Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Handbroms låst? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    39

    Handbroms låst? OG9-5

    när jag parkerade bilen igår hände nått skumt. körde upp på garageuppfarten, drog handbromsen, stängde av bilen som man vanligtvis gör. sen efter 4-5 timmar, då bilen ståt ute i de 6 minus eller va de va, så backade jag ut, la in 1ans växel, men kom inte iväg, handbromsen hade låst sig, kunde endast backa.
    alltså jag skulle vilja veta vad jag skall göra för att fixa detta fel så de inte uppstår igen, och gärna varför detta hände.
    Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 4

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779

    Re: handbroms låst?

    Citat Ursprungligen postat av la_tobbe
    när jag parkerade bilen igår hände nått skumt. körde upp på garageuppfarten, drog handbromsen, stängde av bilen som man vanligtvis gör. sen efter 4-5 timmar, då bilen ståt ute i de 6 minus eller va de va, så backade jag ut, la in 1ans växel, men kom inte iväg, handbromsen hade låst sig, kunde endast backa.
    alltså jag skulle vilja veta vad jag skall göra för att fixa detta fel så de inte uppstår igen, och gärna varför detta hände.
    Byt vajrar. Standardfel på 95:orna att gummitätningarna blir dåliga. Det GÅR att försöka smörja men om du byter så vet du att det fungerar några år.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    39
    är det nått man kan fixa själv eller avancerat`?
    Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 4

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 577
    Citat Ursprungligen postat av la_tobbe
    är det nått man kan fixa själv eller avancerat`?
    Byta vajer är inte så svårt.

    Skaffa en stor domkraft bara som lyfter ca 50 cm,
    under med pallbockarna på varje sida, ner med avgassystemet, skruva
    loss värmeplåten, dra bort clipsen på vajrarna uppe vid handbromsspaken. Lossa lite på tankbandet på högra sidan för att underlätta de+mo av vajern.
    Byt returfjädrarna när du ändå håller på.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627

    Re: handbroms låst?

    Hade samma fenomen på min bil idag
    Som tur är sp fixade verkstaden min handbroms förra veckan (justerade lite) så dom skulle fixa det andra oxå för att vara snälla. Dom trodde kanske dom hade gjort nått fel när dom justerade... tackar.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Min funkar bra nu efter att den fick stå i lite garage värme... men räknar med att problemet kommer tillbaka om det blir kallt. (mer än -5 )

    Iallafall, kommer nog inte byta handbroms tjofräsen pga detta, så ger hellre fan i å använda den.
    Mvh Timmy

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    157
    Har samma problem med att handbromsen fryser fast på min 9000
    så nu lägger jag i backen istället och struntar i att dra handbromsen när jag parkerar i garaget och utomhus.
    Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
    Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
    Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av eak
    Har samma problem med att handbromsen fryser fast på min 9000
    så nu lägger jag i backen istället och struntar i att dra handbromsen när jag parkerar i garaget och utomhus.
    Problemet om man inte använder handbromsen är att DÅ brukar det bli problem på besiktningen. En handbroms som inte används konternuerligt är aldrig bra. Bättre att fixa handbromsen så att den kan användas. Den sitter ju där för att den skall fungera och användas.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Jo, men varje natt står den parkad i garage. Jag drar lite i den (handbromsen alltså) när den är varm och har stått i garaget ett tag... så den blir använd minst 2 ggr varje dag.
    Mvh Timmy

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Jo, men varje natt står den parkad i garage. Jag drar lite i den (handbromsen alltså) när den är varm och har stått i garaget ett tag... så den blir använd minst 2 ggr varje dag.
    Å andra sidan så är det väl lite dumt att ha en handbroms som bara kan användas under sommar halvåret.
    Det KAN ju hända att man av någon anledning måste använda handbromsen när det är minusgrader och då står man där, tro mig , det hände mig och jag fick krypa under bilen och dra tillbaka vajrarna. Efter det blev det byte och problemet var ur välden ialla fall så länge jag har kvar bilen i min ägo.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Jo jag vet, behövde den faktiskt igår när jag stod å vänta på en parkeringsplats. Argh... ska köpa delar som behövs iallafall, så får vi se när jag byter det. Nån i Sthlm regionen som är sugen på å meka lite 9-5 en helg ?

    *help needed*
    Mvh Timmy

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    873
    Medlem#
    6272
    Är inte handbromsen från Opel på 9-5 vissa årsmodeller? Har nämligen lite att fixa på morsans omega. Där small det till som fan och sen kunde man inte köra framåt. Det var vajrarna som släppt någonstans(vet ej var än) för om man drog i spaken några hack upp kände man att det började bli lite motstånd, så då lät jag spaken vara i det läget och då gick det att köra.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    873
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av eak
    Har samma problem med att handbromsen fryser fast på min 9000
    så nu lägger jag i backen istället och struntar i att dra handbromsen när jag parkerar i garaget och utomhus.
    Varför backen? Om bilen står parkerad med växel i skall ju motorns kompression övervinnas för att få den i rullning och då skall man givetvis ha den växel med högst utväxling på, och det är ettan. Backen har en lägre växling än ettan.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Citat Ursprungligen postat av eak
    Har samma problem med att handbromsen fryser fast på min 9000
    så nu lägger jag i backen istället och struntar i att dra handbromsen när jag parkerar i garaget och utomhus.
    Varför backen? Om bilen står parkerad med växel i skall ju motorns kompression övervinnas för att få den i rullning och då skall man givetvis ha den växel med högst utväxling på, och det är ettan. Backen har en lägre växling än ettan.
    Är du helt säker på det? Och OM det är så så är det nog verkligt marginellt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Om bilen står parkerad, måste man inte ha i backen på 9000 för att få ur nyckeln ?
    Mvh Timmy

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Om bilen står parkerad, måste man inte ha i backen på 9000 för att få ur nyckeln ?

    Näe!
    Bara på 99/90, og900, ng900/9-3 o 9-5!
    (o v4/tvåtakt av senare modell om vi ska ta hela modellprogrammet fram till 9-5)
    I´d rather push a BMW than drive a Ford.
    V70II D3 2012 (brukis). 9-5 Aero 2002 automat, VW typ 1 -58, 240 GL-90

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    39
    nu e min fixad!
    de bytte alla vajrar på verkstaden så nu funkar den mycket bättre, frikst betalt också.. men ja e nöjd som fan..
    Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 4

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Pris ?
    Ute å körde igår.. och kom på mig själv att det hade vart nice med handbroms...
    Mvh Timmy

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    39
    pyntade 2 lax, men då va de lite annat med.. men rä'kna med 1000kr iaf
    Saab 9-5 2.3T Nordic Steg 4

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Om bilen står parkerad, måste man inte ha i backen på 9000 för att få ur nyckeln ?
    Prexis ÄR det inte en SAAB??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Handbroms og 9-3-99
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 19:51
  2. Handbroms 9-5-99
    Av Nalle14 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 00:33
  3. Handbroms - og9-3 -00
    Av dresen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 21:48
  4. ok med handbroms
    Av Ekholm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •