Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: 9-3 SC TID - användarrecension

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    229
    LOL du har tröttnat på traktorljudet alltså?

    Ny bensin, antar att det är V6:an du valt. Något annat godis i bilen? Navigatorsystemet?

    Vänl,,,
    Tobbe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  2. #62
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    LOL du har tröttnat på traktorljudet alltså?

    Ny bensin, antar att det är V6:an du valt. Något annat godis i bilen? Navigatorsystemet?

    Vänl,,,
    Tobbe
    Nej nej,,snålkrampen slog till..

    Saab kör ju en Drive med 0.95% ränta,,så ja köpte en till lika dan,, fullutrustad med allt uton Tackluckan..

    Sen "1.8":an,, som ska växa till en Aero inom kort.. o kanske lite till.

    Sen kanske han går min väg o börjar dricka sprit.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Var o provkörde en 07:a 1,9 tid idag.


    Uppdaterade interiören är verkligen ett lyft. Känns betydligt mer premium än gamla...Men jag kanske är den enda som tycker det

    Körmässigt måste jag säga att motorn är helt underbar, provkörde en 9-3 aero v6 efter provturen och upplevde inte alls samma harmoni. Även om den gick riktigt vasst.

    Jag kan varmt rekommendera dieseln om ni funderar på en 9-3:a.

    Tror det blir att beställa en ny om jag får ett bra pris... Nån som vill köpa en 9000 aero?
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  4. #64
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Har kört vår 1,8t SC i 10 månader nu och har inte haft något som helst problem, fattas bara.
    Var intresserad av dieseln men var konservativ och valde bensinaren. Är mycket nöjd med 150 bensinkusar som jobbar fint ihop med automaten men vore det byte på gång idag blev det tveklöst dieseln. Bränslekostnaden eller skatten spelar ingen roll i det stora hela men däremot betyder den kraftfulla dieselmotorn mycket.

    Vad säger ni som har längre erfarenhet av 2,8t hur är den som körmaskin i praktisk bruk jämfört med dieseln? Och är det nån som kör dieseln med automat och har synpunkter?

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Jag har kört min Aero ca 1700 mil nu. Mycket nöjd, inga problem.

    Motorn är underbar, gillar styrkan på låga varv.
    Bensinförbrukningen possitiv överraskning, snittar 0,90/mil.

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Har nu under ett par dagar testat en 07:as diesel med automat. Visst var den bekväm men tycker nog att den växlade lite ojämt i låg fart. Manuella 6-växlade var dock topp topp.

    Det hela slutade med att jag beställde en 9-3 Linear SC TiDS med properformance 16" och responspaket. Till det lovade säljaren att fixa ett par 17" som brukar följa med vectorn.

    Nu är det bara att vänta
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Byter arbetsuppgifter och det kommer att bli mera bilåka i tjänsten har en beg 9-3 -05 tdi (150 hk). Vad är skillanderna mellan den och -07 som T_E referar till, mest motormässigt. Haft en Audi A4 diesel innan nuvarande Saab som jag var tvungen att ta över från svärfar då jag ¨lurat/övertygat¨ på honom den som ny och som sedan visade sig var svårsåld, sensonic kostade 12 tkr extra, dessa fick man sedan rabbatera för att bli av med den.
    Ett annat diesel alternativ som jag gillade är Citroen:s C4 110 hk, bränselsnål, den du Tobbe. Ramlade ned på 0,35 i landsvägskörning.

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    From -06 har 1,9 TiD ett vrid på 320nm motför 315nm på 05:an. Det är mig veteligen det enda som skiljer. Detta avser alltså 150hk-motorn. DrBoost kanske har koll på ev uppdateringar som är gjorda mellan årsmodellerna?

    Gällande förbrukning så skiljer det endel mellan automat och manuell. 0,58 mot 0,72 vid blandad körning om jag inte minns fel.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Denna är det som jag är sugen på: http://www.blocket.se/vi/10335971.htm?ca=11_s
    Tycker det låter en rimlig peng. Är det något som saknas eller är tillägg mer än dubbdäcken?

    Således är det en bättre affär och köpa en -05 och chippa upp den än en nyare modell. Någon som vet vad denna kommer att hamna när biltullarna kommer igen i sthlm? Den var väll inte befriad förra testperioden? Tror Citroen C4 var det pga snål förbrukning.

  10. #70

    ang tid på blocket 176 000kr

    var riktigt sugen på den,hon skulle släppa den för 170 000 men hittade en annan på saab för samma peng -2000mil då var valet lätt...är riktigt nöjd...pendlar ca 20 mil om dan så detta är ju helt rätt bil...har tyvärr en dyr 9-5 sportkombi som bara står på uppfarten nu...ingen som vill köpa en 2,3 sportkombi -05 med 12300 mil för 160 000

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Jag körde en 9-3 SC TiD -07 med automat för någon vecka sen. Har inte kört så mycket diesel i mitt liv innan, så det här var den första "moderna".

    Tycker fortfarande att det låter mycket "traktor", iaf i lägre farter och stillastående. Sen upplevde jag det som väldigt lätt att få ofrivilligt hjulspinn när man skulle iväg från stillastående vid tex rödljus, rondell etc. Nu var det ju iof dubbdäck på den här demobilen, men ändå. När man sen gav "allt" på lite högre varv så blev man ju inte direkt "förskräckt" av draget. Jag upplevde att all kraft låg tidigt i registret och sen högre upp fanns nästan inget alls.

    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?
    VAG:s 170hk diesel ska vara väldigt bensiklik i sin karaktär.
    2000cc + 660cc

  13. #73
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?
    VAG:s 170hk diesel ska vara väldigt bensiklik i sin karaktär.
    Ska åka och prova den nån dag. Är även väldigt nyfiken på Bmw 320d och deras nya 325d. Sen skulle det tydligen komma en uppdatering av 320d nu under -07 så det blir 177hk istället för 163 som idag.

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?
    VAG:s 170hk diesel ska vara väldigt bensiklik i sin karaktär.
    Ska åka och prova den nån dag. Är även väldigt nyfiken på Bmw 320d och deras nya 325d. Sen skulle det tydligen komma en uppdatering av 320d nu under -07 så det blir 177hk istället för 163 som idag.
    325

    Provkörde en kollegas 325d för en tid sedan, vilket riv det var Synd att den är alldeles för trång bara, precis som A4:an. Behöver man utrymme så röstar jag för 9-3, åtminstonde i upplevd rymd.
    2000cc + 660cc

  15. #75
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?
    VAG:s 170hk diesel ska vara väldigt bensiklik i sin karaktär.
    Ska åka och prova den nån dag. Är även väldigt nyfiken på Bmw 320d och deras nya 325d. Sen skulle det tydligen komma en uppdatering av 320d nu under -07 så det blir 177hk istället för 163 som idag.
    325

    Provkörde en kollegas 325d för en tid sedan, vilket riv det var Synd att den är alldeles för trång bara, precis som A4:an. Behöver man utrymme så röstar jag för 9-3, åtminstonde i upplevd rymd.
    9-3 är trängre än A4.

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    9-3 är trängre än A4.
    Det var därför jag skrev upplevd rymd.
    2000cc + 660cc

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är ju detta kanske lite kännetecknet för just en diesel, men ni som provat andra dieselbilar. Finns det någon som har lite mer "utslätad" karaktärisik och inte just all kraft när man ska iväg?
    VAG:s 170hk diesel ska vara väldigt bensiklik i sin karaktär.
    Ska åka och prova den nån dag. Är även väldigt nyfiken på Bmw 320d och deras nya 325d. Sen skulle det tydligen komma en uppdatering av 320d nu under -07 så det blir 177hk istället för 163 som idag.
    325

    Provkörde en kollegas 325d för en tid sedan, vilket riv det var Synd att den är alldeles för trång bara, precis som A4:an. Behöver man utrymme så röstar jag för 9-3, åtminstonde i upplevd rymd.
    Sen får ni inte missa den där 335d med 286hk & 580Nm
    Den tror jag kan gå ruggit bra, har provat min kusins 535d & den går bra.

    Sen om vag 170hk diesel har jag provat också.
    Jag provade en Skoda Octavia RS diesel, jag tyckte att den gick bra.
    Dock så låter det lite knack, men som sagt det är en diesel
    Men jag blev mkt sugen på en sådan, en genomsnittsförbrukning på 0,57(kombicupen) 0,58(kombin).
    Jag provade den i ca.20minuter både motorväg & stadstrafik & den gick mkt bra.
    Jag blev positivt överraskad, dock hade jag kört runt i vinterbilen en bmw 318i -88 innan.
    Försäljaren sa att dom hade pövat att köra Bensinaren mot dieslen & i fart så tog dieslen lite mark men från stillastående så ligger dieslen ca.1,2sekunder efter.
    Jag är lite sugen på en diesel också, men jag har inte prövat 9-3SC än så det får jag nog ta att göra snart.

    //GG
    " Man e ju turboberoende"#4779
    9-5 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •