Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: vad betala för en 9-5 aero vev ??

  1. #1

    vad betala för en 9-5 aero vev ??

    Vad ska man betala för en 9-5 aero vev som gått 10 tusen mil ? Han ville ha 4000 är inte det lite dyrt ? Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Jo, det låter lite dyrt. 2000:- skulle jag tro är ett mer lagom pris, jag hade då inte gett mer. Antar att den är i toppskick, men det låter ändå som att det är för dyrt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    625
    Det är samma typ av vev i alla 2,3 kort motorer.
    Du kan lika gärna ta en vev från
    en ng 900 2,3i.
    4k är alldeles för dyrt för en vev,
    kanske 1500 om den är väldigt fin/Magnus

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    En NY vevaxel är astronomiskt dyr, OM man köper den som reservdel.
    Så är ju inte fallet nu, en vevaxel som gått 10 000 mil skulle jag inte ge 4000:- för, frågan är om jag vill ha den alls ? Det behöver INTE vara nå't fel på'n iofs. MEN, det måste ju kollas NOGA !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    131
    hej

    jag gav 2500 för min vev och den hade bara gått 2000 mil... men detta var från en test motor eller något i den stilen
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    En NY vevaxel är astronomiskt dyr, OM man köper den som reservdel.
    Så är ju inte fallet nu, en vevaxel som gått 10 000 mil skulle jag inte ge 4000:- för, frågan är om jag vill ha den alls ? Det behöver INTE vara nå't fel på'n iofs. MEN, det måste ju kollas NOGA !
    Hej DrBoost!

    Jag är själv ute efter en vevaxel till B234(R). Du säger att den ska inspekteras NOGA, kanske du kan ge mig lite tips hur du skulle bära dig åt? Vad ska man titta på?

    Jag förstår ju själv att det är noga att kolla efter repor etc på lagerbanorna, men något mer man kan / ska titta på?

    Mvh Björn

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    En NY vevaxel är astronomiskt dyr, OM man köper den som reservdel.
    Så är ju inte fallet nu, en vevaxel som gått 10 000 mil skulle jag inte ge 4000:- för, frågan är om jag vill ha den alls ? Det behöver INTE vara nå't fel på'n iofs. MEN, det måste ju kollas NOGA !
    Hej DrBoost!

    Jag är själv ute efter en vevaxel till B234(R). Du säger att den ska inspekteras NOGA, kanske du kan ge mig lite tips hur du skulle bära dig åt? Vad ska man titta på?

    Jag förstår ju själv att det är noga att kolla efter repor etc på lagerbanorna, men något mer man kan / ska titta på?

    Mvh Björn
    ¨
    Klangtest... Den mycket bonnaktiga metoden att leta sprickor utan att ta till penetranter eller ultraljud. En första grovsortering.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Mäta rakheten, storleken på lagertapparna, balansen. Lagerytorna MÅSTE vara HELT perfekta, man kan ju polera dem men jag är inte säker på att det kvalificerar som seriöst?

    Tyvärr så är ju detta inte något som man gör med ett måttband på skroten =(

    Ta veven från en maskin som lagrena ser perfekta ut på, sen får man hoppas på det bästa eller åka tillbaks och klaga på att veven var skit. Jag betalade mots. 1500kr för vev med tillhörande stakar och en massa småplock, om det var billigt eller dyrt har jag ingen aning om? Bara att betala och vara glad
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mäta rakheten, storleken på lagertapparna, balansen. Lagerytorna MÅSTE vara HELT perfekta, man kan ju polera dem men jag är inte säker på att det kvalificerar som seriöst?

    Tyvärr så är ju detta inte något som man gör med ett måttband på skroten =(

    Ta veven från en maskin som lagrena ser perfekta ut på, sen får man hoppas på det bästa eller åka tillbaks och klaga på att veven var skit. Jag betalade mots. 1500kr för vev med tillhörande stakar och en massa småplock, om det var billigt eller dyrt har jag ingen aning om? Bara att betala och vara glad
    Hrmm, hur mäter man rakheten och storleken på lagertapparna?

    Balansen lär inte spela så stor roll då den ändå ska lämnas in för balansering sedan tillsammans med remskiva, koppling etc.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    En bekant hade iallafall fixat ihop en stabil mätbänk med indikatorklocka som gav utslag om veven "slunkar" när man roterar den. Vet inte om detta är det korrekta sättet men det funkar...förhoppningsvis då

    En bra micrometer skall nog duga för att mäta tapparna, koordinatmätmaskin är annars bra till mycket.

    Med balansen menade jag precis det du skrev toxic att man ska balansera den innan man monterar, med svänghjulet, tryckplattan och remskivan medräknad.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    En bekant hade iallafall fixat ihop en stabil mätbänk med indikatorklocka som gav utslag om veven "slunkar" när man roterar den. Vet inte om detta är det korrekta sättet men det funkar...förhoppningsvis då

    En bra micrometer skall nog duga för att mäta tapparna, koordinatmätmaskin är annars bra till mycket.

    Med balansen menade jag precis det du skrev toxic att man ska balansera den innan man monterar, med svänghjulet, tryckplattan och remskivan medräknad.
    Tjena. Tack för tippsen.

    Dock så låter det som att man får lämna bort allt detta till någon som kan godkänna veven samt balansera allt.

    Jag förstår inte riktigt ändå hur man går tillväga när man mäter tapparna. Kanske någon kan förklara för en idiot?

    Mvh Björn

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    En bekant hade iallafall fixat ihop en stabil mätbänk med indikatorklocka som gav utslag om veven "slunkar" när man roterar den. Vet inte om detta är det korrekta sättet men det funkar...förhoppningsvis då

    En bra micrometer skall nog duga för att mäta tapparna, koordinatmätmaskin är annars bra till mycket.

    Med balansen menade jag precis det du skrev toxic att man ska balansera den innan man monterar, med svänghjulet, tryckplattan och remskivan medräknad.
    Tjena. Tack för tippsen.

    Dock så låter det som att man får lämna bort allt detta till någon som kan godkänna veven samt balansera allt.

    Jag förstår inte riktigt ändå hur man går tillväga när man mäter tapparna. Kanske någon kan förklara för en idiot?

    Mvh Björn
    Alltså, om man kikar i Saabs verkstadshandbok så uppger de ett antal mått som vevaxeln måste ligga inom. För att kunna mätta dessa värden krävs lite olika utrustning.

    Tapparnas diameter kan man mäta med exempelvis en mikrometer:



    Den måste då ha rätt "omfång"; det finns vissa som mäter ifrån säg 0-25 mm, sedan finns det dem som mäter mellan säg 25-50 mm osv.

    För att mäta tapparnas diameter så kan man också använda en mätmaskin, liknande den nedan. En mätmaskin kan också ta fram vevaxelns rakhet genom att man mäter alla tappar.



    Ett annat sätt att mäta kast eller rakhet är att montera vevaxeln i en rigg där man sedan låter en indikatorklocka som nedan ligga an mot de olika tapparna och i takt som man roterar vevaxeln notera utslaget.



    Man kan också använda ex. laser för att mäta tapparna. I regel är den utrustning som krävs ganska dyr, bortsett från mikrometern som bara kostar någon tusenlapp (en bra mikrometer).

    Vid balansering så bör sedan alla komponenter balanseras var för sig. Om man tycker det är nödvändigt kan man sedan sambalansera dem.[/img]

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Oj. Tack för det väldigt utförliga svaret SaabJohan.

    Jag har nog tillgång till indikatorklocka etc, men jag tror jag ska skicka grejorna till t.ex Trollspeed för balansering samt godkännande av vev, om jag nu får tag på en vev till B234 vill säga. Verkar inte va helt lätt, snarare nästan omöjligt


    Mvh

    Björn

Liknande ämnen

  1. Vad är du beredd att betala för en og9-3 Aero 2002:a..?
    Av Stoffes40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 16:41
  2. 9000 Aero, vad bör man betala ?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 23:21
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 00:06
  4. Betala för viggen/aero stolar??
    Av fredrik_wt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 18:13
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •