Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Repsatser Speedparts.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Repsatser Speedparts.

    Hej,

    I ett led att renovera min relativt nyköpta og900 Aero -88a så tittar jag på reparationsgrejor till motorn. Den skramlar och lever och behöver renovering.

    Tänkte mig Speedparts Kamkjedje-sats, hela sotnings-satsen med packningar, nya ventillyftare och vevaxel-packningar / kolvringar. Planen är att göra det själv, det är ju ingen tidspress på projektet tex.

    Erfarenhet av dessa grejor från Speedparts? Någon?

    Tänkte mig lyfta maskin under julen eventuellt och slita isär den....
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: Repsatser Speedparts.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Erfarenhet av dessa grejor från Speedparts? Någon?
    Erfarenhet finns, men dock endast med dessa grejer.....(renovering b202 motor)

    Vet inte riktigt vad du är ute efter för svar men inga jätte eller uppstod under brukandet.

    En sak men dock redan känd är att packningen till "plattan bakom svänghjulet" inte passar trots detaljmärkningen "B202".......(Detta gäller alltså "komplett packningssats b202")
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Ja, främst är det väl Kamkjedje-satsen jag vill byta, men jag tänkte försöka byta vevaxel-lager också - när man ändå håller på. Kolvringar också. Om det är bra passform på Speedparts grejor så är det ju enkelt att beställa därifrån, men det får ju helst inte krångla för djäkligt. Överväger även att lämna in blocket för nya ringar, lager etc. Då kan ju firman kolla loppen också och anpassa. Blir ju som en ny maskin!

    Bra med tipset om packningen till täck-kåpa - blir väl att ringa Saab då antar jag?
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Ramlager, vevlager, axiallager, kamkedja, kolvringar och olje-skrap ringar byttes utan problem, beställt från SP!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    422
    Hej

    Ventilyftarna behöver du nog inte byta brukar räcka med att plocka isär dom och göra rent så blir dom tysta från tickandet.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Hej

    Ventilyftarna behöver du nog inte byta brukar räcka med att plocka isär dom och göra rent så blir dom tysta från tickandet.
    Instämmer.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Ok, tack för tipset - dom var ju ganska dyra nämligen. Ventil-fjädrarna? Läge att byta eller? 26000 mil.... Och jag antar att man ser på Kam-axlarna om de är slitna väldigt mkt.

    Planen är ju att original-renovera en Aero och få den att funka problemfritt under sommaren ett antal år framöver. Original så till vida att trimmet inskränker sig till skruvad box och bränslechip, ingen hårdvara. Ingen 9k IC tex... Jag kan här tipsa om Mr Dezents projekt-tråd för övrigt, jag hade nästan exakt samma projekt i huvet med denna bilen, innan jag såg hans proj-tråd! Rätt så lustigt.... Har dennes tillstånd att starta en egen liknande tråg - man vill ju inte härmas för mkt menar jag. Å andra sidan så är det väl ingen här som förnekar mig projektet - att skapa en fin och fräsch original og900 Aero....
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ventil-fjädrarna? Läge att byta eller? 26000 mil.... Och jag antar att man ser på Kam-axlarna om de är slitna väldigt mkt.
    Ja, för att dessa(speciellt kamaxlarna) ska slitas något värst krävs väldig "ovårdnad" om man säger så.....
    Alltså, förmodligen inget du behöver bry dej om...

    Å andra sidan så är det väl ingen här som förnekar mig projektet - att skapa en fin och fräsch original og900 Aero....
    Det skulle väl vara för att man blir så J*vla avundssjuk då....

    Kör hårt å lycka till!!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 404
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ok, tack för tipset - dom var ju ganska dyra nämligen. Ventil-fjädrarna? Läge att byta eller? 26000 mil.... Och jag antar att man ser på Kam-axlarna om de är slitna väldigt mkt.

    Planen är ju att original-renovera en Aero och få den att funka problemfritt under sommaren ett antal år framöver. Original så till vida att trimmet inskränker sig till skruvad box och bränslechip, ingen hårdvara. Ingen 9k IC tex... Jag kan här tipsa om Mr Dezents projekt-tråd för övrigt, jag hade nästan exakt samma projekt i huvet med denna bilen, innan jag såg hans proj-tråd! Rätt så lustigt.... Har dennes tillstånd att starta en egen liknande tråg - man vill ju inte härmas för mkt menar jag. Å andra sidan så är det väl ingen här som förnekar mig projektet - att skapa en fin och fräsch original og900 Aero....
    Alltid kul och se fräscha og900 aero. Nog för att man har en själv men fräsch. Nja.
    Det viktigaste har dom ju tagit upp här att packningen inte stämmer mot gavelplattan mot svänghjulet till.
    Var någon som var skeptisk mot kamkjedjesatsen också i en tråd vill jag minnas. Själv har jag använt den i två bilar och inte märkt att det ska vara nåt problem med den.
    /Henrik

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Ja, det är väl bara att börja ta hem grejorna då.... Skall beställa hem delarna, tillsammans med fjädrar, dämpare, ett gäng bussningar för fram och backvagn, ny kyl mm. Mkt pengar, men nöjet är stort så det får vara värt det. Eftersom det är en långsiktig plan så kan jag motivera det för mig själv. Är ju inte mkt rost i bilen så det känns som att den är värt att bygga vidare på. Man blir ju så inspirerad av alla biltidningar - folk bygger drömvagnar av rostiga skogsvrak - då borde man ju kunna klara bygga en fin vagn av en halvfräsch 900?

    Har meckat in Stereo nu - 12" låda och 4-kanals. Härligt! Får ju dock riva ur det igen när renoveringen kommer igång på allvar till våren! Räknar med att ha en färdig körbar bil i bra skick till sommaren, sen får vi se lite hur stort det blir, hur mkt jobb etc. Månne får jag ta lite bilder och flytta över detta till Projekt...?
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Månne får jag ta lite bilder och flytta över detta till Projekt...?
    Tycker jag absolut......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    O har du inte tid/ork/lust att plocka isär tryckarna utan vill ha nya så rekommenderas de från 9-5 som är 10 gram lättare än den äldre varianten, bra vid trimning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •