Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kackigt turbotryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42

    Kackigt turbotryck

    Hej! Har en 9000 2,3T -92 som inte riktigt vill som jag.

    Jag har haft den sen i somras och enligt han jag köpte den av har den Saabs original sportchip. Dessutom är den utrustad med öppet filter.

    Ibland går den hur bra som helst, laddar ca 1 bar. Ibland laddar den bara 0,5 bar och ibland knappt alls. Det verkar inte spela så stor roll om den är varm eller kall, inte vad jag har noterat iaf.

    När jag har kört den hyfsat hårt och varvat över typ 5000 varv blir tomgången kackig och håller sig kring 5-600 rpm istället för som brukliga 1000.

    Jag vet inte om det hänger ihop med ovanstående fel, men hastighetsmätaren funkar ytterst sällan och ibland är bilen lite lurig att starta. Det klickar till när man vrider nyckeln till startläget, men det är allt. Efter några vrid brukar det dock hoppa igång.

    I vilken ände ska jag börja?
    Marcus.

  2. #2
    Hejsan


    Provat att byta till nya stift ? Om det inte är gjort så brukar det vara en bra början !

    Lycka till från A

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Nu har jag bytt stift (de låg i handskfacket och väntade på bättre tider). Har inte hunnit köra jättemycket, men den känns ngt bättre och jämnare i gången. Helt bra är det dock inte. Efter att ha varit uppe på närmare 5000 rpm blir tomgången kass. Den känns också lite ryckig överlag och laddar inte hela vägen efter en sån varvning. Vore skönt att få ordning på det före jul...
    Marcus.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Din bil har flera fel......

    1.TT... När den inte laddar "alls" hur mycket laddar den då?
    Minsta laddtrycket som skall gå att få på din bil (i det vartalsregistret som turbon kan ladda) är 0.4 bar så kallat GLT.
    Laddar den inte ens det har du ett problem att börja med att lösa dvs justera GLT till rätt nivå.

    2. Tomgången...knepigt men en rengöring av spjällhus och tomgångsventil (om du inte har TCS) är en bra början.

    3. Hastighetsmätaren.... sitter en givare på växellådans sluväxel som du ser om du kryper upp på motorn och kikar ned mellan "väggen" o motorn.
    Ganska direkt efter givaren är det en skarv på kabeln, lossa den och tryck i något fukturdrivande.
    Kontrollera även att givaren sitter fast.

    4. Startproblemen.... kan vara startmotorn eller nått elektriskt.
    En rengöring av batteriets polskor och kontaktvägen hela vägen ned till startmotorn kan hjälpa.

    Lycka till

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Tack för tipsen, blir till att krypa runt och kolla allt nästa gång jag är ledig. Återkommer kanske (förhoppningsvis inte)...
    Marcus.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166


    Jo, förhoppningsvis återkommer du och talar om vad det var för fel i slutändan så att andra kan få veta var de ska börja felsöka vid liknande problem.

    //Mattias

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Din bil har flera fel......

    1.TT... När den inte laddar "alls" hur mycket laddar den då?
    Minsta laddtrycket som skall gå att få på din bil (i det vartalsregistret som turbon kan ladda) är 0.4 bar så kallat GLT.
    Laddar den inte ens det har du ett problem att börja med att lösa dvs justera GLT till rätt nivå.
    När den inte "laddar alls" laddar den just GLT verkar det som. Är det magnetventilen man ska misstänka då? Eftersom det funkar ibland undrar jag om det är vanligt att det blir glapp i kontakter eller är det mekanik som kärvar?
    Marcus.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Tänkte bara meddela att nu har bilen gått smärtfritt sen nyår.

    Gick över alla kontakter i motorrummet med fuktdrivande spray, och lät bilen stå inne i värmen i några dygn. Fyllde dessutom på med olja. Sen dess har turbon laddat fullt.

    Har inte heller haft problem med svikande tomgång efter detta.

    Att inte hastighetsmätaren fungerade berodde på kabelbrott i en skarv strax över slutväxeln.

    Tack för hjälpen, den gav mig mycket nya kunskaper.
    Marcus.

Liknande ämnen

  1. Turbotryck. Vad är fel?
    Av Jimi666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 19:17
  2. Turbotryck
    Av T Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 15:01
  3. Turbotryck!!
    Av yoghurt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 23:47
  4. turbotryck jag ger upp!!
    Av useradde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 18:08
  5. Turbotryck
    Av Fozgate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •