Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Jordpunkter saab 99

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735

    Jordpunkter saab 99

    Har lite konstiga fel på bland annat tempmätaren på min 99a
    Slår man på helljus så hoppar den upp flera cm men bara när bilen är normalvarm.
    Voltmätaren visar låg spänning samt får också fnatt vid påslag till helljus och sjunker lite väl snabt på volten.

    Verkar som generatorn laddar på som den ska eftersom ingen tendens till gult halvljus eller att den laddar ur batteriet så jag tänkte det kanske finns något som jag missat.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783

    Re: Jordpunkter saab 99

    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Har lite konstiga fel på bland annat tempmätaren på min 99a
    Slår man på helljus så hoppar den upp flera cm men bara när bilen är normalvarm.
    Voltmätaren visar låg spänning samt får också fnatt vid påslag till helljus och sjunker lite väl snabt på volten.

    Verkar som generatorn laddar på som den ska eftersom ingen tendens till gult halvljus eller att den laddar ur batteriet så jag tänkte det kanske finns något som jag missat.
    Oj nu blir man nostalgisk. Jag hade exakt samma fel på min första Saab. Försäljaren sa mycket riktigt att det var ett jordfel men att det kunde väl jag fixa själv. Givetvis skulle jag fixa ett enkelt jordfel men oj vad jag fick leta innan jag hittade felet.

    Ta bort jordflätan från batteriet, karossen och växellådan och fila rent på alla jordpunkterna så det blir metalliskt rent. Gör lika med jordflätan och stryk sedan på något bra fett. Sen är det bara att skruva tillbaka jordfläta och förhoppningsvis så fungerar allt igen.
    Lycka till och skriv gärna och berätta hur det gick.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Ska göra detta i helgen och testa så terkommer jag med resulttet.
    Man vill ju gärna att vinterbilen funkar
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Jordpunkter, og 900, var?
    Av Krister K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •