Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 400 Hkr i en cab ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377

    400 Hkr i en cab ?

    Tjenare

    Jag har beställt hem prylar som ska kunna leverera 400 + Hkr i min cab. jag har sagt till killen som ska mappa bilen att jag tycker 370 Hkr är lagom. Ska/vågar man g högre upp med den karossen ?

    Någon som kan cab karossen här kanske.

    Jag VET att den har dålig väghållning men när man väl lärt sig köra med den och har bytt lite vesentliga delar så går det uppenbarligen att svänga bra i dem också Slalomcup 2005. Medlem 264 är jag.

    GHur som helst, ge gärna tips och dyl.

    Annars är det väl bara lådan kvar nu att fixa. Detta har jag köpt/beställt
    19 T aggregat
    Alucooler
    Gröna spridare
    Extraktorrör
    6 puckarslamell med Viggentryckplatta

    Sen blir det ju teflonbussningar osv, siliconslangar och så. Något annat jag bör tänka på ? Brukar hålla mina bilar till steg 3 med filter, avgas och ibland diff i lådan.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare

    Jag har beställt hem prylar som ska kunna leverera 400 + Hkr i min cab. jag har sagt till killen som ska mappa bilen att jag tycker 370 Hkr är lagom. Ska/vågar man g högre upp med den karossen ?

    Någon som kan cab karossen här kanske.

    Jag VET att den har dålig väghållning men när man väl lärt sig köra med den och har bytt lite vesentliga delar så går det uppenbarligen att svänga bra i dem också Slalomcup 2005. Medlem 264 är jag.

    GHur som helst, ge gärna tips och dyl.

    Annars är det väl bara lådan kvar nu att fixa. Detta har jag köpt/beställt
    19 T aggregat
    Alucooler
    Gröna spridare
    Extraktorrör
    6 puckarslamell med Viggentryckplatta

    Sen blir det ju teflonbussningar osv, siliconslangar och så. Något annat jag bör tänka på ? Brukar hålla mina bilar till steg 3 med filter, avgas och ibland diff i lådan.

    Mvh Johan S 264
    Jag tycker 400+ låter lite i överkant med dessa grejer jag? Visst har du en 2.0l motor i din?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    19 T aggregat
    +
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Gröna spridare
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    ...ska kunna leverera 400 + Hkr ...

    Cool ansats...



    Jag har proat att bygga motorstarkt på CAB (eller, ja... Vad fan... Halvcab i alla fall). Byggde på min gamla Supra -90 med targatak och med rejält med effekt så vred sig fan karossen. Det visade sig att bristen på stadga genom avsaknaden av tak var påtaglig. Genom att ha plåttargan på plats när man körde så både hörde och såg man hur karossen vred sig...

    Jag skulle överväga på allvar att bygga mycket motor i cab, men så är jag ju lite pessimist ibland osså...



    All lycka önskas dock !!!!


    M.v.h. Supravridar'n
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Ja, det är 2,0 motorn.
    Jag brukar inte gå så långt med mina bilar som jag ska göra med denna. har väl som max lagt mig på 300 sträcket.

    Men 400 Hkr är taget från en trimmare som jag har all respekt för. Han brukar hålla vad han lovar. Men grejen är att det är ovesentligt om jag får 400 eller ej. Jag har lagt taket på 370 som jag skrev. Men är det rimligt att plocka detta ur motorn i karossmässig tanke ?

    Som sagt så kommer även diffen men det tar ju lite tid att få ihop kulorna. De andra prylarna är ju inte gratis heller. Och ja, jag har köpt större bromsar så det är inte bara få upp farten som jag tänkt på.

    Vilken trimmar jag kommer att gå till håller jag för mig själv då jag inte vill favorisera någon.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Jompa, kan ju vara kul för de bakom när de först ser karossen vrida sig och sen skjuter skiten iväg. Den väger ju 1390 idag.

    Som den är idag så är ju inte en BMW 330 cab några problem. Men polaren har köpt en 2,8 Z3 och han ska fan inte komma här och komma Han körde Mazda Miata innan och då vart det ju inte mer än halvgas som gällde

    men det är just det med karossen som oroar mig. Men va fan, finns ju andra. kanske man ska lägga sig lite lägre.

    Grejen är att jag kanske säljer en fastighet jag äger till våren och då har jag betsämt mig för att byta bort cabben till en Viper. På med 2 stegs lustgas. helst vill jag ha en -03:a. kollat in en del i Tyskland.

    Men det beror ju på försäljningen eller ej.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Men 400 Hkr är taget från en trimmare som jag har all respekt för.
    Plockar man loss 400 stabila kusar ur en 2-litesmotor med en TD04HL-19T är man verkligen förtjänt av titeln "trimmare".

    Håller tummarna...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  7. #7
    finns ju merca cabbar med massvis med effekt men dom kanske har bättre chassi men det är ju cabbar.
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Hej,

    Jag har ju gått och blivit gubbe, men i en cab hade jag nog satsat på ett lite mer "lagom" motorkoncept med kanske ett bolt-on 18T #6, bättre IC, inloppsrör, gröna spridare och någonstans 320 hk/430-440 Nm kanske? Rapp respons, helt original utseende under locket och säkerligen mer "lagom" effekt för cabbens rätt så veka konstruktion.

    Kan man förresten få till ett fjäderbensstag bak på cabben på något sätt? Har inte kikat hur det ser ut med mekanismen där bak... Hade ju varit mumma för vridstyvheten.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare
    Grejen är att jag kanske säljer en fastighet jag äger till våren och då har jag betsämt mig för att byta bort cabben till en Viper. På med 2 stegs lustgas. helst vill jag ha en -03:a. kollat in en del i Tyskland.
    ....

    Mvh Johan S 264
    Gör du det så snor du en av mina drömmar (Å då pratar jag inte om att sälja fastigheter)

    Det spelar ingen roll att amerikanarna bygger världens sämsta skitsmäckbilar, alla kategorier.

    Jag kan gott tänka mig att få luftutblåset i näven när jag ändrar det, eller att instrumentering och hårdplastpanelen är hämtad från en isuzu pick-up -81

    Ur med den skiten, i med en bur, åsså kör vi.................

    http://www.hennesseyperformance.com/hen ... php?id=157
    http://www.hennesseyperformance.com/hen ... php?id=156

    Å varför 70tals lustgas när det finns riktig hårdrock...............

    http://www.hennesseyperformance.com/hen ... tem_ID=142
    http://www.hennesseyperformance.com/hen ... php?id=155

    Å inte betalar man en halv säck pengar för den "färdiga" motorn utan man köper en och skruvar isär själv.
    Det på bilden smäller man ihop på en vinter. Kör hårt

    Dvs, skit i å trimma cabben så hårt, utan lägg pengarna på något vettigt istället
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 069
    >NP
    Jäklar vilken läcker kärra!
    Kan det bli mer manligt än sådär!?

  11. #11
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    >NP
    Jäklar vilken läcker kärra!
    Kan det bli mer manligt än sådär!?

    Nää
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 117
    Kul planer Sonesson!

    Men är detta en projekttråd eller allmäna frågor? Bara en liten undran

    mvh

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 365

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    19 T aggregat
    Alucooler
    Gröna spridare
    Extraktorrör
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Men 400 Hkr är taget från en trimmare som jag har all respekt för
    Spännande, onekligen! Om det blir 370 så.....

    Det kommer väl sedvanlig projektinfo om vad som görs på motorn? (Och bilder såklart..)

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    19 T aggregat
    Alucooler
    Gröna spridare
    Extraktorrör
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Men 400 Hkr är taget från en trimmare som jag har all respekt för
    Spännande, onekligen! Om det blir 370 så.....

    Det kommer väl sedvanlig projektinfo om vad som görs på motorn? (Och bilder såklart..)

    /J
    har sätt en 900 med den specen som bromsades till 393hk så det blir nog fint får hoppas på bättre tider till konbanan i sommar då

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 365

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    har sätt en 900 med den specen som bromsades till 393hk så det blir nog fint
    Jo, den brukar dyka opp i såna här sammanhang. Men om effektsiktet ligger så högt - och man ändå ska på med extractorrör - så kanske inte 19T och 4 gröna tillhör de naturliga förstavalen.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839

    Re: 400 Hkr i en cab ?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    har sätt en 900 med den specen som bromsades till 393hk så det blir nog fint
    Jo, den brukar dyka opp i såna här sammanhang. Men om effektsiktet ligger så högt - och man ändå ska på med extractorrör - så kanske inte 19T och 4 gröna tillhör de naturliga förstavalen.

    /J
    beror ju på hur man ser det vill man hålla en låg buget så känns det som ett rät naturligt och bra val för ca 370hk sen så ligger väl grejerna nästen intill max inget fel ide

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Låter skitskoj det där Johan!

    Cabben borde ju vara uppstagad i förhållande till de med tak så det borde funka med den effekten, även om det chassit i allmänhet inte är särskilt bra "when it comes to turning".
    Det finns ju iofs trix som hjälper till på den fronten. T ex dämpare, fjädrar, fjäderbensstag, krysstag till framvagnen, styrväxelklämma, polybussningar och minskning av servoeffekten i styrningen.

    Beträffande den önskade effekten med specen du räknat upp så är den kanske möjligt att nå, men det kommer troligtvis inte att finnas under så många sekunder. Speciellt inte vid slalomkörning då kylningen till ICn inte är lika bra som vid höga hastigheter. Jag har för mig Robban Uhr har "rekordet" i att plocka effekt ur grönisar. 400 hk med då var det med större motor och bättre turbo.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Jodå, jag gick bara på vad han sa var ungefär möjligt. 350 inga probs. 370 sa jag max och då svarade han att man kunde plocka 400. Men som jag skrivit ovan så är det inte målet att plocka så mycket som möjligt.

    Tänkte lägga upp bilder så fort bygget började. Ville bara få lite funderingar klargjorda här först eftersom jag inte byggt något på en cab tidigare. Ville väl mer höra om nån gjort det och vad som hände med karossen.

    Det blir andra bussningar och krysstag under framvagnen. Fjädrar sitter där redan men inte dämpare.

    Vad det gäller slalomen så körde en gång Peter S en runda med AP 22:an och där fick han fram att under den körningen användes som max 124 Hkr. Så detta lär mer själpa mig än hjälpa i slalomen. men då har jag ju något att skylla på nästa år

    Men det kanske blir något annat jag kör där

    Vill bara retas med BMW, Volvonördarna hemmomkring. Om man nu får skriva så.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 543
    Om jag inte är ute på cykeln nu så är cabben förstärkt i A-stolpe plus trösklar.. med andra ord är den väldigt stabil!

    /Marcu
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 747
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Om jag inte är ute på cykeln nu så är cabben förstärkt i A-stolpe plus trösklar.. med andra ord är den väldigt stabil!

    /Marcu
    Tror faktiskt du är ute på "lilla Vätternrundan" nu Weggen. Förstyvningarna på cab:en gör inte den styvare än en bil med tak tyvärr, bara mindre vek än utan några som helst förstyvningar alls. Sätt fingret i springan mellan dörr & bakskärm på en cab & kör över en järnvägsövergång så känner du hur det flexar. Jag har iofs inte provat motsvarande på en NG900 med tak men jag gissar att den trots allt är en styvare konstruktion, taket gör rätt mycket faktiskt.
    Tror att förstyvningarna även finns under baksätet, mellan bakre hjulhusen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •