Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Apc pottar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110

    Apc pottar?

    Var kan man hitta några lämpliga apc pottar med högre motstånd än org?Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    De kan du köpa på http://www.elfa.se/ och du ska ha en pot med 1000ohm..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    De kan du köpa på http://www.elfa.se/ och du ska ha en pot med 1000ohm..
    har kollat där och hittat ca 2miljoner pottar...Eftersom jag e helt sug kass på elektronik så vet jag inte riktigt vilken...du vill inte skicka art:nr?Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    De beror väl på lite om du vill ha en som passar på orginal plats eller om du vill ha en som du kan sätta på instrumenteringen..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Hej!

    64-640-93 bör passa, om det är F-pot du ska byta. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _64_640_93

    Dubbelkolla att avstånden mellan benen på potten stämmer innan du beställer, jag har aldrig beställt pottar till APC-boxen nämligen (har köpt mina på elektronikverkstaden på jobbet)
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    De beror väl på lite om du vill ha en som passar på orginal plats eller om du vill ha en som du kan sätta på instrumenteringen..
    en som man kan slänga upp på instrumenteringen...gärna en till den andra potten me som man kan montera där
    Ett järnspett har många finesser...

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    64-245-43 den blir nog bra.. Men jag har ingen koll på vad de ska vara för resistans i P-pot:en så de får nån annan fixa
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    64-245-43 den blir nog bra.. Men jag har ingen koll på vad de ska vara för resistans i P-pot:en så de får nån annan fixa
    tusen tack!
    Ett järnspett har många finesser...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    64-640-93 bör passa, om det är F-pot du ska byta. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _64_640_93

    Dubbelkolla att avstånden mellan benen på potten stämmer innan du beställer, jag har aldrig beställt pottar till APC-boxen nämligen (har köpt mina på elektronikverkstaden på jobbet)
    du vet inte vilken man ska ha till den andra potten om man ska montera den på instrument panelen?de e la inte samma motsånd?Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  10. #10
    Hej!

    1kOhm till F-pot och 50kOhm till P-pot.

    Om du köper pottarna som Mokko länkar till så rekommenderar jag att du köper en ratt till varje pot också, utan ratt är de jobbiga att finjustera. Köp gärna en ratt med stor diameter, P-pot är väldigt känslig nämligen, större ratt gör det lättare att finjustera.

    Själv körde jag med 10-varviga pottar när det begav sig, men de är betydligt dyrare och kanske lite overkill, i alla fall för F-pot.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    1kOhm till F-pot och 50kOhm till P-pot.

    Om du köper pottarna som Mokko länkar till så rekommenderar jag att du köper en ratt till varje pot också, utan ratt är de jobbiga att finjustera. Köp gärna en ratt med stor diameter, P-pot är väldigt känslig nämligen, större ratt gör det lättare att finjustera.

    Själv körde jag med 10-varviga pottar när det begav sig, men de är betydligt dyrare och kanske lite overkill, i alla fall för F-pot.

    kan man köra med 10varvig på p-poten och 1varv på f:en?
    Ett järnspett har många finesser...

  12. #12
    Självklart.

    Det kanske ska sägas att behovet av 10-varvig pott beror på andra grejor också.
    Till exempel så var min 900T8 mycket känsligare för fel P-pot-inställning är vad 9000 var. Lågt grundladd i förhållande till maxladd gör också att det är svårare att justera P-pot.
    Jag har själv bara kört med 10-varviga eftersom jag kunde få tag i sådana relativt billigt.
    Har dock byggt om APC-boxar med envarviga till några här på forumet, kanske nån som kan uttala sig om hur det funkade?
    Har inte hört så mycket från dom, så jag vet inte riktigt hur det fungerade.

    Om det är din 9000 du ska modda så tror jag du klara dig med envarviga om du har en hyfsat stor ratt på dom.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Självklart.

    Det kanske ska sägas att behovet av 10-varvig pott beror på andra grejor också.
    Till exempel så var min 900T8 mycket känsligare för fel P-pot-inställning är vad 9000 var. Lågt grundladd i förhållande till maxladd gör också att det är svårare att justera P-pot.
    Jag har själv bara kört med 10-varviga eftersom jag kunde få tag i sådana relativt billigt.
    Har dock byggt om APC-boxar med envarviga till några här på forumet, kanske nån som kan uttala sig om hur det funkade?
    Har inte hört så mycket från dom, så jag vet inte riktigt hur det fungerade.

    Om det är din 9000 du ska modda så tror jag du klara dig med envarviga om du har en hyfsat stor ratt på dom.
    jo de vore kul om nån kunde berätta lite som testat...hur de funkade osv...
    Ett järnspett har många finesser...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag förstår inte riktigt varför man ska byta P-poten alls? Den som sitter i har tillräckligt område för vanlig APC-pulning. F-poten däremot KAN man behöva lite mer av.

    Men om man inte ökar på soppan med större spridare och chip, så kommer man i princip så långt man kan på en 9000 genom att bygla R42 och vrida originalpoten F till max. Sedan gör man som man vill med P poten. Drar man den max så får man i genomsnitt bästa prestanda (särskilt vintertid), men motorn går inte så estetiskt snyggt med en hel del jojoeffekt på laddet. Inte helt säkert att den hinner korrigera för spikning i överslängarna heller, men jag körde så i många tusen mil ganska hårt och kolvtopparna hade inga spikmärken i de motorerna (ingen som helst garanti iofs.).

    Så till skillnad från Anders 900, så är det enklast att dra båda potar i botten för att sedan justera bak P-poten tills laddet slutar svaja. Då brukar den ladda ca 1,1 bar som mest i mellanregistret. Med fullt på P så svajar den mellan ca 1,1 och 1,4 bar. På höga varv laddar de lika mkt - ca 1,0 bar vid 5.000 och 0,8 vid 6.000 har jag för mig att jag noterade med 3". Vill man sätta i en kraftigare F-pot och verkligen ha nytta av den, så är det nog röda spridare med chip samt 240mm-koppling som gäller, annars hamnar man likförbaskat inte över 1 bar vid 5.000 rpm.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Hej!

    Det efterfrågades pottar för montering i kupén, därav värden på P-pot också.

    Jag tycker att laddtrycket blir lite väl brutalt om man bara maxar pottarna. Rent reglertekniskt så är det vansinnigt att göra så, men då APC även reglerar på spikningar så får man ju en effektiv övre gräns för laddtrycket. Man slår i princip ut P-kretsen helt, men har fortfarande kvar F-kretsen som försöker ta ner laddtrycket om det når över ca 1 bar (med original pot). Samtidigt som knackreglering stundtals kommer sätta övre gränsen. Blir lite snurrigt rent reglertekniskt. Inte så konstigt att laddtrycket inte blir helt stabilt.

    På min gamla 900 kunde jag få tokhögt laddtryck i vissa situationer med för högt ställd P-pot, så det gick helt enkelt inte att köra så.

    Själv tycker jag att man får både prestanda och körbarhet om man justerar pottarna på "Saab-vis".
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Jag förstår inte riktigt varför man ska byta P-poten alls? Den som sitter i har tillräckligt område för vanlig APC-pulning. F-poten däremot KAN man behöva lite mer av.

    Men om man inte ökar på soppan med större spridare och chip, så kommer man i princip så långt man kan på en 9000 genom att bygla R42 och vrida originalpoten F till max. Sedan gör man som man vill med P poten. Drar man den max så får man i genomsnitt bästa prestanda (särskilt vintertid), men motorn går inte så estetiskt snyggt med en hel del jojoeffekt på laddet. Inte helt säkert att den hinner korrigera för spikning i överslängarna heller, men jag körde så i många tusen mil ganska hårt och kolvtopparna hade inga spikmärken i de motorerna (ingen som helst garanti iofs.).

    Så till skillnad från Anders 900, så är det enklast att dra båda potar i botten för att sedan justera bak P-poten tills laddet slutar svaja. Då brukar den ladda ca 1,1 bar som mest i mellanregistret. Med fullt på P så svajar den mellan ca 1,1 och 1,4 bar. På höga varv laddar de lika mkt - ca 1,0 bar vid 5.000 och 0,8 vid 6.000 har jag för mig att jag noterade med 3". Vill man sätta i en kraftigare F-pot och verkligen ha nytta av den, så är det nog röda spridare med chip samt 240mm-koppling som gäller, annars hamnar man likförbaskat inte över 1 bar vid 5.000 rpm.

    Har chipp å olödd apc, ca:1,1 i ladd å 3" nu.Ett ms sprut beställdes igår och andra spridare letar jag efter "as we speak" + en dubbel ic är på svets...så liiite till vill jag kunna öka laddet så fort jag hittat nått annat än org sunk snurran Tanken är att jag tänkt montera f-poten på en konsoll på instument brädan så jag tyckte det var lämpligt att dra ut p- poten där med.
    Ett järnspett har många finesser...

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    lite billigare än dom jag bestälde från elfa igår Dom kostade 136kr stycke eller nått...hehe!Tack för länken!Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av BadAss
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Jag förstår inte riktigt varför man ska byta P-poten alls? Den som sitter i har tillräckligt område för vanlig APC-pulning. F-poten däremot KAN man behöva lite mer av.

    Men om man inte ökar på soppan med större spridare och chip, så kommer man i princip så långt man kan på en 9000 genom att bygla R42 och vrida originalpoten F till max. Sedan gör man som man vill med P poten. Drar man den max så får man i genomsnitt bästa prestanda (särskilt vintertid), men motorn går inte så estetiskt snyggt med en hel del jojoeffekt på laddet. Inte helt säkert att den hinner korrigera för spikning i överslängarna heller, men jag körde så i många tusen mil ganska hårt och kolvtopparna hade inga spikmärken i de motorerna (ingen som helst garanti iofs.).

    Så till skillnad från Anders 900, så är det enklast att dra båda potar i botten för att sedan justera bak P-poten tills laddet slutar svaja. Då brukar den ladda ca 1,1 bar som mest i mellanregistret. Med fullt på P så svajar den mellan ca 1,1 och 1,4 bar. På höga varv laddar de lika mkt - ca 1,0 bar vid 5.000 och 0,8 vid 6.000 har jag för mig att jag noterade med 3". Vill man sätta i en kraftigare F-pot och verkligen ha nytta av den, så är det nog röda spridare med chip samt 240mm-koppling som gäller, annars hamnar man likförbaskat inte över 1 bar vid 5.000 rpm.

    Har chipp å olödd apc, ca:1,1 i ladd å 3" nu.Ett ms sprut beställdes igår och andra spridare letar jag efter "as we speak" + en dubbel ic är på svets...så liiite till vill jag kunna öka laddet så fort jag hittat nått annat än org sunk snurran Tanken är att jag tänkt montera f-poten på en konsoll på instument brädan så jag tyckte det var lämpligt att dra ut p- poten där med.
    Både F och P är ju väderberoende vad gället optimum, så det kan ju vara bra att kunna justera båda från konsol ja. Fast som jag skrev tidigare så är det dags för dig att titta efter kralligare koppling. Du behöver ett svänghul från en 2,3T-motor årsm. 91-93 (dvs långmotorn). Sedan kan du köpa en vanlig standard 240mm-koppling. Då klarar du dig upp till 450 Nm. Sedan är ju frågan om du ska gå på röda eller gröna spridare. Med origsnurran räcker röda, men har du tänkt en byta så kanske gröna kan behövas.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av BadAss
    Citat Ursprungligen postat av "Grandmaster-T":3tvraai6
    Jag förstår inte riktigt varför man ska byta P-poten alls? Den som sitter i har tillräckligt område för vanlig APC-pulning. F-poten däremot KAN man behöva lite mer av.

    Men om man inte ökar på soppan med större spridare och chip, så kommer man i princip så långt man kan på en 9000 genom att bygla R42 och vrida originalpoten F till max. Sedan gör man som man vill med P poten. Drar man den max så får man i genomsnitt bästa prestanda (särskilt vintertid), men motorn går inte så estetiskt snyggt med en hel del jojoeffekt på laddet. Inte helt säkert att den hinner korrigera för spikning i överslängarna heller, men jag körde så i många tusen mil ganska hårt och kolvtopparna hade inga spikmärken i de motorerna (ingen som helst garanti iofs.).

    Så till skillnad från Anders 900, så är det enklast att dra båda potar i botten för att sedan justera bak P-poten tills laddet slutar svaja. Då brukar den ladda ca 1,1 bar som mest i mellanregistret. Med fullt på P så svajar den mellan ca 1,1 och 1,4 bar. På höga varv laddar de lika mkt - ca 1,0 bar vid 5.000 och 0,8 vid 6.000 har jag för mig att jag noterade med 3". Vill man sätta i en kraftigare F-pot och verkligen ha nytta av den, så är det nog röda spridare med chip samt 240mm-koppling som gäller, annars hamnar man likförbaskat inte över 1 bar vid 5.000 rpm.

    Har chipp å olödd apc, ca:1,1 i ladd å 3" nu.Ett ms sprut beställdes igår och andra spridare letar jag efter "as we speak" + en dubbel ic är på svets...så liiite till vill jag kunna öka laddet så fort jag hittat nått annat än org sunk snurran Tanken är att jag tänkt montera f-poten på en konsoll på instument brädan så jag tyckte det var lämpligt att dra ut p- poten där med.
    Både F och P är ju väderberoende vad gället optimum, så det kan ju vara bra att kunna justera båda från konsol ja. Fast som jag skrev tidigare så är det dags för dig att titta efter kralligare koppling. Du behöver ett svänghul från en 2,3T-motor årsm. 91-93 (dvs långmotorn). Sedan kan du köpa en vanlig standard 240mm-koppling. Då klarar du dig upp till 450 Nm. Sedan är ju frågan om du ska gå på röda eller gröna spridare. Med origsnurran räcker röda, men har du tänkt en byta så kanske gröna kan behövas.[/quote:3tvraai6]

    jo kopplingen måste bytas började slira när jag ställde av den i sommras...vad e de för skillnad på 2.0 å 2.3:ans svänghjul?Röda spridare är nu inhandlade Får se hur långt dom räcker eller du kanske vet?Mvh Rasmus
    Ett järnspett har många finesser...

Liknande ämnen

  1. Pyser ur expansionskärl samt frågor om F, P pottar.
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 12:51
  2. Apc fråga pottar
    Av grrrrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •