Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bättre ljus på en og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Bättre ljus på en og900

    Har mig en og900 som jag skulle vilja ha lite bättre ljus i, både halv och hellyse. Ett alternativ är ju självklart att sätta i 100w lampor men det är inte snällt mot reflektorerna. Montera stora Bosch eller Hella lyktor fram är ju ett alt. men då blir det problem med att öppna huven, vilket är väldigt opraktiskt. Så det som återstår är väl att montera xenonljus? Ett plus i kanten är att det är snyggt men är nästan mera ute efter lyset. Någon som har gjort det på en og900 och kan dela med sig av både bilder och erfarenheter?

    (här är en bild som bilen ser ut idag, dimljusen används ENDAST tillsammans med parkeringsljus dagtid)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Läste här nånstans att xenon skulle bli förbjudet på bilar utan nivåsensor
    from 2006, med andra ord ingen bra idé. Kollat så inte reflektorerna är dassiga?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Se till att du har lägsta möjliga spänningsfall, mät från pluspolen på batteriet till plusledningen på lampkontakten. Gör samma sak med minusledningen. Voltmetern bör kunna mäta mV. Mätte på min, men minns inte exakt vad jag fick, men det var i mV-området.

    15% spänningsfall (12 V vid 14 V laddning, dvs 2 V sp-fall) ger 50% ljusbortfall!

    Byt reflektorer och glas om de är dåliga, finns hos Speedparts till ungefär halva saabpriset. Köp Philips Optilux lampor tror jag de hette.

    Mina Big Knick med 100 W-lampor hade 15 mV spänningsfall i plus- resp minusledningen.
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Man kan motverka spänningsfall genom att montera hjälpreläer och FET-kablar (typ 6 mm2) direkt från batteriet (via ny säkring).

    Och som föregående förslag, bra lampor / reflektorer och glas.
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Kablar borde ju hjälpa, ju grövre kabel desto mindre spänningsfall (om jag inte minns fel)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Som sas ovan byt reflektor och glas om de är dåliga, hade en 900 T8 '85 förut som jag böt reflektor och glas på båda sidor på. Måste säga att det blev en enorm skillnad, lyste ungefär lika bra på halvljus efter som det gjorde på helljus före och ett annat plus är att bilen ser mycket fräshare ut med nya mycket klarare glas. Men det kostar ju en del och det är ju en gammal bil...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Kollade på din bil via länken,

    ta isär , diska glasen, ta och skölj folien i reflektorn, ta lite diskmedel och gnugga försiktigt (om folien inte är bränd från början, dvs.) torka med hårtork, sätt sedan i ex. Philips vision plus, finns på Autoexperten för 129:-

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Kollade på din bil via länken,

    ta isär , diska glasen, ta och skölj folien i reflektorn, ta lite diskmedel och gnugga försiktigt (om folien inte är bränd från början, dvs.) torka med hårtork, sätt sedan i ex. Philips vision plus, finns på Autoexperten för 129:-

    /Anders B.
    Gnugga jävligt försiktigt bara då "kromet" släpper VÄLDIGT lätt
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Kollade på din bil via länken,

    ta isär , diska glasen, ta och skölj folien i reflektorn, ta lite diskmedel och gnugga försiktigt (om folien inte är bränd från början, dvs.) torka med hårtork, sätt sedan i ex. Philips vision plus, finns på Autoexperten för 129:-

    /Anders B.
    Låter som en vettig idé. Ska prova imorrn och se om det blir bättre...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Har bilen rullat en massa mil är oftast glasen "sandblästrade" brukar bli bra skillnad av att bara byta glasen

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Biltema säljer glasen också, hella's glas, dvs samma som saab säljer.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Erick
    Biltema säljer glasen också, hella's glas, dvs samma som saab säljer.
    Ja, ibland är det hella ibland inte.
    Jag köpte två glas vid ett tillfälle (höger och vänster) det ena var hella och det andra var något annat märke. Till det andra märket fanns det inte ens en packning eller klamrar till. På biltema sa de att de inte visste vilka som var vilka och att man fick leva med att att ha något olika glas...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Reflektorerna på 900 87-93 verkar i allmänhet va av dålig kvalitet trots att det står hella på dom, spänningsfall brukar det sällan vara på dom men det skadar ju inte med reläer, exvis biltemas trevliga sats för 169:- elelr va den kostar.
    Riktiga glödlampor vanliga vita av bra fabrikat som ger 30-50% mer ljus är också br att byta till.
    Sen bör man komplettera upp med ett par extraljus för att få till längden på helljuset
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Angående bättre ljus
    Av Airflow i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 22:56
  2. Bättre bromsar på og900? SP bromskit, bra?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 20:52
  3. Bättre ljus på 9000 CS?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 20:24
  4. bättre koppling än orginal till og900 215mm
    Av Saaben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 10:40
  5. Hur mycket bättre är og900:a lådan från 89-?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •