Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Svajande turbotryck som slutligen stabiliserar sig.....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    135

    Svajande turbotryck som slutligen stabiliserar sig.....

    Tjenis
    9000 2,3 Turbo -95 200 hästar ej chippad

    Har nyligen bytt till Open air filter och instalerat laddtrycksmätare. Nu när man gasar så laddar den upp till ca 1,1-1,2 sen regleras de ner till 0,7 sen så höjs den till ca 1,0 för att slutligen stabilisera sig på ca 0,8. man känner att bilen går sjukt bra när den är uppe på 1,2 innan de regleras ner, den får en svajande gång. När de väl har landat in på ca 0,8 ligger den där stabilt.

    Vad kan orsaka dena lilla svajning?
    Vad är de som reglerar laddtrycket?

    Taksam för svar
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 299

    Re: Svajande turbotryck som slutligen stabiliserar sig.....

    Citat Ursprungligen postat av wbugs
    Tjenis
    9000 2,3 Turbo -95 200 hästar ej chippad

    Har nyligen bytt till Open air filter och instalerat laddtrycksmätare. Nu när man gasar så laddar den upp till ca 1,1-1,2 sen regleras de ner till 0,7 sen så höjs den till ca 1,0 för att slutligen stabilisera sig på ca 0,8. man känner att bilen går sjukt bra när den är uppe på 1,2 innan de regleras ner, den får en svajande gång. När de väl har landat in på ca 0,8 ligger den där stabilt.

    Vad kan orsaka dena lilla svajning?
    Vad är de som reglerar laddtrycket?

    Taksam för svar
    Tycker det verkar som om bilen laddar lite väl bra om den laddar 1,2 original . Svajningarna kan ju bero på att bilen reglerar ner sig på grund av spikningstendenser. Laddtrycket kan även bli svajigt om tryckklockan till wastegaten är lite slapp och gammal eller att grundladdtrycket är felinställt. Om jag var du skulle jag börja med att provbyta magnetventil med en kompis eller något och i samma veva kontrollera grundladdtrycket så att det stämmer och inte är för lågt eller högt. (ca 0,40 bar skulle säkert funka med 0,45 bar) Nya tändstift kan ju också var en felkälla, kör alltid med rekommenderade NGK-stift. Efter dessa tester kan de vara dax att provbyta DI-kassetten. Kolla även över alla slangar så de är hela och fina.

    Lycka till
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Svajande turbotryck
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 11:50
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:59
  3. Problem med svajande turbotryck
    Av uffetutte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 09:06
  4. Turbotryck
    Av Fredmeister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 17:13
  5. svajande turbotryck!!??
    Av saab 9000 t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •