Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: og900 korttopp, går "tungt" *problemet löst*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30

    og900 korttopp, går "tungt" *problemet löst*

    og900 aero 86

    just bytt till korttopp

    portat upp originalisuget så öppningarna mer stämmer överens med korttoppens.

    när man startar känns det som den går "tungt", får ge bra med gas för den inte ska dö.

    gjorde enl intstruktionsbok när man sätter på kedjan, (först avgasdrevet sen isugsdrev), och allt sitter vid sina markeringar där det ska- kammar och svänghjul o tändfördelare, innan man provstartar. drar man sedan efter det kamaxlarna till märket efter provstarten och tittar på svänghjulet, så är "noll" märket c 2 cm ifrån strecket.
    puttar man till det så det åter hamnar på noll slakas kedjan, men endast en aning, käns inte som man skulle kunna få över en kugg. frågan är om det är felinställt eller om det helt enkelt blir så?
    hur gör ni andra när di sätter dit kamkedja?

    vad kan det annars vara för orsak att den beter sej som den gör? att den går "tungt".

    gick problemfritt innan topp-bytet.

    tacksam för seriösa svar.
    mvh
    ..kräm de la kräm..

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Du tog rätt kamdrev va? (Långmotordrev)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Du tog rätt kamdrev va? (Långmotordrev)
    ja, samma drev, kammar, kedja, som satt i långtoppen.
    ..kräm de la kräm..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    ingen med erfarenhet av korttopp på og900??
    ..kräm de la kräm..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Hämtat ur din andra tråd:

    Citat Ursprungligen postat av thurbo
    transmissionskåpa - bytte ni denna eller behöll gamla och gjorde modifieringar? det blir ju en glipa mellan korttoppen o transmissionskåpan på 2 ställen!
    Där har du anledningen (eller en av dem) till att din bil "går tungt". Det ger samma effekt som när man glömmer skruva åt locket till oljemätstickan. Bilen drar tjuvluft genom vevhusventilationen.

    MVH
    Carl

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Hämtat ur din andra tråd:

    Citat Ursprungligen postat av thurbo
    transmissionskåpa - bytte ni denna eller behöll gamla och gjorde modifieringar? det blir ju en glipa mellan korttoppen o transmissionskåpan på 2 ställen!
    Där har du anledningen (eller en av dem) till att din bil "går tungt". Det ger samma effekt som när man glömmer skruva åt locket till oljemätstickan. Bilen drar tjuvluft genom vevhusventilationen.

    MVH
    Carl
    är inte vevhusventilationen till för att föra UT luft?
    då borde det ju inte kunna sugas in luft eftersom det rimligvis borde vara övertryck där. rätta mej om jag har fel.

    har gjort modifieringar på transmissionskåpan, men jag ska kolla efter om det är tätt för säkerhets skull!
    tack!

    om den skulle dra tjuvluft någon annastans än genom vevhusventilationen, beter sig motorn på samma sätt då?? - att motorn går "trögt" , dör på tomgång, man gasar men det orkar knappt hålla varv.
    ..kräm de la kräm..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av thurbo
    är inte vevhusventilationen till för att föra UT luft?
    då borde det ju inte kunna sugas in luft eftersom det rimligvis borde vara övertryck där. rätta mej om jag har fel.
    Jo, den har ju i uppgift att evakuera övertryck och vevhusgaser. Vevhusgaserna leds därför in i motorn igen för förbränning. Glömmer du däremot oljestickan eller har en otät motor så suger den ju in luft från omgivningen.

    Citat Ursprungligen postat av thurbo
    om den skulle dra tjuvluft någon annastans än genom vevhusventilationen, beter sig motorn på samma sätt då?? - att motorn går "trögt" , dör på tomgång, man gasar men det orkar knappt hålla varv.
    På en av mina gamla bilar lossnade tryckröret mellan insug och IC så att det blev en glipa på någon mm. Den gick då precis som du beskriver; Det gick att hålla den vid liv med mycket gas, men den var inte varvvillig och den lät ganska illa.

    MVH
    Carl

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    ..nu har jag kollar tryckrör och modifieringen vid transmissionskåpan - det är tätt. men problemet kvarstår .. när jag vrider om nyckeln så går den igång ett ögonblick vartefter den dör... nått tips om var man ska börja felsöka?
    ..kräm de la kräm..

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kontrolera hur tungt kammarna går.
    De kan vara så att kammarna har gått torra i sina spår och då skurit.
    Då är de renovering som gäller.
    Du ska kunna dra runt kammarna med en u-ringnyckel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Kolla denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Sitter kedjan rätt enligt dessa markeringar?

    Är kedjan spänd och motorn roterad åt rätt håll(motorn sitter ju bak och fram i 900)
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kontrolera hur tungt kammarna går.
    De kan vara så att kammarna har gått torra i sina spår och då skurit.
    Då är de renovering som gäller.
    Du ska kunna dra runt kammarna med en u-ringnyckel.
    jodå kammarna kan man dra runt med nyckel...startmotorn går ju inte tyngre än innan heller när man försöker starta. kammarna är från den gamla toppen, och den gick ju som den skulle.
    ..kräm de la kräm..

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Kolla denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Sitter kedjan rätt enligt dessa markeringar?

    Är kedjan spänd och motorn roterad åt rätt håll(motorn sitter ju bak och fram i 900)
    jag har ställt in kamkedjan enligt markeringarna så gott det går..diffar ju på nån mm vilket är normalt vad ja läste i din tråd där.. tyckte det var svårt att få kedjan sträckt mellan de båda dreven. ska kolla upp detta mer noga till helgen hur markeringarna verkligen sitter.

    har haft funderingar angående rotaionen, kommit fram till att om du står framför bilen, alltså med svänghjulet rakt fraför dej så roterar det motsols..har jag rätt?
    ..kräm de la kräm..

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av thurbo
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Kolla denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Sitter kedjan rätt enligt dessa markeringar?

    Är kedjan spänd och motorn roterad åt rätt håll(motorn sitter ju bak och fram i 900)
    jag har ställt in kamkedjan enligt markeringarna så gott det går..diffar ju på nån mm vilket är normalt vad ja läste i din tråd där.. tyckte det var svårt att få kedjan sträckt mellan de båda dreven. ska kolla upp detta mer noga till helgen hur markeringarna verkligen sitter.

    har haft funderingar angående rotaionen, kommit fram till att om du står framför bilen, alltså med svänghjulet rakt fraför dej så roterar det motsols..har jag rätt?
    ja det är rätt
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    30
    problemet låg i att kamaxlarna låg en kugg fel!..efter ett par tester fick jag dom rätt, och nu går den prima!

    det var ett tag sen jag fick iordning på det, men kom på att man kunde ju göra denna tråd fulländad

    tack för alla svar

    mvh
    ..kräm de la kräm..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vindrutetorkarare stannar mitt på rutan NG9-3
    Av b10tax i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-04-02, 08:59
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 12:45
  3. [LÖST] Oljud från motor högersida NG900
    Av Picko1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 15:07
  4. Efter att varit tungt lastad "lutar" bilen...
    Av turbo75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 12:21
  5. Gaaaah! K-jet problem. Update: "Problemet" LÖST!
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •