Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Inte turbo men dock SAAB...ny ägare...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122

    Inte turbo men dock SAAB...ny ägare...

    HEj allesammans.

    Jag hittade detta som enda forum som verkar vettigt om SAAB och jag tänkte höra med er om man även får ställa frågor här om 900s 2,0 -97 som jag precis köpt?
    Jag har hållit på med Eclipse tidigare(1997 GST Spyder-kraftigt modifierad) men sålde den och har så nu köpt en -97 900 2,0 icke turbo.

    Jag har letat utrustningslistor och dylikt för att se vad jag ska ha och vad jag inte ska ha men inte hittat något riktigt bra på det men kanske någon här kan hjälpa mig med det?Den jag har nu har :

    ABS
    airbag
    Servo
    elspeglar
    elhissar
    uppvärmda stolar
    svarta stötfångare fram/bak/sidor (vit bil)

    Jag tror det är central lås(ej fungerande) för det sitter en knapp för det i mittkonsollen, men det kanske det gör på alla oavsett om de har centrallås eller ej?

    ingen ac/klima
    inte skinn


    Ja det var i stor vad jag kan komma på nu så..all hjälp för en nybliven (igår)saab ägare är tacksamt emottaget :-)
    Om inte detta är forumet för en stackare som mig utan turbo så kanske ni vet var jag skall vända mig istället?

    PS: Jag e inte ny på bilar...bara på SAAB ;-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Klart man får ställa frågor här även om det inte rör en turbomodell.

    Centrallås är jag rätt säker på att det är som std. i alla ng900, övrigt vad det är för utrustning som std har jag dock dålig koll på.

    Välkommen hit!

    mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    Tack tack. Ska kolla säkringarna och det övriga i morgon.Fixade vinterdäck och annat idag med så...nu börjar det :-)

    Har ju tyvärr redan haft den där förbenade styling/trim sjukan med förra bilen så jag vet ej om jag kan låta bli denna helt och hållet så det blir säkert mer framöver ;-)

    PS: Detta var förra bilen, Eclipsen:

    http://home.swipnet.se/gstspyder/start.htm
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Inte turbo men dock SAAB...ny ägare...

    Hej och välkommen!

    Kul att du hittat hit!

    (Och ruggigt fin Eclipse!) Men vi vill ju se bilder på nya Saaben också.


    Men som svar på frågan om utrustning.

    Det finns olika utrustningspaket (900 S eller 900 SE).
    Utöver dessa paket så finns det diverse utrustning som tillbehör.

    Standard (S paketet) är det rätt normal utrustning, men detta tror jag bör finnas på alla: Elhissar, elspeglar, centrallås, servo, ABS, airbag förarsida, dimljus bak.

    Vad SE-paketet har extra är jag lite osäker på, men har åtminstonde lackade stötfångare i bilens färg. SE är ofta ganska välutrustad, men det kan sklija en del, och vad som ingår standard där exakt vet jag inte.

    Som övrig utrustning finns:
    * Larm (Före -96 fanns fjärr-larm som tillbehör och startspärr med 3krets brytning. -96 och senare har bilarna istället VSS som är standard som jag fattat det. (VSS är en lite mer avancerad sorts startspärr kan man säga som är inprogrammerad i styrboxen för bilen. Tror själva larmet och så också ingår i VSS men är osäker på det).
    * Airbag på båda sidorna
    * Eluppvärmda framstolar
    * Eluppvärmt baksäte
    * Eluppvärmda sidospeglar (standard?)
    * AC (Manuell luftkonditionering)
    * ACC (Helautomatisk klimatanläggning)
    * TCS (Anti-spinn) (TCS står för Traction Control System)
    * Skinnklädsel
    * Elmanövrerade framstolar (förarstolen med minne för 3 inställningar)
    * Dimljus fram
    * Färddator (SID) (finns olika modeller av färddatorn. Sid 1, 2 och 3. Men det finns även Sid4?? (till Cab?) osäker på detta..) Sid 3 är den största färddatorn med funktioner som yttertemp, beräknad körsträcka med kvarvarande bränslemängd, genomsnittlig bränsleförbrukning, klock-alarm, avstånd till resmål, beräknad ankomsttid, medelhastighet, hastighetsvarning.)
    * Stereo (Finns 2 st. AS2 har 4 högtalare (2st 3.5" i instrumentpanel och 2st 6x9" vid hatthyllan) AS3 har 6 högtalare (Sitter 2st högtalare i dörrarna utöver de vanliga högtalarna (5.25" eller 6.5". Osäker på vilken av de som gäller då jag hört olika saker om vad som sitter original). Sen sitter det ibland CD-växlare i bagagen.
    * Belysta makeup speglar i båda solskydden.
    * Digital väg/trippmätare
    * Eltaklucka
    etc, etc.

    Utöver det så fanns en version av senare årgång ( -97/-98 ) som kallades Talladega som hade lite extra lull-lull som annan frontspoiler och kromade dörröppningshandtag.

    Har kanske glömt nått....

    Som onödigt vetande så kan jag tillägga att det fanns 3 olika växellådsalternativ. 5 växlad manuell, automat, sensonic.

    Motorerna som fanns var:
    2.0i på 130hk
    2.3i på 150hk
    2.5V6 på 170hk
    2.0T på 185hk

    Samt att det fanns 3 karossmodeller: 3 dörrar, 5 dörrar eller Cabriolet.

    Pja. Det var väl det hela. Tror jag...

    Gällande centrallåset så ska det finnas på din bil. Kolla säkringen för centrallåset om den är hel, annars kan det till exempel vara centrallåsenheten som är paj...

    Elschema kanske kan underlätta felsökningen. (Taget från diakom.ru men eftersom den sidan verkar allt annat än stabil så lägger jag upp den tillfälligt på min hemside-plats)

    (Du blir väl medlem i klubben va? Du behöver inte ha turbo för att va medlem vettu. )

    Välkommen hit i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Vilda Väsby
    Inlägg
    122
    ok jag har uppvärmda säten fram i alla fall + knapp för värme bak.
    Men i övrigt så har jag nog en billigare variant :-)
    Ska kolla säkringar med mera då...

    Tack för länken och listan med utr!!!

    bilder på bilen..den e inte så speciell direkt...vanlig vit med svarta fångare, tonade rutor och 15" LM fälgar.Får se vad jag hittar på med den men tänker väl inte lägga ner själ o hjärta i den då det är min pendlar bil bara..men fin vill man ju ha den ändå :-)Spydern tog för mycket av ekonomin ;-)

    MEdlem? Ja kanske det :-)
    SAAB 900i -97 Icke turbo(Ja jag vet!!!)
    VOLVO 855 T5 -94 *under construction*
    MITSUBISHI Galant 2,4 GDI -99 KOMBI

Liknande ämnen

  1. Saablegend vinner igen (Dock nu inte i Saab men ändå...)
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 10:32
  2. Ägare till nya Saabar är inte nöjda
    Av kamelkungen i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 01:36
  3. Tänkte bli 900 turbo ägare
    Av Niklas Philipson i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 15:31
  4. 900 turbo 88 13 ägare ?
    Av toker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-11-13, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •