Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kolvbultbekymmer

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756

    Kolvbultbekymmer

    Kompisen tittade förbi i veckan med en vevstake/kolv som han inte fick dit kolvbulten i och bad mig kolla på det när jag hade tid.

    Kikade lite på det idag och jag fattar inte hur han lyckats eller vad som är fel.

    Alltså kolvbulten kärvar i vevstaken och i kolven, den har gjort grova repor i vevstake och kolv, men det finns ingen repa på kolvbulten

    Alltså, kolvbulten är för stort, alt. är "hålet" för litet.
    Vet att man inte kan slipa upp det hur som helst, men frågan är om det inte är bättre att de går lätt än att det inte går att vrida på staken.

    Ska kolvbulten knackas/pressas in åt något speciellt håll eller bör man använda något specialverktyg?

    Motorn är en nyare H-motor med äldre H-motor kolvar och vevstakar, de tidiga med startmotorn under grenröret och är gröna till färgen.

    Vad jag har förstått så är inte kolvbulten till just den kolven/vevstaken eftersom det är något hopplock.

    Några tips?

    Bifogar lite bilder..

    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #2
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 753
    Medlem#
    1765
    Tycker det ser ut o vara nyare modell på kolvarna?

    Hur som helst, hade isär kolvar o stakar under renoveringen på min 900S -92, hela bottendelen är från -86. Kolvbultarna gick efter rengörning och smörjning att trycka i med tummen. Vilket håll man pressade bulten ifrån och vilken ände på bulten som åkte in först spelade ingen roll, gick lika bra vilket som.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Tycker det ser ut o vara nyare modell på kolvarna?

    Hur som helst, hade isär kolvar o stakar under renoveringen på min 900S -92, hela bottendelen är från -86. Kolvbultarna gick efter rengörning och smörjning att trycka i med tummen. Vilket håll man pressade bulten ifrån och vilken ände på bulten som åkte in först spelade ingen roll, gick lika bra vilket som.
    Nej, men det är bara "grytan" som skiljer de nyare kolvarna mot de äldre..

    De här används just pga den lilla grytan.

    Nåja, så lätt går inte de här..
    Men det är inte kolvbultar från rätt vevstake/kolv så det är nog där problemet sitter..
    Bara testa med lite olika kolvbultar då..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •