Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Nya OG9-5 Dame Edna är riktigt ful

    Jag tycker efter att sett ett tiotal nya 9-5or runt om i stan, både sedan och kombi att de är riktigt fula, rent av svinfula. Inredning har de lyckats med, men va f-n bilen ser ju ut som, jag vet inte vad.....

    Om detta varit uppe förut så ber jag om ursäkt. Men jag var bara tvungen att ventilera mig lite.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Smaken är som r..
    Själv tycker jag att nya 9-5:an slår gamla med hästlängder..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Vi låter försäljningsstatistiken avslöja....

    Själv skulle jag nog inte lägga dryga 200' imellan. Det är ju samma bil...
    Fredrik J

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Den är både ful och vacker. Gillar fronten, men samtidigt ser det lite konstigt ut med en så aggressiv front när resten av bilen ser relativt diskret ut. Bakpartiet är en enda stor sorg. Förstör bilens utseende kollosalt. Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Gillar den mycket.

    Fredrik J: Den har även chassiändringar så jätte lika är de inte.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Mälardalen Arboga
    Inlägg
    90
    Säger bara det att jag såg en svart på SAAB Nilsson i köping och det va f-n det snyggaste ja sett i SAAB väg, dom tonade framlysena ihop med bilen ja de va sjukt snyggt tycker iaf jag.

    MVH
    Joakim
    SAAB 9-5 Aero 03
    Medlemsnr. 6060

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vi låter försäljningsstatistiken avslöja....

    Själv skulle jag nog inte lägga dryga 200' imellan. Det är ju samma bil...
    Rent körmässigt är det stor skillnad. Chassit känns rejält annorlunda. Ungefär som när jag gick från Volvo 850 till V70. Plötsligt hade någon skruvat ihop bilen.

    Jag har ju åkt 9-5 Aero M-01 och 9-5 SC 2,3 vector M-02 innan 9-5 SC 2,0t Bio M-06, så lite har man ju att jämföra med.

    Jag har åkt en 200 mil i en 9-5 SC 2,0t Bio M-05. Den slammrade mer i hjulställ och gick mer brutalt fram på ojämnheter.

    Snygg och snygg. Fram trivs jag med den. Bak däremot är den svår att älska.

    Kromet i fronten är inget vidare på en vit eller röd. Min steel grey är helt ok.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Va f-n skojar ni med mig? Fronten är ju hemsk. Det enda som fungerar är ju inredningen. Men jag har haft fel tidigare.....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vi låter försäljningsstatistiken avslöja....

    Själv skulle jag nog inte lägga dryga 200' imellan. Det är ju samma bil...
    Rent körmässigt är det stor skillnad. Chassit känns rejält annorlunda. Ungefär som när jag gick från Volvo 850 till V70. Plötsligt hade någon skruvat ihop bilen.

    Jag har ju åkt 9-5 Aero M-01 och 9-5 SC 2,3 vector M-02 innan 9-5 SC 2,0t Bio M-06, så lite har man ju att jämföra med.

    Jag har åkt en 200 mil i en 9-5 SC 2,0t Bio M-05. Den slammrade mer i hjulställ och gick mer brutalt fram på ojämnheter.

    Snygg och snygg. Fram trivs jag med den. Bak däremot är den svår att älska.

    Kromet i fronten är inget vidare på en vit eller röd. Min steel grey är helt ok.

    /Fred
    Jovisst är den förfinad. Men för att betala 200' imellan så vill jag ha något nytt. En helt ny 9-5 hade suttit som en smäck eftersom jag totalt sett är nöjd med min bil. Nu lockar Audi A6 och BMW:s 5:a mer även om dessa är lite dyrare. Men man får en något begagnad till priset av en ny 9-5...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Fronten syns i alla fall.

    Folk tittar och pekar på bilen. Om det är hurrarop eller kräkstankar får man ju inte reda på.

    Hade inte Biopower kommit hade jag tagit något annat. Antagligen en V70. Nu blev det ju rejäla skattelättnader.

    Jag tycker att M-06 har tillräckliga uppdateringar för att hålla de 4 år eller max 12k mil jag skall ha den.

    Däremot tycker jag synd om de tre på kontoret som fick sina M-05 i mitten på september.

    Vi är tre som åker M-06 nu. De kommer de få höra runt fikabordet i fyra långa år

    Slutar väl med att de ställer dem på pallbockar och låter dem gå på 5:an och tomgång till 12k mil

    Audi A6 får vi ta som tjänstebil. Dock ej BMW. En Audi är för dyr innan den blir rolig.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Utan att ens ha sett en på nära håll, så tycker ju nog jag också att fronten e det bästa. Den e ju grymt tuff, och det tror jag krävs. En Saab ska ju inte se ut som nåt i mängden iaf.. Och hur många gillade månne t.ex. CS:ens bak när den kom..

  12. #12
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Tycker fronten är RIKTIGT ful tyvärr, men jag kanske ändrar mig. Absolut snyggaste 9-5:an är första generationens sedan. Jag gillar kromgrillar...

    /David

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Audi A6 får vi ta som tjänstebil. Dock ej BMW. En Audi är för dyr innan den blir rolig.
    /Fred
    Prisfråga eller någon sorts policy?
    3-serien är ganska fin också. A6 med 2-liters turbo räcker faktiskt. Sen går ju även den att trimma upp lite....
    En 9-5 biopower med lite paket måste ju gått över 300'
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Policy

    Firman vill hålla nere bilpriserna. Max 290k netto.

    VW, Audi, Volvo, Ranault och Saab och Opel

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Gillar fronten och inredningen på den nya 9-5 men aktern kunde vara lite snyggare men helheten är bra.
    det är en front man antingen älskar eller hatar och de är ju lite typiskt saab!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Tycker fronten är RIKTIGT ful tyvärr, men jag kanske ändrar mig. Absolut snyggaste 9-5:an är första generationens sedan. Jag gillar kromgrillar...

    /David
    Och vad har M-06:an mer än föregångarna! just det! chrom!!!! Har kört min nya Aero några hundra mil, och vill inte på nåt sätt byta tillbaka till -03:an jag hade tidigare..... Skulle vara som att sätta sej i en gammal 9000....
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Tycker din bil är riktigt snygg bilköparen.
    Skulle gärna haft en lika dan.. den drar ju till säg uppmärksamhet.
    Bra eller dålig uppmärksamhet beror ju på..

    Sen att folk säger att det är en 8år gammal bil osv. stämmer ju förvisso..
    men 850 kom 91..
    S80 som förvisson skall bytas ut till våren kom också 98
    9000 kom ju 85? (-9
    og900 kom också i början på 80 talet?
    Mao. att saab har långa produkt cyklar är inget nytt, volvo har också rätt långa även om dom kortar ner dom.
    Det är inte konstigt att saab tvingas ha modellerna länge heller, eftersom dom tillverkar så få bilar.
    Bwm/MB har ju sina kunder
    Men visst vore det bättre att få kortare produktcyklar, ingen tvekan.
    Men ja tror inte att den som köper en 9-5 tycker det känns som en gammal bil?
    Den har ju ändå fått rätt bra i tester...
    Skulle visserligen hellre köpa en 9-3 SC Aero men så har ja ju ingen familj..
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    själv så gillar jag nya 9-5an ju mer jag se på den... skulle kunna tänka mig att den går ganska bra också

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351
    Tycker den nya 9-5an är hur grym som helst, och som någon sa så är det jävligt viktigt att de får en "argare" look då detta verkar vara någon nytrend bland biltillverkarna.

    Heja saab !

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Däremot tycker jag synd om de tre på kontoret som fick sina M-05 i mitten på september.

    Vi är tre som åker M-06 nu. De kommer de få höra runt fikabordet i fyra långa år/Fred
    De kan ju försvara sig med att de har, klart bättre hel/halvljus, klart bättre spolning på bakrutan, sedan kan de se dagens datum i SID vilket inte går på M06
    De behöver inte ha skyddshanskar på sig för att inte skita ned det bakre lastrumsskyddet (kombi)
    De har en betydligt mer lättnavigerad radio.

Liknande ämnen

  1. Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 151
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 10:16
  2. Färgkod på dekorpanel OG9-5 Dame Edna
    Av Nicklas TheFasterDriver i forum A-Traktor
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-12-24, 21:32
  3. Hur är ljudkvaliteten Bluetooth via AUX OG9-5 > -06 Dame Edna
    Av Gyllis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-03-22, 11:54
  4. LED H7 i helljuset på OG9-5 Dame Edna
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-07, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •