Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239

    Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    Hej, jag har en 9-5 Aero -00.
    Jag tyckte att det har luktat lite olja ibland och när jag tittade under huven såg jag lite oljestänk på prylarna runt torpedväggen.
    När jag lyfte på plastkåpan runt Oljestickan såg jag att slangen (grön) från ventilkåpan var murken i änden.
    Jag såg också att nippeln (grå) hade släppt från ventilkåpan eftersom gummibussningen (röd) hade gått i två delar.


    Frågan är:
    Vad kan ha tagit skada av att det varit ett hål in i ventilkåpan och att slangen varit borta?
    Borde jag ha märkt något (förutom oljelukten som kom när jag stannar bilen).


    Till saken hör att bilen var på service (13000 mil)för två månader sedan och jag bad specifikt att de skulle kontrollera ev. problem med Vevhusvent. och de sade att allt var ok samt att de skulle utföra garantijobbet (Oilsludge) vid nästa service (15000mil)
    Vid påtalande om denna miss beklagade sig verkstaden och skall byta slang, nippel och bussning utan kostnad.

    Jag skulle vara tacksam för snabba svar eftersom jag skall till SAAB-verkstaden imorgon.
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  2. #2

    vevhusvent

    hej.

    har inte oljenivån sjunkit väldigt mycket så skall
    inte läckaget du beskriver ha skadat motorn.

    mvh loca
    loca

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Nej, den har inte sjunkit märkbart på dessa ca: 3-4 månader som jag tror att felet funnits.
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Inga fler svar?
    Då får man väl vara glad att det inte var värre än så!
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  5. #5

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    " att de skulle utföra garantijobbet (Oilsludge) vid nästa service (15000mil)"

    vad menar du med garantijobb oilsludge?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Rostig 9000i -88
    Till saken hör att bilen var på service (13000 mil)för två månader sedan och jag bad specifikt att de skulle kontrollera ev. problem med Vevhusvent. och de sade att allt var ok samt att de skulle utföra garantijobbet (Oilsludge) vid nästa service (15000mil)
    Vid påtalande om denna miss beklagade sig verkstaden och skall byta slang, nippel och bussning utan kostnad.
    Har du tur har inget allvarligt hänt, men eftersom vevhusventilationen inte fungerat så har du haft föroreningar som inte ventilerats ut ur motorn, så belastningen på oljan har ökat, och slitaget i motorn har följaktligen ökat.

    Jag skulle kräva att de gjorde ett nytt oljebyte och sedan leta efter en ny verkstad. Att kolla slangarna och backventiler vid varje service är viktigt för att undvika haveri, och om dom skiter i att göra ett beställt jobb på detta som borde gå med automatik så kan man förvänta sig att mycket få av de från SAAB specificerade kontrollpunkterna utförs. Min bedömning är att verkstan inte bryr sig om hur din bil mår, och inte tar något ansvar. Leta upp en verkstad som gör det, för det är säkert inte görbart att få din gamla att engagera sig tillräckligt. Det är inte en prisfråga.

    Garantijobb Oilsludge? Antingen har den drabbats av Oil sludge, och då är det bara att fixa direkt, eller så har den inte. Eller är det ett garantibyte av kamkedjan pga för högt slitage? (Och litar du på att de gör det riktigt?)

    Jag låter alltid min husverkstad kontrollera bilen efter att den varit på SAAB Akalla för garanti eller försäkringsjobb...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    " att de skulle utföra garantijobbet (Oilsludge) vid nästa service (15000mil)"

    vad menar du med garantijobb oilsludge?
    Förlåt, det kanske blev felformulerat, jag menar ombyggnad av vevhusventilationen.
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  8. #8

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Rostig 9000i -88":1f6jyuqo
    Till saken hör att bilen var på service (13000 mil)för två månader sedan och jag bad specifikt att de skulle kontrollera ev. problem med Vevhusvent. och de sade att allt var ok samt att de skulle utföra garantijobbet (Oilsludge) vid nästa service (15000mil)
    Vid påtalande om denna miss beklagade sig verkstaden och skall byta slang, nippel och bussning utan kostnad.
    Har du tur har inget allvarligt hänt, men eftersom vevhusventilationen inte fungerat så har du haft föroreningar som inte ventilerats ut ur motorn, så belastningen på oljan har ökat, och slitaget i motorn har följaktligen ökat.
    Jag skulle kräva att de gjorde ett nytt oljebyte och sedan leta efter en ny verkstad. Att kolla slangarna och backventiler vid varje service är viktigt för att undvika haveri, och om dom skiter i att göra ett beställt jobb på detta som borde gå med automatik så kan man förvänta sig att mycket få av de från SAAB specificerade kontrollpunkterna utförs. Min bedömning är att verkstan inte bryr sig om hur din bil mår, och inte tar något ansvar. Leta upp en verkstad som gör det, för det är säkert inte görbart att få din gamla att engagera sig tillräckligt. Det är inte en prisfråga.

    Garantijobb Oilsludge? Antingen har den drabbats av Oil sludge, och då är det bara att fixa direkt, eller så har den inte. Eller är det ett garantibyte av kamkedjan pga för högt slitage? (Och litar du på att de gör det riktigt?)

    Jag låter alltid min husverkstad kontrollera bilen efter att den varit på SAAB Akalla för garanti eller försäkringsjobb...[/quote:1f6jyuqo]


    Hej!

    hmmm... jo ventilationen fungerar anda! alldeleles for bra nastan...
    Men dock sa far man lukt i kupen samt att miljon ogillar detta.

    Att din motor tagit skada av att vv lackt, kan jag saga att sa ej ar fallet.

    Lycka till !

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    hmmm... jo ventilationen fungerar anda! alldeleles for bra nastan...
    Men dock sa far man lukt i kupen samt att miljon ogillar detta.

    Att din motor tagit skada av att vv lackt, kan jag saga att sa ej ar fallet.
    Inte riktigt så enkelt:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...=510591#510591
    och:
    http://www.mitt-eget.com/saab/inform...shtml#bakgrund
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "@nders N":1br8k7ip
    hmmm... jo ventilationen fungerar anda! alldeleles for bra nastan...
    Men dock sa far man lukt i kupen samt att miljon ogillar detta.

    Att din motor tagit skada av att vv lackt, kan jag saga att sa ej ar fallet.
    Inte riktigt så enkelt:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...=510591#510591
    och:
    http://www.mitt-eget.com/saab/inform...shtml#bakgrund[/quote:1br8k7ip]

    Hej igen!
    Jo att vv skall vara sluten den saken ar ju helt klar! men om tatningen i ventilkapan ar citat" lite mossig" o dessutom under ca 3 manader leder sallan till motot skador.

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)

    [quote=@nders N][quote="Långmilare":d6x69602]
    Citat Ursprungligen postat av "@nders N":d6x69602
    hmmm... jo ventilationen fungerar anda! alldeleles for bra nastan...
    Men dock sa far man lukt i kupen samt att miljon ogillar detta.

    Att din motor tagit skada av att vv lackt, kan jag saga att sa ej ar fallet.
    Inte riktigt så enkelt:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...=510591#510591
    och:
    http://www.mitt-eget.com/saab/inform...shtml#bakgrund[/quote:d6x69602]

    Hej igen!
    Jo att vv skall vara sluten den saken ar ju helt klar! men om tatningen i ventilkapan ar citat" lite mossig" o dessutom under ca 3 manader leder sallan till motot skador.

    Mvh

    Anders[/quote:d6x69602]
    Om nu problemet började för 3 månader sedan...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    >>Rostig
    Hur har det gått? Var du till verkstaden? Vad sa dom och hur mycket kostade det?
    Blev du nöjd med lösningen?

    Har själv samma problem, skrev en fråga först, sökte sedan...
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Jag har också haft bilen på service för drygt en månad sedan, utan att dom upptäckte
    att slangen var lös. Skulle behöva bra argument för att dom ska hjälpa mig helst både snabbt och billigt.

    EDIT: Hur var det med vevhusventilationen? Att den blir försämrad är väl klart men
    kan man säga hur mycket. Ska verkstaden se/uppmärksamma detta?
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. uppgraderad vevhusventilation?? bild
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 23:44
  2. Crossflow-IC på ng900 - slangproblem
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 03:15
  3. Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!
    Av Lars_Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 11:43
  4. Uppgraderad vevhusventilation? *BILD*
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •