Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Snabba svar, håller på o kolla kamdrivning nu.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    Snabba svar, håller på o kolla kamdrivning nu.

    Jo tänkte kolla upp har demonterat ventilkåpan nu, har inte gjort detta förut, men med lite hjälp så ska jag fixa detta.


    Mätning av kedjesträckaren hur?? innom <cm< är oki vad hur är lättast o göra?

    körde runt motorn på starten, märker då att kedjan är lite slak men det kanske inte är någon fara..


    Ne snabba tips tack


    mvh Tommy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    mätte upp sträckaren nu till 13mm det skulle väl vara godtjänt.

    sen spännaren ska röra sig innåt o utåt när motor går, märkte det nu när kinnade runt motorn..

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    mätte upp sträckaren nu till 13mm det skulle väl vara godtjänt.

    sen spännaren ska röra sig innåt o utåt när motor går, märkte det nu när kinnade runt motorn..
    Spännaren skall INTE åka inåt någongång, bara utåt av fjäderbelastningen
    som sitter i spännaren.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    ok.. vad vilket tyder det på då? svårt o säga men den röde på sig iallafall. Såg dock att det är spel på kedjan.. Ja vi får väl se om det blir värre med tiden. Glappet mellan länk då ska det vara det? Eller ska kedjan vara helt stum?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 025
    Hur kollar man kedjespännaren?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    ta en liten smal stål eller svetstråd böj den som ett L sen nyper du av den mätte upp 15mm som va gränsen, sen nöp jag av ståltråden efter ögonmått o passade in. ficklampa är bra o ha med o sen mäter du hur långt spännaren kommit ut ifrån på armen mellan sträckarn o skenan.


    Sträckarn måste väl anpassa sig efter hur kedjan sträcks, då måste ju den kunna gå både in o ut, sträckarn då? eller...

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    ta en liten smal stål eller svetstråd böj den som ett L sen nyper du av den mätte upp 15mm som va gränsen, sen nöp jag av ståltråden efter ögonmått o passade in. ficklampa är bra o ha med o sen mäter du hur långt spännaren kommit ut ifrån på armen mellan sträckarn o skenan.
    Tog du inte ut sträckaren först då?

    Edit: Det är kanske jag som har fel för mig, måhända det är sådär det skall mätas?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Sträckarn måste väl anpassa sig efter hur kedjan sträcks, då måste ju den kunna gå både in o ut, sträckarn då? eller...
    Du kanske har rätt fast inte jag fattar vad du menar?
    Det sitter ju en fjäderbelastat låsklack på kedjesträckaren som gör att den aldrig kan fjädra tillbaka dvs bli kortare av sig själv. Däremot är det ju en annan fjäder som strävar att hela tiden göra sträckaren längre i takt med att kamkedjan sträcks.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    När man ska mäta upp hur långt kedje spännaren har gått ut ska man först mäta hur långt ut den är och sen vad som är de innersta läget om man inte redan vet de.
    Ett fel som kan uppstå annars är att den inte kommer ut så långt som den gör när motorn är igång.
    Spännaren ska INTE kunna fjädra med utan när motorn är igång är det även ett olje tryck på den för att få rätt sträckning på kedjan.
    Att kedjan kan verka lite slak är inte så faligt men spännaren kommer inte att kunna fjädra med utan är stum.
    Från kammarna och ner till vevaxeldrevet är kedjan för de mesta lite slak.
    Men är de för mycket så byt!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Vet vi över huvud taget vilken typ av kedjesträckare vi pratar om här?
    (Bil/motor alltså.... )
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Vet vi över huvud taget vilken typ av kedjesträckare vi pratar om här?
    (Bil/motor alltså.... )
    Bra påpekande, jag bara utgick från att det rörde sig om en sträckare till B202->
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    ja en B202 turbo handlar det om.. Ja var inne på saab och opel o dom gav mig den uppgiften o kolla med en ståltråd, själv har jag inte grejat med dessa saker förut. Eller saab förut, böjar då komma till innsikt lite iallafall vad o hur det funkar..

    Ok tack för svaren, kommer o byta allt nu i vår iställe, renovera hela motorn.

    mvh Tommy

Liknande ämnen

  1. 99 T16 fråga......Snabba svar TACK
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 00:10
  2. Håller på att byta vevaxels givare behöver hjälp snabba svar
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •