Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Behålla bilen

  1. #1

    Behålla bilen

    Har tänkt köpa mig en begad 9000. Gillar modellen men det verkar vara alldeles för lätt att stjäla dem. Någon som har tips på hur man ska göra bilen omöjlig att starta för den som inte har koll på vad som tagits bort/kopplats ur?

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Omöjlig vet jag väl inte men på min Datsun 280zx så har jag en gömd vippbrytare som bryter strömen till startmotorn, de kan ju vara nått att sätta dit hjäper ju lite iaf..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Brytare på kabel till fördelaren, soppapump kanske
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Vanligt larm med immobilizer + rattkrycka kanske?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Du har rätt Kongo, larm med immobilizer och rattkrycka känns som ett måste om man ska ha någon chans, det ska jag skaffa. Tanken med det här var att få tips om metoder som biltjuvarna inte är vana vid.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Tjenare

    Ett tips bara.
    Rattkrycka måste bara vara det mest meningslösa tillbehör man kan köpa. En nära vän som bor i Göteborg blev av med sin bil. Han hade tyvärr inte llarm på den men en rattkrycka.

    De hade ett bågfilsblad med sig eller en komplett bågfil. Sågade av ratten och vips väck med den. Ratten är ju jäkligt lätt att byta sen.

    Jag håller på en brytare till tändning eller om bilen är lite nyare kopplat på bensinpumpen. Man kan ju använda en orginalknapp som ingen tänker på. Intryckt så startar bilken typ.

    Men annars så är ju ett larm inte en sååå stor invenstering. Och håller det sen buset utanför bilen så är det än bättre än att de kommer in i bilen, blir förbannade över att den inte startar och sen har de sönder den bara för att jävlas.

    Men detta är ju bara vad jag tycker.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  7. #7
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Den här gör helt klart jobbet:
    http://www.break.com/articles/trunkmonkey.html

    "Because sometimes, getting your car back is simply not enough"
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    jag har själv testat hur smidigt det är att ta sig in i min 9000. Gick med en skruvmejsel fortare än kvickt... Jag hade nog satsat på någon form av larm (jokeros ) samt en knapp för att starta bilen...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Problemet med min apa var att den inte fick upp baksätet..

    MR Bean har ju en del trix hur man håller tjuven borta..

    Men köpa ett enkelt larm e la det enklaste i vilket fall. tror tjyvar e vana att se det mesta.. +att de är lätt att hitta nån annanstans å ta fram 12v ifrån om inte nyckeln funkar.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  10. #10
    CarGard T70C verkar vara ett populärt larm. Jag hittar bara priser på det färdigmonterat. Någon som vet var jag köper det billigast utan montage? I Linköping eller nätbutik.

    Andra förslag på larm för eftermontering?

    /Hasse

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare

    Ett tips bara.
    Rattkrycka måste bara vara det mest meningslösa tillbehör man kan köpa. En nära vän som bor i Göteborg blev av med sin bil. Han hade tyvärr inte llarm på den men en rattkrycka.

    Mvh Johan S 264
    Rattkryckan håller impulstjuvarna borta. Är det ett beställningsjobb så försvinner nog bilen på ett eller annat sätt ändå.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag har Carguard 850S på min 9000, alltså larm med integrerad immobilizer plus godkänd rattkrycka. Tror det håller de flesta tjuvarna borta, men självklart går det ju att forcera om man vill, men såna tjuvar letar nog efter betydligt nyare och ultraexklusiva bilar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Sen kan man försvåra lite genom att ta bort låskolvar och dylikt. Sen kan man säkert bygga sig ett litet 80-tals kodlås om man har det intresset, istället för den dolda vippan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    Eller varför inte en huvudströmbrytare liknande dem man har i båtar.
    9000CDT-88B

  15. #15
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Bäst är nog ett par gömda brytare. Tror även att vissa försäkringsbolag anser det lika godtagbart som imobiliser (OBS, är osäker på detta, men jag tror jag hört det).

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej,

    Vill inte försäkringsbolagen ha typ en certifiering på att larmet är installerat och funktionstestat av någon auktoriserad mupp?

    För, om man får bilen stulen kan man ju alltid säga att man hade en dold brytare, även fast man inte har/hade det. Det är ju omöjligt att kontrollera om de inte hittar igen bilen. Dock får man väl kanske ut på försäkringen, men ändå.

    Mvh

    Björn

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej,

    Vill inte försäkringsbolagen ha typ en certifiering på att larmet är installerat och funktionstestat av någon auktoriserad mupp?


    Björn
    Huruvida bolag godtar brytare eller ej låter jag vara osagt, vad gäller larm är det som vanligt, det skall vara "fackmannamässigt" installerat...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    innebär det då att man MÅSTE installera det på firma? lr räcker det om det är installerat av nån som har kunskap, ex en bilmek, med bil-elutbildning?
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Sälja bilen med rost eller laga och behålla! [SÅLD]
    Av Rickard i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 20:27
  2. Behålla eller byta?
    Av TSW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 18:40
  3. Vilken bil ska jag behålla!?!?
    Av Poppa i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 12:46
  4. Handbroms bak men behålla 114,3x4?
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •