Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rycka W-slangen/effekthöjning ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31

    Rycka W-slangen/effekthöjning ?

    Om jag förstått det hela rätt, så laddar turbon rätt friskt om man rycker ur W-slangen till MV'n ? - I teorin, hur mycket maxeffekt får man ut ur en frisk motor när man gör detta ingrepp ? - Inser absolut att man inte ska åka runt såhär någon längre period överhuvudtaget, men är mest nyfiken på hur mycket den laddar/vilken effekt det ger... är intresserad av de flesta motortyper.. spelar egentligen ingen roll vilken, utan vill mer få en bild över hur stor effektökning det handlar om.. kanske har varit uppe förut, men ej hittat något

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    den laddar väl till det att spridarna inte orkar leverera mer bränsle och det börjar spika ?
    effekten vet jag inte men det är väl inte några jätteffekter då trionic är lite kinkigt med de där spikningarna ?
    e inte helt säker på det hära men någon får rätta mig om jag har fel i mitt luddiga svar =D ....

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Bilen laddar tills laddtrycksspärren går i och det är inte så mycket mer än original...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Det är inte mer än så alltså ? - Men det torde ju ändå vara "en del".. om nu inte minnet sviker mig helt, så laddar en T16 ca. 0.7 bar.. eller är det mer ?.. spärren "borde" väl inte komma förrän strax efter 1 bar eller ? - Och då blir det ju en "hel del".. observera att detta endast är gissningar från min sida, någon som kan bekräfta/dementera ?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Det är inte mer än så alltså ? - Men det torde ju ändå vara "en del".. om nu inte minnet sviker mig helt, så laddar en T16 ca. 0.7 bar.. eller är det mer ?.. spärren "borde" väl inte komma förrän strax efter 1 bar eller ? - Och då blir det ju en "hel del".. observera att detta endast är gissningar från min sida, någon som kan bekräfta/dementera ?
    Problemet är att det måste till rät mängd bränsle för ett visst laddtryck, och rätt tändpunkt dessutom. Har man inte det så kommer man inte att få den effekt som laddtrycket normalt skulle ge om allt var som det skulle med dessa saker. Istället så kan förbränningstempen skena då spikning lätt uppstår, detta kan fortare än du hinner läsa denna mening sända kolvarna till återvinningen... Allt detta förlorar man effekt på, likväl som man förlorar effekt på att köra med för fet blandning. Allt relativt en korrekt inställning av alla parametrar.

    Att rycka WG-slangen på en motorn ger garanterat för mager blandning, spikning, risk för smälta kolvar fortare än kvick, gör att motorn går in i laddtrycksspärren som klipper tändning eller bränsle.

    Egentligen en helt onödig sak att sitta och spekulera i hur mycket effekt mer effekt det kan ge, ty det brukar oftast sluta med att någon blir nyfiken nog att ändå testa oavsett alla varningar. Sen brukar det sluta med gråt och tandagnisslan för motorn har pajjat.....

    Inse istället att dessa grejor som har med laddtrycksregleringen att göra, inte sitter där för skojs skull och att man lätt kan fixa nåt bättre och mer effekt på egen hand. Många äro de som kavata fått de tankarna, och många äro de som sen gråtit sig till sömns när deras bil pajat och det är slut på veckopengen....

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    När min magnetventil slutade fungera på min 9000 2,3T 200hk så var den permanent stängd dvs samma som att rycka slangen och då gick laddtrycksspärren i vid ca 1,2bar. reglerade man laddtrycket med gaspedalen så gick den märkbart bättre men att spekulera i hur många hk det skulle bli är svårt. Kanske 20hk extra och några Nm.

    Otrevligt var det att köra i vilket fall som helst när motorn bara klipper, jag ruckte ur magnetventilen och körde LTT tills jag fick en ny magnetventil
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 241
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Det är inte mer än så alltså ? - Men det torde ju ändå vara "en del".. om nu inte minnet sviker mig helt, så laddar en T16 ca. 0.7 bar.. eller är det mer ?.. spärren "borde" väl inte komma förrän strax efter 1 bar eller ? - Och då blir det ju en "hel del".. observera att detta endast är gissningar från min sida, någon som kan bekräfta/dementera ?
    T16 utan kat laddar 0,85bar +/- 0,05bar
    Tryckvakten går in vid 1,1bar +/-0,05bar

    Edit:
    Känner en kille som ryckte WG-slangen och körde några varv familjekörning på Midlanda. Han kom in i depå före alla andra och behövde hjälp sista biten (uppförsbacke).
    Alla kolvarna var trasiga i den motorn så det blev släpvagn hem ...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Tackar tackar

    Okej, då vet jag lite mer ingående hur det fungerar, och alla kan vara lugna, detta är inget jag tänker pröva att köra runt med i vilket fall som helst, utan jag var/är endast intresserad av lite teori bakom ingreppet... Att det är flera som har rasat motorer tack vara sådana här prylar är bara att beklaga, men men.. "Kids, don't try....."

Liknande ämnen

  1. Rycka W slangen till MV
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 22:34
  2. rycka APC vid bes?
    Av psilopsilo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 17:51
  3. Vilken slang rycka MV
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 13:35
  4. Rycka dybben?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •