Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: T5 vs T7

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272

    T5 vs T7

    Gällande og9-3. Vilket är att föredra? Vad jag har hört så är väl T5 motorerna mer trimvänliga? Vad är för och nackdelar med dom olika systemen?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Motorerna håller bättre både för trim och serviceslarv om det är T5. Billigare trim dessutom.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Någon annan fördel? Finns det ingen fördel med T7 motorerna? Det måste det ju göra eftersom dom ersatte T5. Eller är det kanske ren miljöaspekt?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Liten följdfråga: Det var väl 98-00 som var T5 på 9-3 va? Bortsett från Viggen som var T7 redan 99.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    T7-motorerna upplever jag som smidigare. Inte så mkt svaj och flämtningar som faktiskt den uppmärksamme föraren kan känna i en fullt fungerande T5-motor. Sedan ska den väl dra lite mindre soppa, men det vet jag inte...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    T5 motorerna är väl inte direkt törstiga heller så den biten bryr jag mej inte om.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tanken bakom T7 var väl just att få de mer miljövänliga.
    Sen så är väl T7 som styrsystem mer avancerat än T5 och därigenom kanske har en fördel (?).


    Men T5 är ju som Grandmaster-T säger bättre vad gällande hållbarhet. (Andra kolvar och mindre risk för olje-relaterat strul).



    T7 ska ju som sagt däremot dra mindre soppa, men T5 drar ju inte så mycket de heller. (min får man ju ner under 0.7 liter milen om man kör försiktigt och med huvet. Däremot brukar ju jag inte köra så, men det GÅR i alla fall)


    Personligen skulle jag i alla fall säga att bästa motorn i og9-3 är B204R (200hästarn).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Personligen skulle jag i alla fall säga att bästa motorn i og9-3 är B204R (200hästarn).

    Jag med.... +510hk
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike

    Jag med.... +510hk
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Liten följdfråga: Det var väl 98-00 som var T5 på 9-3 va? Bortsett från Viggen som var T7 redan 99.
    98 Alla turbo har T5
    99 Alla turbo utom Viggen har T5
    00 Alla T7 utom 154 hk som fortfarande var T5

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Är det nån större skillnad T5 motorerna sins emellan då?
    Skillnader mellan 154-185-200hk?
    Jag vet att minstingen saknar magnetventil och sånt men i övrigt? Tänkte bara om det spelade någon roll vilken man utgår ifrån när man ska trimma.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Är det nån större skillnad T5 motorerna sins emellan då?
    Skillnader mellan 154-185-200hk?
    Jag vet att minstingen saknar magnetventil och sånt men i övrigt? Tänkte bara om det spelade någon roll vilken man utgår ifrån när man ska trimma.
    Hej

    Jag vet att 200hk har likadan IC som viggen har.

    Mvh Kalle

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Okej. Så där når man lite högre effekt än med dom andra.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Någon annan fördel? Finns det ingen fördel med T7 motorerna? Det måste det ju göra eftersom dom ersatte T5. Eller är det kanske ren miljöaspekt?
    Har man god ekonomi så skulle jag föredra en T7 motor som trimobjekt. Dessa ska ha ett motorblock som är några kg lättare och även ha något mindre massa i ventilsystemet. Då ska det det vara en motor med avgasventiler i nimonic, och helst då också en från 2004 eller nyare (som inte finns i og9-3 såvida någon inte bytt motor). Vevstakarna är något längre vilket inte skadar och utformningen på lilländen verkar något lämpligare för höga förbränningstryck (detta behöver man ju dock inte bry sig om om man tänkt köra med eftermarknadsstakar).

    Varför god ekonomi då? Jo, man lär om man ska ha ut lite mer effekt byta åtminstone kolvar och personligen skulle jag också vilja byta bort det tyngre svänghjulet mot ett lättare i stål. Jag skulle nog också vilja ta en titt på oljepumpen och gärna fixa ett lite större tråg tillsammans med strålskydd mot avgasrör/katalysator som löper under tråget.
    Styrsystemet är lite mer avancerat, vilket ekonomiskt är en nackdel.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man god ekonomi så skulle jag föredra en T7 motor som trimobjekt. Dessa ska ha ett motorblock som är några kg lättare och även ha något mindre massa i ventilsystemet. Då ska det det vara en motor med avgasventiler i nimonic, och helst då också en från 2004 eller nyare (som inte finns i og9-3 såvida någon inte bytt motor). Vevstakarna är något längre vilket inte skadar och utformningen på lilländen verkar något lämpligare för höga förbränningstryck (detta behöver man ju dock inte bry sig om om man tänkt köra med eftermarknadsstakar).

    Varför god ekonomi då? Jo, man lär om man ska ha ut lite mer effekt byta åtminstone kolvar och personligen skulle jag också vilja byta bort det tyngre svänghjulet mot ett lättare i stål. Jag skulle nog också vilja ta en titt på oljepumpen och gärna fixa ett lite större tråg tillsammans med strålskydd mot avgasrör/katalysator som löper under tråget.
    Styrsystemet är lite mer avancerat, vilket ekonomiskt är en nackdel.
    Vad är orginal svänghjulet gjort i för material då?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man god ekonomi så skulle jag föredra en T7 motor som trimobjekt. Dessa ska ha ett motorblock som är några kg lättare och även ha något mindre massa i ventilsystemet. Då ska det det vara en motor med avgasventiler i nimonic, och helst då också en från 2004 eller nyare (som inte finns i og9-3 såvida någon inte bytt motor). Vevstakarna är något längre vilket inte skadar och utformningen på lilländen verkar något lämpligare för höga förbränningstryck (detta behöver man ju dock inte bry sig om om man tänkt köra med eftermarknadsstakar).

    Varför god ekonomi då? Jo, man lär om man ska ha ut lite mer effekt byta åtminstone kolvar och personligen skulle jag också vilja byta bort det tyngre svänghjulet mot ett lättare i stål. Jag skulle nog också vilja ta en titt på oljepumpen och gärna fixa ett lite större tråg tillsammans med strålskydd mot avgasrör/katalysator som löper under tråget.
    Styrsystemet är lite mer avancerat, vilket ekonomiskt är en nackdel.
    Vad är orginal svänghjulet gjort i för material då?
    Ett T7-svänghjul hör hemma på en fiskebåt och inte på en bil.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Är det så pass tungt alltså?

    EDIT: Har ju för övrigt jobbat lite grann med att meka gamla diesel stånkor och jag tror inte riktigt T7 svänghjulet är i samma klass som 2,8liters Hildur's sväng. Men jag förstår din poäng klart och tydligt
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Har man god ekonomi så skulle jag föredra en T7 motor som trimobjekt. Dessa ska ha ett motorblock som är några kg lättare och även ha något mindre massa i ventilsystemet. Då ska det det vara en motor med avgasventiler i nimonic, och helst då också en från 2004 eller nyare (som inte finns i og9-3 såvida någon inte bytt motor). Vevstakarna är något längre vilket inte skadar och utformningen på lilländen verkar något lämpligare för höga förbränningstryck (detta behöver man ju dock inte bry sig om om man tänkt köra med eftermarknadsstakar).

    Varför god ekonomi då? Jo, man lär om man ska ha ut lite mer effekt byta åtminstone kolvar och personligen skulle jag också vilja byta bort det tyngre svänghjulet mot ett lättare i stål. Jag skulle nog också vilja ta en titt på oljepumpen och gärna fixa ett lite större tråg tillsammans med strålskydd mot avgasrör/katalysator som löper under tråget.
    Styrsystemet är lite mer avancerat, vilket ekonomiskt är en nackdel.
    Vad är orginal svänghjulet gjort i för material då?
    I regel brukar det vara gjutjärn eller liknande med relativt låg hållfasthet (vilket ger problem om man vill öka max varvtal och/eller lätta svänghjulet). Men framförallt så är det tungt och lite bättre gassvar tycker jag är önskvärt.

    Ett eget svänghjul i stål tillsammans med en 140 mm AP Racing koppling vore inte fel...

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Fidanza har ju till 9000, frågan är om de passar. De är i vart fall lätta...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Jag skulle säga tvärtom! Att man ska satsa på en t5! Hela motorn håller bättre än t7! Det är bla. Bättre kolvar, stakar och vev i en t5 motor!
    Det är grövre ventilskaft i t5 motorn!
    Om man slåt ut på hela så är som sagt t5 bra mycket bättre! Kolla bara på Fredrik begntsson, marko, jonas mfl som kört med en bra bit över 500 hk i en förhållandevis orörd grundmotor! Bara ventilfjädrar och kammar som är bytta. Finns väl några som bytt tryckare åxå!

    Dom 2 vassaste t7 bilarna just nu är väl Glenns viggen och MRX 9-5, båda dessa är gjor bra mycket mer med och har mindre effekt!

    Vad vill då jag få sagt! Satsa på t5 om du ska upp över 400 hk!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •