnheter.

    /Björn

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Hej
    Sen har jag märkt att det knarrar när min fru kör. Hon är kortare än mig och har stolen rätt långt fram. Då ligger skinnet an lite grann mot mittkonsolen (ungefär i höjd med växelspaken) vilket ger ett knarrande ljud om man kör över ojämnheter.
    Man behandlar lädret med t.ex. vanlig hudkräm i området. Finns även bättre grejor i affärer som säljer skinnvaror t.ex. möbler, jackor...
    Fredrik J

  10. #10
    Hej

    Har försökt med ett skinnbehandlingsmedel från Turtle. Det blev lite bättre i alla fall. Som sagt knarrar det inte hela tiden. Vi bor på grusväg och kör följaktligen ner i ojämnheter allt i bland, det är mest då det låter och det får man väl leva med.
    Tack för tipset i alla fall

Liknande ämnen

  1. Gnekande framstol, Turbo X
    Av Inde i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 16:01
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 19:53
  3. snabbfråga om mittarmstöd/framstol!
    Av mrlowalowa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 17:39
  4. Värmesits framstol 9000
    Av Mr_SunBear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •