Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: sport fjädrar för korta ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå
    Inlägg
    43

    sport fjädrar för korta ?

    hallå jag bytte till lesjöfors sport fäder satts på min 900 t16 allt gick bra tills jag monterade fram fädrarna å uptäckte att dom var helt ospända
    man kunde alltså röra på fädern när man hadde hissat upp bilen då är
    frågan är fjädrarna för korta lr är dämparna för långa ?

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    6234

    Re: sport fjädrar för korta ?

    Citat Ursprungligen postat av 1985t16
    hallå jag bytte till lesjöfors sport fäder satts på min 900 t16 allt gick bra tills jag monterade fram fädrarna å uptäckte att dom var helt ospända
    man kunde alltså röra på fädern när man hadde hissat upp bilen då är
    frågan är fjädrarna för korta lr är dämparna för långa ?
    De kan vara på gränsen till att vara för korta.. Bara dom inte går att röra på när bilen är ner sänkt så ska det nog gå bra..Men skulle nog kolla upp detta mer.. Testa med att byta dämpare och så..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 083

    Re: sport fjädrar för korta ?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av 1985t16
    hallå jag bytte till lesjöfors sport fäder satts på min 900 t16 allt gick bra tills jag monterade fram fädrarna å uptäckte att dom var helt ospända
    man kunde alltså röra på fädern när man hadde hissat upp bilen då är
    frågan är fjädrarna för korta lr är dämparna för långa ?
    De kan vara på gränsen till att vara för korta.. Bara dom inte går att röra på när bilen är ner sänkt så ska det nog gå bra..Men skulle nog kolla upp detta mer.. Testa med att byta dämpare och så..
    Finns nog inga fjädrar som är så grymt korta att de skulle ligga fritt när den är nedsänkt . Då har man varit där rejält med kapen. Tycker nog att det låter i kortaste laget, besiktingen gillar inte riktigt att fjädrarna ligger lösa i skålarna, o det kan gå riktigt illa om de slår ut så pass att fjädrarna nästan kan hoppa av..... Inte bra ur chassimässig synpunkt heller. Du får ta o ringa o kolla så det verkligen stämmer!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    950
    Tyvärr är det nog "normalt" . Har 2 polare som haft samma problem på sina OG900 er. Nu vet jag inte va det va för märken på fjädrarna i dessa fall men jag Tror att de va H&R o Jamex

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Tyvärr är det nog "normalt" . Har 2 polare som haft samma problem på sina OG900 er. Nu vet jag inte va det va för märken på fjädrarna i dessa fall men jag Tror att de va H&R o Jamex
    Jag hade Jamex på min og en gång och dom var inte sådana fram iallafall, bak var dom dock väldigt korta. Såg lite baktung ut.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    läste förut att man kunde byta nå mellanlägg i skålen o ovanför fjädern för att få upp bilen och kila fjädern lite mera då de gamla kunde vara aninge ihoptryckta...
    inget jag har erfarenhet av själv utan det har jag läst.

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Har oxå läst omd et där att fjädrarna ligger lösa i fjäderskålen.. det ja fick fram av det var att dom hade trät på lite vanlig gummivattenslang på fjädern och det hade vist hjälpt.. Testa det och se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har oxå läst omd et där att fjädrarna ligger lösa i fjäderskålen.. det ja fick fram av det var att dom hade trät på lite vanlig gummivattenslang på fjädern och det hade vist hjälpt.. Testa det och se

    Mvh
    så gör man om det klonkar o har sig

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå
    Inlägg
    43

    korta fjädrar

    tydligen är tanken att man ska byta till kortare dämpare men jag skar ut en platta av ett dämpgummi från ett väg hyvel blad funka skit bra

Liknande ämnen

  1. Rekommendation önskas: stötdämpare+ fjädrar 9-3 Sport -99!
    Av Ulrik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •