Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kylarläckage

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13

    Kylarläckage

    Hej
    Finns det någon som har en teori vad som kan ha hänt:
    Bilen har stått parkerad ute något dygn temperaturen ungefär +1 och Webastovärmaren har gått ca 15 min när jag startar bilen.
    Motortemperaturen går upp till normalläge men ingen värme kommer in till kupen så efter en mil stannar jag vid en mack för att kolla vad som hänt och tempmätaren visar nu lite varmare än normalt och när jag öppnat huven ser jag att exp.kärlet är tomt och att det är ganska blött vid bakre delen av motorn och på väggen mot kupen.
    Det pyser när jag öppnar påfyllningslocket och jag fyller på ca tre liter vätska och startar motorn och kan inte hitta nåt läckage så jag fortsätter köra tre mil hem utan att vätskan försvinner.
    Bilen är en 95 Aero -01 som gått 13000 mil.
    Vore mycket tackam om jag unde få lite tips.
    9-5 01 Aero

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    Kolla slangarna som går in till värmepaketet från toppen så att ingen av dom är dålig. Är det fuktigt någonstans inne i bilen vid fotutrymmet fram eller runt där? I så fall kan det vara värmepaketet. Det är väl det första jag kommer att tänka på.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Hejsan


    Jag gissar på att värmepaketet har gått ! Du kan kolla lite inne i bilen vid passagerar sidan om du hittar små pölar som smackar rätt så sött ! Då är det glykol du har hittat. Ska kanske tilllägga att jag inte är någon expert på 9-5 , men det är det enda jag kan tänka mig när vätskan har försvunnit så snabbt

    lyckat ill från A

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13
    Jag glömde att säga att värmen fungerade normalt efter att jag fyllt vätska.
    9-5 01 Aero

  5. #5
    Men kylvätskan försvinner igen ?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13
    Nej vätskan är kvar och det är tryck i systemet.
    9-5 01 Aero

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13
    Kom att tänka på en sak.
    Det är ganska mycket tryck i systemet det pyser ordentligt och länge när man öppnar locket, ska det vara så.
    Vad händer om det är nåt fel på kylarlocket så att trycket blir för högt?
    9-5 01 Aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13
    Idag har jag köpt ett nytt kylarlock det medförde att det blev mycket lägre tryck i systemet det pyser inte lika kraftigt när man öppnar locket när motorn är varm.
    Vart går den lilla slangen från toppen av exp.kärlet, försökte följa den men tappade bort den i mörkret den kan ju inte sluta utan att ha nånting i änden som håller trycket kvar.
    Jag funderar fortfarande vart tre liter vätska kan ha tagit vägen och att sedan allt fungerar helt OK igen. Kan vätskan ha tryckts ut genom den tunna slangen på exp.kärlet genom att felaktigt kylarlock skapade för högt tryck ?
    9-5 01 Aero

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 566
    Citat Ursprungligen postat av Boj
    Idag har jag köpt ett nytt kylarlock det medförde att det blev mycket lägre tryck i systemet det pyser inte lika kraftigt när man öppnar locket när motorn är varm.
    Vart går den lilla slangen från toppen av exp.kärlet, försökte följa den men tappade bort den i mörkret den kan ju inte sluta utan att ha nånting i änden som håller trycket kvar.
    Jag funderar fortfarande vart tre liter vätska kan ha tagit vägen och att sedan allt fungerar helt OK igen. Kan vätskan ha tryckts ut genom den tunna slangen på exp.kärlet genom att felaktigt kylarlock skapade för högt tryck ?
    Den lilla slangen går in i kylaren i ovankant.

    Du har säkerligen en ventil som sitter lite till vänster om bromsservon bakom en massa slangar mm.

    Just den ventilen kan läcka som ett såll ibland och vara tät nästa sekund.

    Åk till saab eller någon annan verkstad som kan provtrycka systemet,
    bör inte kosta speciellt mycket att testa.
    Hinner inte med allt.....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13
    Vad gör den här ventilen för nytta? Skulle den kunnat släppt ut vätskan.
    .
    9-5 01 Aero

Liknande ämnen

  1. Ingen värme + litet kylarläckage
    Av tyrell i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 21:11
  2. Kylarläckage.. men vart?
    Av SAAB örnie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •