Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Besiktning - hur mkt måste handbromsen ta??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Besiktning - hur mkt måste handbromsen ta??

    Hej,
    jag fick anmärkning på besiktningen för otillräcklig handbroms (SAAB 9000 -94). Det var absolut ett korrekt påpekande och nu har jag dragit åt justerskruvarna på bägge oken enl tips på detta forum. Den tar betydligt bättre men jag är osäker på om det är tillräckligt. Vad är det egentligen för några krav på handbromsen? Jag hittade på jeep-forum en historia om en besiktningsman som kollat bromsen genom att se om bilen stod still med läge D på automatlådan. Låter inte helt vetenskapligt.
    Drar jag åt handbromsen två snäpp kan jag inte dra runt hjulet för hand (om den är upphissad) men kör man med bilen känns det knappt när man drar iden..... Någon som har några tips??

    Björn

  2. #2
    Guest
    Det var en bes gubbe som sa till mig att om du rullar långsamt så ska du kunna stanna bilen med handbromsen. Den ska ta ganska ordentligt.
    Finns säkert fler tips.

    Mvh magnus

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Dock tycker jag det generellt är så att 9000 handbromsen tar väldans dåligt om man gämför med andra bilmärken oavsett hur bra man justerat och hu fräsha grejjer man har.
    Att inte kunna dra runt hjulet vid 2 snäpp låter helt "9000 normalt".

    Vad reglerna säger på SBP vet jag inte men jag fick höra:
    -Bilen skall hoppa ur rullarna, då är det godkänt.
    ...när jag frågade.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    24 §Parkeringsbromsenskavarabeskaffadattdenvidvarje
    belastningsförhållande inom ramen för tillåten totalvikt eller garanterat
    axeltryck och med lasten jämnt fördelad över lastutrymmet kan kvarhålla
    fordonet på ett plan med 16 % lutning. Kravet ska uppfyllas i medlut och
    motlut och vid en friktionskoefficient mellan däck och vägbana av 0,6 vid
    en manöverkraft på handreglage av högst 392 N för fordon vars totalvikt
    inte överstiger 3 500 kg och högst 588 N för fordon med större totalvikt. Är
    parkeringsbromsen fotmanövrerad får manöverkraften uppgå till högst 490
    N resp. 686 N.
    Solklart?

    Läs mer om detta här. (Länk till pdf)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 18:27. Anledning: Fixat länken Vägverket -> Transportstyrelsen
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Jovisst var det det....frågan är ju bara hur gubbarna "översätter" den fina texten till praktiken i en besikningshall
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 18:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    Det är ju lika solkart det jonTe, du gav ju själv svaret: "-Bilen skall hoppa ur rullarna, då är det godkänt."

    Jag själv gjorde en snabb huvudräkning nyss då jag drog åt handbromsen & klev ur bilen, kan ju ha räknat fel: 16% är ju ca 1/6 dvs en meters fallhöjd på en 6 meters sträcka. Såg då framför mig att man står i en sluttning där framhjulen befinner sig i höjd med motorhuven om bilen skulle stå plant.
    Troligen ingen annan än jag som fattar hur jag tänker så vi kör vidare på -Bilen skall hoppa ur rullarna, då är det godkänt.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 18:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Troligen ingen annan än jag som fattar hur jag tänker så vi kör vidare på -Bilen skall hoppa ur rullarna, då är det godkänt.
    Jodå jag fattar...
    Det jag däremot inte fattar är varför man räknar backar i % när det finns grader??? men det får vi väl diskutera någon annanstans

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262
    Och varför räkna i grader när man kan räkna i radianer?

    Gissar på att 90 grader = 100 % lutning, 50 % - 45 grader, 16 % blir då 14,4 grader...

    Fast jag vet inte, men det är en teori. Lättare att handskas med 0-100 än 0-90...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 18:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Det låter inte som jag behöver vara alltför orolig. Jag tackar för alla tips och svar.

    Björn

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 291
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Dock tycker jag det generellt är så att 9000 handbromsen tar väldans dåligt om man gämför med andra bilmärken oavsett hur bra man justerat och hu fräsha grejjer man har.
    Att inte kunna dra runt hjulet vid 2 snäpp låter helt "9000 normalt".

    Vad reglerna säger på SBP vet jag inte men jag fick höra:
    -Bilen skall hoppa ur rullarna, då är det godkänt.
    ...när jag frågade.
    Med andra ord är det godtyckligt. Jag hade oturen att få en petig besiktningsman i år, så bra parkeringsbroms som jag hade när jag besiktigade bilen har jag inte haft på 4 år och ändå blev den underkänd nu och godkänd övriga gånger. SURT!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 024
    Till mig babblade besiktningsmännen om att 16% av bromsverkan på handbromsen. Han hade kanske missförstått? Underkänt fick jag iallafall, trots att jag fixat den innan besiktning så att den tog bättre än vad den gjort de senaste 4 åren.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Enligt SBP ska bromsvärdena även vara uppfyllda vid max 3/4 av handbromsens slaglängd. Svårare än så är inte kraven.


    Jag har själv en volvo 740 som fick underkänt på detta i går som enda punkt för återbesök. Ej jag som besiktade.

    Skitsnack i mina ögon, min uppfart sluttar skapligt(ca ca 7,5 meter lång och 1,2 - 1,3 fallhöjd. lutningen är då ca 11 - 12 grader (borde det bli?))
    Bilen stannar i alla fall med åtdragen handbroms med råge. Den rubbas inte en tum därefter. I mina ögon en helt vanlig fungerande handbromsfunktion.

    Det SBP sen missade var en ej fungerande spolarvätskefunktion, på ena torkaren (förarsida) hängde och slängde gummit i båda ändar 8 cm, släpvagnskontakt ej fastsatt (dinglar), Fruktansvärda klonk i framvagn, antingen ok eller krängningshämmarbussning eller liknande etc, en hel del fel faktiskt som dom borde ha hittat och påpekat.

    Detta är godtycklighet från SBP, avmonopolisera skiten omgående och sätt vettiga krav vid kontroll av PB som sen följs. Jag är övertygad om att privata företag kan tillhandahålla denna funktion till ett bättre pris och på ett kostnadseffektivare sätt.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Ombesiktade vintervagnen idag och kunde ju naturligtsvis inte hålla mig från att fråga vad som gällde (igen).

    När bilens reg.nr knappas in hämtas data om vikt osv i ett system som överförs till handatorerna de använder.
    I bromsrullarna mäts sedan motståndet och det värdet tillsammans med vikten omräknas sedan i datorn för att spegla den fina texten i lagkravet.

    - Hoppar bilen ur rullarna vet jag att det är ok och jag behöver inte knappa in motståndsvärdet ...... sa mannen som besiktigade.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    följdfråga.

    Hur pass mycket får det skilja i bromskraft på respektive sida när vi talar om parkeringsbromsen ?
    Ska besikta nu efter årskiftet, och när jag drar handbromsen så står bilen still. Men man känner ifall man försöker köra iväg med handbromsen i, att ena hjulen bromsar mer än andra.

    Har ett svagt minne av handbromsmekande med andra bilar, och dem har haft något fiffigt som automatisk justering av handbromsen. Så den tar mycket/jämnt. Tills nåt pajjar eller tar slut.
    Hur är det med Saab900ng, har dem ingen automatisk justering ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 00:54
  2. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 21:47
  4. Handbromsen 9-5??
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 00:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •