Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Rasad motor NG9-3 B207R -04

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068

    Rasad motor NG9-3 B207R -04

    Så nu har det hänt...
    Inatt rasade motorn i 04:a Aeron (SS:en) efter 2890mil
    Efter grymt "dieselknack" som verkstaden sa var "normalt" så dog den helt.
    Gick ej runt alls
    En skruv till kamdrevet hade lossnat enligt verkstaden, de sa även att det var ett fabrikationsfel. Så ny topp är det minsta som byts. Hade ju föredragit en bytesmotor med samma mil eller mindre. (helst ny)

    Min fråga är följande: Ventilknacket kan väl knappast ha berott på detta?
    Bör jag vara orolig för bottendelen (kolvar m.m.) ??
    Samt... Är det någon som vet mer om detta eller känner till fler fall med detta eller med rasade SS motorer i allmänhet.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    UPP
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    M-testa bilen efter reparationen kanske...

    Eller oberoende verkstad.
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Oflyt.

    Rasade inte din 9-3 aero OG också?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Har du bytt bort din og 93 aero eller är det en kompis bil..?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Oflyt.

    Rasade inte din 9-3 aero OG också?

    Mvh Sasse
    Nja var väl "bara" lådan som gav upp och sen kopplingen av "oförklarliga" orsaker Men lätt fixat var det ju iaf

    Nu är det farsans SS Aero som bulten till kamdrevet gått av på två ställen i.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Har du bytt bort din og 93 aero eller är det en kompis bil..?

    /A
    Som sagt farsans
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Nu blev jag bervös.. när min bil är kall kan jag när jag drar iväg på tvåan höra ett knackande från motorn under bara ett par sekunder, sedan försvinner det.. när bilen är varm hörs det aldrig..

    Var det något liknande ni upplevde innan den rasade?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nu blev jag bervös.. när min bil är kall kan jag när jag drar iväg på tvåan höra ett knackande från motorn under bara ett par sekunder, sedan försvinner det.. när bilen är varm hörs det aldrig..

    Var det något liknande ni upplevde innan den rasade?
    Nej det var när man kört ett tag med den eller när den var kall... Helt oberoende av motortemp.

    Du kan nog vara lugn.

    Den lät som en TiD x 2 och mongoverkstaden sa bara: - Kör ej över 3000rpm när den låter såhär det kan låta såhär ibland om de här motorerna (okunniga är bara förnamnet)

    Eller senaste intelligenta de vräkt ur sig efter de lyft toppen.

    "- Ja du det har tagit i kolvarna lite men vi putsar till dem och sätter dit en ny topp"

    Själklart har jag och farsan ordnat så det blir en helt ny motor och de får skrota den gamla. Men att de bara kunde föreslå annat gör mig grymt orolig.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Nu blev jag bervös.. när min bil är kall kan jag när jag drar iväg på tvåan höra ett knackande från motorn under bara ett par sekunder, sedan försvinner det.. när bilen är varm hörs det aldrig..

    Var det något liknande ni upplevde innan den rasade?
    Nej det var när man kört ett tag med den eller när den var kall... Helt oberoende av motortemp.

    Du kan nog vara lugn.

    Den lät som en TiD x 2 och mongoverkstaden sa bara: - Kör ej över 3000rpm när den låter såhär det kan låta såhär ibland om de här motorerna (okunniga är bara förnamnet)

    Eller senaste intelligenta de vräkt ur sig efter de lyft toppen.

    "- Ja du det har tagit i kolvarna lite men vi putsar till dem och sätter dit en ny topp"

    Själklart har jag och farsan ordnat så det blir en helt ny motor och de får skrota den gamla. Men att de bara kunde föreslå annat gör mig grymt orolig.
    Låter som en helt vanlig dag hos dom man lämnar in bilen då till.
    Dom kan tyvärr inte så jätte mycket.
    Som en i Örebro sa på biva.
    "En trimmad motor drar ju mer bränsle!"

    Då drog den bilen över liter milen vanlig körning.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Det låter ganska oroväckande att dom skulle "putsa" kolvarna å bara dra dit en ny topp. Tänk dom stackarna som inte vet bättre än att hålla med då.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nu får jag fråga, vad skulle små märken göra på kolvarna så länge motorn är orginal, inte ett dyft. Stakar och lager kan inte ha tagit skada då ventilerna är så klena at dom kröks om man nyser på dom .
    Jag jobbar själv på Saab verkstad och sysslar just med många motorrenoveringar, och har själv haft några trimmade och har.
    Har till och med sett 350hk motorer med tidigare spikskador på kolvarna, och dessa gått som skott utan problem.
    Nån måtta med expertisen bakom datorskärmarna får det nog vara. Har ni någon gång sett Opel motorer där kamremmen gått? Eller Saabar där kedjan gått?
    Inte undra på att Saab har ekonomiska problem om dom så lättvindigt ger en ny motor för ett par märkes skull.
    Däremot verkar en sak konstig då du haft oljudet ett tag, det kan inte berott på kamdrevsbultarna, då dessa saknar krysskilar och skulle snurra omedelbart. Tror snarare att kamdrevsbultarna brustit pga av överbelasting från tex kedja. Då kamkedjesträckaren endast bygger på oljetryck så skulle min gissning vara att det varit för högt oljetryck i motorn.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Nu får jag fråga, vad skulle små märken göra på kolvarna så länge motorn är orginal, inte ett dyft. Stakar och lager kan inte ha tagit skada då ventilerna är så klena at dom kröks om man nyser på dom .
    Jag jobbar själv på Saab verkstad och sysslar just med många motorrenoveringar, och har själv haft några trimmade och har.
    Har till och med sett 350hk motorer med tidigare spikskador på kolvarna, och dessa gått som skott utan problem.
    Nån måtta med expertisen bakom datorskärmarna får det nog vara. Har ni någon gång sett Opel motorer där kamremmen gått? Eller Saabar där kedjan gått?
    Inte undra på att Saab har ekonomiska problem om dom så lättvindigt ger en ny motor för ett par märkes skull.
    Däremot verkar en sak konstig då du haft oljudet ett tag, det kan inte berott på kamdrevsbultarna, då dessa saknar krysskilar och skulle snurra omedelbart. Tror snarare att kamdrevsbultarna brustit pga av överbelasting från tex kedja. Då kamkedjesträckaren endast bygger på oljetryck så skulle min gissning vara att det varit för högt oljetryck i motorn.
    Givetvis får du väl ta i beaktning att jag sett "märkena" och du inte....

    Sen är jag ingen expert men de "små märkena" var minsann inte så små och mekarna sa själva efter de kollat nogrannare att det var kolvbyte minst och det var enklare att byta rubbet då.. (tidsmässigt)

    Sen är du säkert 100 kanske 1000 ggr mer expert än mig men man kanske inte ska yttra sig förrän man vet hur saker ser ut eller??

    Har själv sett och bytt en och annan kolv dock i b21:or som haft för högt laddtryck



    God Jul på er allesammans
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Jo men då kom ju mekarna fram till att märkerna var för stora, inte du! Det var lite detta jag ville framhålla. Alla skäller på oss Saabsverkstäder här på forumet och säger att dom har kommit fram till andra saker, när det ofta är så att verksstan har gjort en slutbedömning och gjort det beslutet som många påstår sig ha gjort.
    Helt rätt beslut av verkstaden nu i slut ändan, då det är väldigt tidskrävande att byta kolvar, och dessutom inte alltid helt 100% åtgärd, som i ditt fall, där det är något annat som orsakat felet, som förmodligen ligger i blocket.
    Ville inte säga att du inte kan något, utan bara framhålla vilka som gjort bedömmningen.

    God Jul

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    OT: Vad händer med alla "skrotade" motorer?

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  16. #16
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    [Som en i Örebro sa på biva.
    "En trimmad motor drar ju mer bränsle!"
    Det är väl ingen lögn? Brukar vara så att det behövs mer bränsle för att plocka mer effekt... Det där med effekt och mycket snålare bränsleförbrukning är inget man ska tro för mycket på. Låter inte nyttigt enligt mig i vart fall. Bränslet behövs ju även för att hålla temp nere.


    Citat Ursprungligen postat av sundin
    OT: Vad händer med alla "skrotade" motorer?

    mvh sundin
    De skrotas? Hamnar i någon container mao, gäller det nyare motorer vill säkert Saab (Södertälje?) ha tillbaka dem för att kika närmare på dem. Föga troligt att de kommer ut på marknaden om det är vad du e ute efter...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Nja, om man håller sig inom dom normala Steg 1,2,3 så sjunker förbrukningen på landsväg med dom flesta firmos trim, men bara så länge du inte utnyttjar den extra effekten du fått.
    Är motorn inom garantitiden så vill Saab ha tillbaka motorn så snabbt den är ur, för närmare undersökning.
    Oftast är dom nya grundblocken och andra större motorkomponenter utbytesdelar, så dom skickas tillbaks. Likadant om motorn kommer ifrån en skrot, så vill dom oftast ha tillbaks den gamla för metallens skull.

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    ...så sjunker förbrukningen på landsväg med dom flesta firmos trim, men bara så länge du inte utnyttjar den extra effekten du fått.
    Jo det säger jag iofs inte emot.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    119
    Verkar ju "sådär" att många nya saab motorer rasar...
    tycker d e synd att "opel" motorerna inte är på långa vägar så bra som gamla "saab" motorerna var....
    lär ju inte få sålt mer bilar om folk börjar fatta att d inte e samma kvalitet som innan på motorer....
    Hoppas verkligen att saab finns kvar å skapar jobb i sverige länge till!!!!
    Nu med Rymlig Tjeckisk Familjebil!!!!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av chrix74
    Verkar ju "sådär" att många nya saab motorer rasar...
    tycker d e synd att "opel" motorerna inte är på långa vägar så bra som gamla "saab" motorerna var....
    lär ju inte få sålt mer bilar om folk börjar fatta att d inte e samma kvalitet som innan på motorer....
    Hoppas verkligen att saab finns kvar å skapar jobb i sverige länge till!!!!
    Skulle vilja påstå att det är väldigt få ECOTECH motorer som rasar!
    Vart har du fått informationen om att det dina så kallade Opelmotorer (som inte är en Opel motor, utom en GM motor) är så rasbenägna?
    Att läsa på ett forum där alla yppar sina problem är inte rätt medium att dra sådana slutsatser.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Så här kan en rasad motor se ut... B235R steg1
    Av plaggis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 23:45
  2. Vad innebär rasad motor???
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 01:01
  3. Rasslande/Rasad motor 9-5 2,0T -98
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •