Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sportkat från katalysatorteknik??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39

    Sportkat från katalysatorteknik??

    Jag har nyligen införskaffat en 9-5 aero -01 att baxa runt familjen i
    Nu är det så att katten har sagt upp sig,jag beställde en beg. men fick höra talas om katalysatorteknik.
    Ringde upp dem och kollade om de hade en sportkat till min bil,ingen modellanpassad men däremot en universal metallisk sportkat villket låter bra i mina öron.
    De vill bara veta dimensionen på mina rör innan o efter katten,nåväl
    jag ringer min verkstad och frågar. NÄ det går inte ,dom säger att det sitter 2 kattar på min bil därför funkar detinte. Jag litar vanligtvis på dem,men de kan vara lite kinkiga "läs bekväma".
    Ordet universalkatalysator rimmar väl lite illa i deras öron av någon anledn.

    Mina frågor är Villken dim. har rören innan o efter kat på min bil (orig)

    Är det knökigt att smälla på en sådan kat och vad säger SBP?

    Väldigt tacksam för svar då bilen går ganska sopigt nu,säkert inte bra heller att köra med bränd katt!!

    MVH Andreas med sin första SAAB

    Glömde att säga att jag sökt trådar men ej funnit svar!

    Förövrigt ett alldeles YPPERLIG forum det här ,enl min sambo är jag mer här än hemma!!
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    En sådan universalkatalysator är som sagt inte helt plättlätt att bara smälla dit på din original downpipe, just därför att du har två katalysatorer och två lambdasonder.

    Jag skulle i så fall nästan föreslå att du kikar på en komplett 3" downpipe med integrerad sportkatt. Såna finns t ex på Speedparts. Kolla här: http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_95_aero.shtml

    Det blir naturligtvis lite mer pengar än bara en universalkat, men det är å andra sidan ett steg på väg mot ett "lagom" steg 3 på bilen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39
    okej, då kanske man skall lägga det på hyllan då . men jag kan lova att det gnälls friskt på verkstaden (bara ordet extra arb. är inblandat. )
    Men jag tackar för expertrådet,har kollat lite nu och säljaren av bilen sponsrar med lite stålar så det får nog bli modellanp.
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av andypandy1999
    Men jag tackar för expertrådet,har kollat lite nu och säljaren av bilen sponsrar med lite stålar så det får nog bli modellanp.
    Låter bra. Kolla vad en original kostar innan du bestämmer dig. Är ju inte "helt fel" med ett 3-tums om man tror sig om att kanske vilja trimma lite i framtiden...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39
    kanske max ett steg 1, för sen börjar väl hon att undra vad som hänt med bilen + var alla pengarna är. Skämt åsido så har jag just nu inga större planer på trim . Idag har jag dock inskaffat ett koniskt k&n som monteras till helgen.
    Det o sportkat så tänkte jag att bilen andas lite bättre,men ärligt talat så är jag ganska grön på detta.
    Har ganska nyligen köpt bilen!
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av andypandy1999
    Idag har jag dock inskaffat ett koniskt k&n som monteras till helgen.
    Hej,

    Mitt tips: lämna tillbaks K&N-filtret. Det gör mer skada än nytta (oljan det skall oljas in med kan skada tråden i luftmassemätaren...och den är inte helt gratis...).

    Byt hellre till den s.k. "dieselsnoken" som kostar runt 150 kr. Kika här för mer info: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=81388

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39
    Tack för det KK du har precis sparat minst 1000 spänn åt mig!!!!

    Dom lägger jag på halvsystemet istället
    Skall ringa speedparts imorron o höra vad dom säger om det.

    GÖTT GÖTT!!!


    MVH Andy
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Ja inte är det säkert den andas bättre med nån "sportkatt" på.

    Och sen vette tusan om det är vanligt att originalkatalysatorerna bara pajar sådär, utan vidare anledning?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Och sen vette tusan om det är vanligt att originalkatalysatorerna bara pajar sådär, utan vidare anledning?

    /J
    Oftast i samband med dålig DI kassett. Skaffar man metallisk kat så är ju chansen större att den håller om DI'n rasar igen!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Oftast i samband med dålig DI kassett. Skaffar man metallisk kat så är ju chansen större att den håller om DI'n rasar igen!
    Finns ju fall där DI-haveri har rensat en Kemira metallisk racekat från Ferrita, så det är knappast någon garanti tyvärr...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av andypandy1999
    Tack för det KK du har precis sparat minst 1000 spänn åt mig!!!!
    Den bjussar jag på.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    lånar tråden lite
    ska köpa katalysator till bilen och har planer på att trimma och det jag undrar är vart man kan köpa de bästa katalysatorerna både pris och funktionsmässigt.
    *Dp bygger jag själv så inget kit
    *blir ett vanligt steg 3 runt 260hp
    *har redan 3" catback

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    39
    Jo tändkasetten är bytt på bilen ,så den har förmodligen rasat den med!
    Jag gissar att katten sa upp sig samtidigt.

    En undran till om detta ämne, om katten är kass går bilen sämre??
    Jag vet inte men jag köpte bilen med kass kat,
    visst går den men det känns o hörs som den inte får ut allting som den ska.
    Hoppas nästan att den går lite sämre,så det blir skillnad när den varit på verkstaden, nåt måste det ju va för jag går redan och är sugen på chip.

    känner ingen påtaglig turbokick, kan ju sägas att det är en automatare.

    Upplys mig ni SAABexperter.

    KK jag lämnade tebaks k&n, köpte en dieselsnorkel istället
    På spåret är det inte tåget som har väjningsplikt.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    lambdan bakom katen får väl fel värden eftersom katen inte gör sitt jobb och det resulterar väl i att bilen går dåligt.. mer invecklat kan jag inte ... nån- lär mig !

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    En Aero ska gå "som ett spjut" om allt är i skick, även med automatlåda! Mitt tips; få ordning på grejorna förrän du börjar fundera på chip! (Såg ditt inlägg om chiptips). Det kan mycket väl hända att du sparar en hel del slantar, samt att du sist och slutligen blir nöjd med originalprestandan bara du får ordning på alla prylar.

    M@s

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av andypandy1999
    KK jag lämnade tebaks k&n, köpte en dieselsnorkel istället
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Sportkat från Katalysatorteknik, passar den???
    Av mr.dick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 16:57
  2. Sportkat från katalysator teknik
    Av ojay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 11:38
  3. 3" från turbo + race el sportkat?!
    Av fredrik_wt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •