Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Köpa 9-3 utan ifylld servicebok?

  1. #1

    Köpa 9-3 utan ifylld servicebok?

    Hej!

    Jag har tittat runt lite hos bilhandlare efter en 9-3:a av 2003 års modell och har till slut hittat en som jag verkligen gillar.

    Problemet är att den har gått strax under 6000 mil och det finns i serviceboken endast dokumenterat att den första servicen (100km?) är gjord.

    Vågar man köpa denna?
    Eller skall man låta bli bilar utan ifylld servicebok?

    Mvh
    Linux

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Om inte annat så är det ett riktigt prutläge på den. Se till att du får ett riktigt bra pris på den i såna fall.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    köp den och skicka i smidda kolvar direkt... lös problemet så behövs ju ingen servicebok...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    köp den och skicka i smidda kolvar direkt... lös problemet så behövs ju ingen servicebok...
    2003= 9-3ss

    Kolla tidigare ägare, fd hyrbil? Skippa!
    Verkar tidigare ägare ok, pruta!

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    köp den och skicka i smidda kolvar direkt... lös problemet så behövs ju ingen servicebok...
    2003= 9-3ss

    Kolla tidigare ägare, fd hyrbil? Skippa!
    Verkar tidigare ägare ok, pruta!
    Det finns ett antal og9-3 av årsmodell 03 oxå...
    Förövrigt säger jag pruta...

    M.v.h. Andreas

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Linux->

    Finns säker andra fina 9-3'or som har servicebok osv - välj någon annan.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Köpa 9-3 utan ifylld servicebok?

    Citat Ursprungligen postat av Linux
    Hej!

    Jag har tittat runt lite hos bilhandlare efter en 9-3:a av 2003 års modell och har till slut hittat en som jag verkligen gillar.

    Problemet är att den har gått strax under 6000 mil och det finns i serviceboken endast dokumenterat att den första servicen (100km?) är gjord.

    Vågar man köpa denna?
    Eller skall man låta bli bilar utan ifylld servicebok?

    Mvh
    Linux
    Ok, du kan säkert pruta en hel del på den och få den till ett bra pris, MEN den dagen du skall sälja den så kommer du men all sannolikhet att få motsvarande lika lite för den och då är det ju ingen större vits med affären.
    Jag skulle nog INTE köpa den bilen, känns nog att det är lite för mycket chansning.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    >Linux: Har du frågat ägaren/säljaren om den är servad eller ej? Det kan ju vara så att vederbörande ej har förstått det här med servicebok, men att finns kvitton på service någonstans?

    Går det måhända att söka i någon central servicedator?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    om du kan få en förklaring till varför de inte är stämplat.
    han som ägt bilen kanske inte fattat att man ska få stämplar men den har varit på service ändå?
    jag vet inte vad saab säger om garantin om man kan visa upp serviceprotokoll eller liknande utan stämplarna i boken.

    om du har tänkt behålla bilen ett bra tag så kanske de spelar mindre roll då garantin "endast" gäller 8 år, de 8åren kanske redan har gått när du ska sälja bilen. om de är så, då skulle jag nog ändå våga sattsa på den om du nu kan få ett bra pris på den, om du ska ha bilen länge så kommer du i vilket fall inte få mycket för den om 5-6år och med elelr utan servicebok så skulle du då inte förlora så mycket.

    ska du bara ha bilen en kortare tid 1-2år så skulle jag inte sattsa på den då värdet sen då du skulle förlora mer vid ev försäljning.

    de bror lite på hur du tänkt göra med din bilaffär skulle jag nog vilja säga.

    ska du ha den länge själv så är kanske förlusten försumbar vid försäljning då du troligen fått bra bil till lågt pris.

    pruta rejält och försök få veta varför de är som det är med bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag vet inte vad saab säger om garantin om man kan visa upp serviceprotokoll eller liknande utan stämplarna i boken.

    om du har tänkt behålla bilen ett bra tag så kanske de spelar mindre roll då garantin "endast" gäller 8 år, de 8åren kanske redan har gått när du ska sälja bilen.
    Hej,

    Eftersom det är en 9-3 SS så har den i vilket fall som helst ingen förlängd motorgaranti från Saab eftersom den motorgenerationen ej tycks lida av oil sludge.

    Däremot så lär ju kvitton från verkstäder med bifogat serviceprotokoll el. uppgift om vad som gjorts gälla lika bra som en servicebok för att dokumentera vad som har gjorts med bilen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    Hej,

    jag köpte en 9-3 aero -03a i torsdags. (vilket åk, första gången jag åker saab)

    hur som hälst, serviceboken var inte komplett då jag kikade på bilen, min bilhandlare ringde då en saab verkstad och bad dem kolla upp det, det visades iaf att den varit inne på service (vid dryga 2700mil) men dom hade bommat stämpeln. det första jag gjorde var att ta mig till verkstaden så dom fick stämpla den i efterhand, inga problem alls. dock så kunde inte vilken verkstad som hälst stämpla, det måste vara de som gjort servicen. Vet inte om service på bilar enbart lagras lokalt hos alla verkstäder i deras datorer.

  12. #12
    Man får alltid ett AO-nummer. Är det unikt eller bara indikerande typ av service?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    26
    AO-nummer = Arbetsordernummer och är verkstadens löpnummer för just det arbetet. AO-nummer kan väl börja om från noll efter ett tag men tillsammans med datum för arbetet är det unikt.
    9-3 SS Vector -03

Liknande ämnen

  1. Köpa bil utan full servicebok?
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 21:16
  2. Köpa bil utan servicebok?
    Av Mr.Barbeque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 00:53
  3. Köpa Saab 9000 utan servicebok?
    Av yuion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 23:44
  4. komplett ifylld servicebok var inte komplett
    Av Totteboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 15:05
  5. Köpa importerad ng900T utan servicebok.??
    Av Steveman i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •