Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Byte av termostat 9000 CSE 2.0t -97

  1. #21
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Vad skulle hända om satte avluftningshålet åt fel håll?
    Då får du en onödigt stor luftblåsa / ånglås i termostathuset...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #22
    Min termostat på 82 grader har inte ens ett lufthål, kommer iofs ifrån Biltema. Det stod att den va till 9000. Min bil är en 2,3T (200hk) 1996.

    Vad kan hända om jag använder denna? Ska jag köpa 88 graders istället?

    /Henrik

  3. #23
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    89 graders termostat är att föredra i vårt klimat. Det är original. Finns 82 har jag sett och även 78 graders för rena racingmaskiner. Jag skulle inte köpa något annat än 89 graders originaltermostat, kostar dryga hundringen med packning och allt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Släng feltema termostaten, skaffa en 88-89 graders i stället.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #25
    Köper en riktig på vägen hem!
    Om jag lossar allt utan att tappa av kylvätska...hur mycket rinner då ut, och är det iså fall bara att fylla på med ny??
    Nån som har bilder på det hela....kanske på nån slang man kan lossa för att ev. tappa av kylvätska?

    /Henrik

  6. #26
    Fick loss de små 10mm skruven och den ena utav de större 12mm skruvarna, den sista 12mm skruven kom jag inte ens åt....det va ju hur mycket slangar som helst ivägen.

    Hur vet jag om jag kan lossa en viss slang som sitter ivägen?

    /Henrik

  7. #27
    upp............

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Fick loss de små 10mm skruven och den ena utav de större 12mm skruvarna, den sista 12mm skruven kom jag inte ens åt....det va ju hur mycket slangar som helst ivägen.

    Hur vet jag om jag kan lossa en viss slang som sitter ivägen?

    /Henrik
    Vet inte riktigt vilken slang du tycker sitter ivägen då jag inte minns någon sådan?
    Menar du kanske gummikröken före spjällhuset? Det är bara att lossa i den grövre änden och vika undan.
    Eller menar du den undre på spjällhuset?

    Så här ser det ut på min kärra, hittade en gammal bild:´
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29
    Slangen precis ovanför den röda cirkeln tror jag det är som va i vägen!!

    Vilka slangas går att lossa utan att det sprutar vätskor hemma?

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Gjort ett termostatbyte precis, de som skrivit att det är lika enkelt som ett oljebyte... er håller jag inte med

  11. #31
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    vad är problemet?

    Martin
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Gjort ett termostatbyte precis, de som skrivit att det är lika enkelt som ett oljebyte... er håller jag inte med

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Sorry, skrev på mobilen, försökte länka in en bild men istället rök ju det mesta av inlägget. Nå iallafall.

    Tog mig ca två timmar, stod i ett kyligt kallgarage och misslyckades med att hitta ett bra sätt att tappa ur kylvattnet, så jag jobbade bara uppifrån, och var beredd med en handduk när det började rinna. Tappade kanske en halvliter vätska så inte så farligt. Läckte vid en av de små slangarna vid spjällhuset när jag testkörde, men efter omdragning av slangklämman verkar det hålla tätt. Värmen är så mkt bättre

    Dock lite ostadigt, kan ligga på nio, sen ibland halv10, sedan närmare 8. Luft i systemet?
    Märkte även att kylfläkten inte gick, trots att motorn var nog varm och kanske lite övervarm tillochmed. Försöker bifoga en lös kontakt jag hittade, kan den vara problemet? Kylfläkten i sig är inkopplad i en samma kabelfläta som den lösa kontakten tillhör.
    https://drive.google.com/open?id=0Bx...3lnZnh2dlBjZWs

    Kunde inte hitta någon lös motpart som den skulle kunna nå. Vet någon?

    Däremot ser jag gott om exponerad och lagom ärgad kopparkabel vid alla kontakter, skulle kunna vara ett halvt sommarprojekt bara att fixa alla dem...

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  13. #33
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Man kan ju sitta uppe på motorn och byta denna och utan att tappa ur före.

    Monterade du hålet uppåt?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #34
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    [Tror inte kabeln har nåt att göra med detta, däremot- funkade fälten före termostatbytet?? Alltid bra att kolla alla anslutningar, blir hela kylaren varm?

    QUOTE=Taxweiler;1431803]Sorry, skrev på mobilen, försökte länka in en bild men istället rök ju det mesta av inlägget. Nå iallafall.

    Tog mig ca två timmar, stod i ett kyligt kallgarage och misslyckades med att hitta ett bra sätt att tappa ur kylvattnet, så jag jobbade bara uppifrån, och var beredd med en handduk när det började rinna. Tappade kanske en halvliter vätska så inte så farligt. Läckte vid en av de små slangarna vid spjällhuset när jag testkörde, men efter omdragning av slangklämman verkar det hålla tätt. Värmen är så mkt bättre

    Dock lite ostadigt, kan ligga på nio, sen ibland halv10, sedan närmare 8. Luft i systemet?
    Märkte även att kylfläkten inte gick, trots att motorn var nog varm och kanske lite övervarm tillochmed. Försöker bifoga en lös kontakt jag hittade, kan den vara problemet? Kylfläkten i sig är inkopplad i en samma kabelfläta som den lösa kontakten tillhör.
    https://drive.google.com/open?id=0Bx...3lnZnh2dlBjZWs

    Kunde inte hitta någon lös motpart som den skulle kunna nå. Vet någon?

    Däremot ser jag gott om exponerad och lagom ärgad kopparkabel vid alla kontakter, skulle kunna vara ett halvt sommarprojekt bara att fixa alla dem...[/QUOTE]

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Yep, hålet uppåt, original från Saab. Ska kolla kylaren, misstänker själv felande temp givare, vissa av sladdarna såg verkligen inte bra ut.

  16. #36
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    har du en IR-tempmätare så mät tempen på termostathuset och kylaren, har själv en 9000 med för låg visning

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte termostat OG9-5 V6 B308 -00
    Av pzddae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 20:38
  2. Byte av termostat 9000 2,3t -97
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •