Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Bytat turbo på min 9000 och har en del funderingar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070

    Bytat turbo på min 9000 och har en del funderingar

    Efter bytet så laddar bilen hela vägen in på de röda fältet, men man märker inte att den går bättre eller så kallt "tokladdar" utan den snarare pulserar mellan röda och gula fältet när du håller fullt. Man känner att de rycker i bilen. Samt så har den slått av tändingen hellt med ett jäkla ryck när den laddat riktigt i botten.

    Tycker jag kollat så alla slangar är hela, men kan ju ha missat nått.
    Sen har jag för mig att jag läst man ska ställa in grundladdtryck också?

    En sista fråga, min kompis 9000 dumpar med en riktigt nysning, men min kvittrar ordentligt, ska den göra de. Har för mig jag läst de är skadligt när den kvittrar.

    Tack så länge..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Låter som att slangen till dumpen saknas så att den ger efter och läcker ut laddtrycket den vägen...därav det gungande laddtrycket och ryckningarna ( =fet blandning pga felaktigt AFR) samt kvitter vid avlasting.

    Kolla slangen mellan insug och dump

    EDIT: Ähum....bara kollar....det är inte som så att du bytt turbo till en 18T el 19T från en Volvo och glömt plugga den interna dumpen???
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Nej, turbon är från en 9000 så allting ska passa!

    Jag gick igenom och kollade alla slangar men hittar inga sprickor eller liknande.

    Hur justerar man grundladdtrycket, eller de har kanske inget med saken att göra?

    Kan ju tillägga att där é nya stift sen 1 dag tillbaka, men ändå stryper den tändningen ibland så man slår skallen i rutan.

    Några idéer?


  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Hur justerar man grundladdtrycket, eller de har kanske inget med saken att göra?
    Jo, det kan det ha, det justerar du med magnetventilen urkopplad. något exakt värde kan jag tyvärr inte men 0,4 BAR brukar funka finland...

    Kan ju tillägga att där é nya stift sen 1 dag tillbaka, men ändå stryper den tändningen ibland så man slår skallen i rutan.
    detta har inget med tändstift att göra, det är din "Tryckvakt som säger ifrån när du hamnar på FÖR högt laddtryck, helt normalt!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Vad har du för tändstift i?

    För att justera grundladdet så behöver du graderad laddtrycksmätare. Du kopplar ur magnetventilen och ger dej iväg och gasar. Kör på förslagsvis trean och trampa fullt från ~1500rpm till 6000rpm. Laddtrycket ska stiga till 0,4bar +-0,03bar för att sedan ligga där ändå till varvstopp. Alltså inte stiga och inte sjunka.

    Svajet och att laddtrycksspärren går i kan bero på ett felaktigt justerat GLT.

    Du kopplade slangarna till magnetventilen rätt när du kopplade in dem igen?

    EDIT: flaset var före
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    flaset var före
    Jovars, det bara smattrade i mitt tangentbord här.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Bytat turbo på min 9000 och har en del funderingar

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    En sista fråga, min kompis 9000 dumpar med en riktigt nysning, men min kvittrar ordentligt, ska den göra de. Har för mig jag läst de är skadligt när den kvittrar.
    Nej det skall den inte, antar att original TT-mätare står mellan vitt o gult på tomgång oxo?
    Leta läckage på slangen från AV:n och till insug, tänk på att slangen letar sig in i cupén .
    Hittar du inget läckage eller slang som är avhoppad är förmodligen membranet i AV:n trasigt, testas enkelt genom att blåsa i den lilla pipen, det får inte läcka

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Tack för era svar!

    Det här med justera GLT, är de bara rycka 5:ans säkring? Har för mig de va så på 900? Eller så enkelt är de inte?

    Kan man rycka av slangen från av:n som går in i coupen och sätta den graderade mätaren direkt på den, eller slangen in i coupen har andra uppgifter?

    När du sen justerar GLT, är det bara att skruva på stången till wg? isåfall hur är den uppbyggd, öka trycket medsols eller motsols?

    Kan ju börja med att testa en annan AV, jag bytade slangen mellan T-korset och AV, men den va nog redan hel, tänkte ta den som går till insuget också.

    De här med om turbo trycksmätaren står mellan vitt och gult på tomgång har jag ej kollat än, ska kika på de i morrn.


    Så något av de här grejerna kan vara orsak till den laddar in på rött ( utan att gå bättre) och att den plöttsligt klipper tändingen?


    Den gamla turbon kanske kan hjälpa er att felsöka. . . Ett glapp på ca 10 mm i sidled mellan huset + att alla turbin bladen på insugssidan var ordentligt skadade.

    Tack så länge..!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Det här med justera GLT, är de bara rycka 5:ans säkring? Har för mig de va så på 900? Eller så enkelt är de inte?

    Kan man rycka av slangen från av:n som går in i coupen och sätta den graderade mätaren direkt på den, eller slangen in i coupen har andra uppgifter?
    Varför inte bara ett T-stycke så kan du ju samtidigt få en uppfattniing om vad de olika färgerna på orginalmätaren motsvarar?
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    När du sen justerar GLT, är det bara att skruva på stången till wg? isåfall hur är den uppbyggd, öka trycket medsols eller motsols?
    Kortare stång=högre GLT, ca 0,03 Bar per varv
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    271
    min bil kvittrade rätt rejält när AV var trasig...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Det här med justera GLT, är de bara rycka 5:ans säkring? Har för mig de va så på 900? Eller så enkelt är de inte?
    Så enkelt är det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Låter bra, de lättaste måste ju vara att prova en annan Av, tror jag börjar med de.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Plockade ner av:n ikväll! Helt full av gammal olja!

    Så jag får kanske prova med en annan!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Monterade dumpen som "öppen " och pluggade de andra hålet för att höra den bättre, och när man väl kör och bygger upp lite laddtryck så dumpar ibland som den ska och ibland med mycket kvitter, precis som luften stutsar.

    Kollar man turbotrycks mätaren i bilen så pendlar den mellan gult och rött hela tiden när du håller fullt. Står och studsar mot bottnen på de röda.

    På tomgång står mätaren precis mellan vitt och gult.

    Slangen mellan dump och insug är hel, den bytade jag.

    Så, då va de några nya grejer som kanske underlättar i felsökningen.

    Tänkte köpa en ny dump så man kan utesluta den iallafall, och nästa steg blir väl att ställa GLT.


    En sak till, de kan inte va själva tryckklockan på turbon som är dålig, eller de skulle inte ge sådana symtom?

    Tackar så länge...

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Rätt grundladdtryck är störtviktigt. Vad för turbo byttes det till? Ny, beggad, med eller utan tryckklockan?

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Plockade ner av:n ikväll! Helt full av gammal olja!
    Obra. I så fall är det nog oljigt på en del andra dumma ställen. Typ spjällhus, magnetventil åsså lite i laddluftkylet också.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    På tomgång står mätaren precis mellan vitt och gult.
    Då är det något som är fel..... och som sagt antingen är det en vacum/tryckslang eller så är det AV:ns membran som är trasigt.
    Provblåste du AV:n

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Tryckslangarna har jag gått igenom noga tycker jag, förutom vacum slangen som går in i bilen, har inte pallat riva ner instrument bräda, för de får man väl göra?

    Jag provblåste aldrig av:n, men ska beställa en ny i morrn, lika bra att byta.

    Turbon är en begagnad som ska ha suttit på en lika dan, klockan följde med på den nya.

    Ska se om jag kan låna en turbo trycksmätare så man kan ställa grundladdet också!

    Tack så länge!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Tryckslangarna har jag gått igenom noga tycker jag, förutom vacum slangen som går in i bilen, har inte pallat riva ner instrument bräda, för de får man väl göra?
    Testa blåsa i slangstumpen som går in i kupén, det ska inte gå.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Okej, ska prova de...

    Om de visar sig att de går att blåsa, är det bara att plocka ut mätarhus och få ut slangen där bakom, eller måste man riva ner några mer grejer för att komma åt?

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Aero-Micke
    Om de visar sig att de går att blåsa, är det bara att plocka ut mätarhus och få ut slangen där bakom, eller måste man riva ner några mer grejer för att komma åt?
    Det blir lite bök tyvärr - men varje slang måste säkerställas för en turboägare!

    Slangen in till kupén är delad i torpedväggen, för att kontrollera på kupésidan lyfts instrumentbrädans lock av. Vilket är enkelt när man väl hittat alla skruvar. Från motorrumssidan måste akvarielocket av, och där går slangen in ganska jävligt under vindrutetorkararrangemanget. Lite småjobbigt men det måste ju kollas förr eller senare.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Rasad turbo 9-5 2,3t, alternativ och funderingar
    Av Casca i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 11:04
  2. Någon som bytat vindruta på og 900 cab?
    Av andreas1 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 12:31
  3. bytat bypassventil. men fort felkod på den.
    Av juul23 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 00:28
  4. Bytat bromsbelägg fram, bromspedalen tar högt upp
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •