Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: För hög CO halt. Vad göra?

  1. #1

    För hög CO halt. Vad göra?

    Hej, ny medlem. Köpte en Saab 900 turbo 16v i vår från 1984. Toppen skick med fräsch lack och bytt motor och låda. Har inte haft ett enda broblem med den.
    Nu på besiktningen så var jag tvungen att laga ett hål i avgasröret och byta ett parkeringsljus. Billigt!
    Men CO halt på tomgång är alldelles på tok för höga. 8.8 mot tillåtna 4.5.
    Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag är själv inte kunnig på bilar. Bytte olja och filter för en månad sedan. Det satt dock ett Stort oljefilter där innan. Men nu köpte jag ett "Vanligt" på en mack.
    Bilen har ett stort utblås från avgasröret; sport 2,5 och sportluftfilter.

    Om ni lovar att inte skratta så kan jag berätta att en slang är lös i motor rummet kan det bero på det? Det låter inte klokt men jag har inte haft tid att kolla i dagsljus om den passar på ett synligt ställe. Den sitter fast i ena änden.
    Innan moderator stänger av mig från forumet pga "olovlig misshandel av gammal Saab" så kanske någon hinner att svara.
    Mvh Fredrik.
    Det finns inga dåliga bilder bara bra försök

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Gör ett "bra försök" så kanske det är lättare att utifrån bilden hitta felet. Vad sitter den andra slangänden fast i då?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Gör ett "bra försök" så kanske det är lättare att utifrån bilden hitta felet. Vad sitter den andra slangänden fast i då?
    Hej, kan man lägga ut bilder på forumet? Annars får du gärna maila mig så skickar jag två bilder som jag precis tagit.
    Jag hittade dock vart slangen skulle i, i andra änden! Har dock ingen aning om detta påverkar CO halten.
    Mvh Fredrik.
    Det finns inga dåliga bilder bara bra försök

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    [quote=Turbo 16v 84]
    Citat Ursprungligen postat av "E Larsson":39v47iii
    Gör ett "bra försök" så kanske det är lättare att utifrån bilden hitta felet. Vad sitter den andra slangänden fast i då?
    Hej, kan man lägga ut bilder på forumet? Annars får du gärna maila mig så skickar jag två bilder som jag precis tagit.
    Jag hittade dock vart slangen skulle i, i andra änden! Har dock ingen aning om detta påverkar CO halten.
    Mvh Fredrik.[/quote:39v47iii]

    Om det är en liten tunn slang kan det ju vara en vakuumslang till förtändningsställningen (den sitter i så fall mellan fördelarlocket och gas-spjällhuset). Det skulle kunna påverka CO-halten. Tycker dock att 8% låter mkt även för detta. Men mitt tips för att få den genom besiktningen är att tanka i ca 30% E-85 i tanken. Det borde få ned halten till under gränsvärdet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Hög HC halt mm
    Av TheMuffinMan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 10:21
  2. Hög HC-halt 9-5 2,0t
    Av Plingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 21:22
  3. Underkänd HC halt. Vad ska jag göra?
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 02:51
  4. Hög HC-halt, vad göra??
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:35
  5. För hög CO-halt
    Av lillhannus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 03:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •