Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bromsar som beter sig konstigt i låg hastighet

  1. #1

    Bromsar som beter sig konstigt i låg hastighet

    Har problem med att mina bromsar på min SAAB 900-94.

    Har ett problem som startade för ett par veckor sedan och som sedan blivigt värre. Problemet består i att bromspedalen vibrerar kraftigt samtidigt som ett hackande ljud uppstår då jag skall bromsa mjukt i låga hastigheter. Beteendet och ljudet kan jämföras med att bromsa så kraftigt att ABS:en går in, skillnaden är det uppträder vid mjuka inbromsningar (ca 10km/h). Det räcker med att lägga foten på bromsen i låg hastighet så uppträder det. Trycker man lite hårdare så försvinner det. När det väl inträffar så känns det som att bilen tappar en del bromsverkan dock inte helt. Det konstiga är att bromsarna funkar bra i övrigt, pedalen är stum och ABS funkar fint vid panikbromsningar. Jag har dock reparerat bilen för två veckor sedan då pedalen sjönk till golvet på grund av ett läckande bromsrör. Bytte då alla bromsrör till bakvagnen samt båda oken. Bytte även bromsvätska och luftade samtliga kretsar. Problemet fans dock innan reparationen men var inte lika påtagligt vad jag minns. Är det någon som känner igen detta.
    Om det är fel på ABS enheten borde väll minst en varningslampa tändas?
    Behöver man lufta ABS enheten efter att systemet varit delvis tomt?
    Vore grymt tacksam för svar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    115
    Jag misstänker att en skiva är rostig eller har rostat sönder i vetileringen. Ta bort hjulen och kolla skivorna även insidan, är dom inte blanka och fina skulle jag testa att byta OBS byt även beläggen, aldrig nya skivor och gamla belägg / Jens

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    988
    Antingen fel på någon hjulsensor eller abs-krans som lossnat.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Låter som en sprucken skiva tycker jag.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    131
    Hade oxå de problemen.... fast då var det rost på skivorna som orsakade det...
    9000 Aero -97

  6. #6
    Tackar för alla svar. Det verkar vara en ABS sensor som börjar spöka. Skall byta denna så får vi se.

    Magnus

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154

    skaket

    Upptäckte att själva sensorn hade fått in skit som liksom lyft upp den några tiondelar i hålet. På vänster fram. Man kunde se att den stod lite snett. Och den satt så fastkilad att det blev tilll byte. På min bil började abs-lampan att lysa ibland. Och slocknade inte förrän man stängde av. Och just vid låg hatighet trodde systemet att det va nåt knas då det fick olika pulslängd från höger resp.vänster sida. Då brakade det igång. Att tillägga är att skruven som håller sensorn på plats gick av när vi skulle skruva ut den. Sen funka allt som vanligt igen. Bilen hade då gått 23000.
    Rostiga skivor skrapar och låter. Och känns hela tiden. Skeva skivor känns hela tiden. Även under körning oavsett hastighet. och du får en pedal som pumpar upp och ner. Speciellt vid låg fart. Nä du har nästan garanterat sensorstrul.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154

    skaket

    Upptäckte att själva sensorn hade fått in skit som liksom lyft upp den några tiondelar i hålet. På vänster fram. Man kunde se att den stod lite snett. Och den satt så fastkilad att det blev tilll byte. På min bil började abs-lampan att lysa ibland. Och slocknade inte förrän man stängde av. Och just vid låg hatighet trodde systemet att det va nåt knas då det fick olika pulslängd från höger resp.vänster sida. Då brakade det igång. Att tillägga är att skruven som håller sensorn på plats gick av när vi skulle skruva ut den. Sen funka allt som vanligt igen. Bilen hade då gått 23000.
    Rostiga skivor skrapar och låter. Och känns hela tiden. Skeva skivor känns hela tiden. Även under körning oavsett hastighet. och du får en pedal som pumpar upp och ner. Speciellt vid låg fart. Nä du har nästan garanterat sensorstrul.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154

    skaket

    Upptäckte att själva sensorn hade fått in skit som liksom lyft upp den några tiondelar i hålet. På vänster fram. Man kunde se att den stod lite snett. Och den satt så fastkilad att det blev tilll byte. På min bil började abs-lampan att lysa ibland. Och slocknade inte förrän man stängde av. Och just vid låg hatighet trodde systemet att det va nåt knas då det fick olika pulslängd från höger resp.vänster sida. Då brakade det igång. Att tillägga är att skruven som håller sensorn på plats gick av när vi skulle skruva ut den. Sen funka allt som vanligt igen. Bilen hade då gått 23000.
    Rostiga skivor skrapar och låter. Och känns hela tiden. Skeva skivor känns hela tiden. Även under körning oavsett hastighet. och du får en pedal som pumpar upp och ner. Speciellt vid låg fart. Nä du har nästan garanterat sensorstrul.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 154

    Sorry

    Det hängde sig lite Men hur i F.... kunde det bli tre?????????
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

Liknande ämnen

  1. Tcs beter sig konstigt Hjälp
    Av tramptass89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •