Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Extraspridare (kallstart)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    570

    Extraspridare (kallstart)

    Nu har bilen varit avställd ett tag, så jag tänkte att nu är det dax att börja skruva lite med den

    Men nu till min fråga.
    Jag tänkte koppla in kallstartsventilen så att den blir en extraspridare vid lite högre laddtryck, typ vid 0,6bar så får den jättegärna börja spruta in lite mer soppa
    Jag vet att jag behöver lite kabel, en tryckvakt o självklart en kallstartsventil-ventil....Men vad behövs mer o HUR ska jag koppla ihop allt så att det fungerar som jag vill??

    Hjälp med detta mottages hemskt gärna
    Bilen det gäller är en 900 T8 Special -89

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    152
    Tänk på att en kallstartsventil inte är ett prestandamonster precis utan en ganska liten söt spridare.....oftast runt 100cc att jämföra med vanliga turbospridare på mellan 200-300cc.
    Vad jag menar är att den räcker till runt 20hk extra....men om det i ditt fall handlar om att nödsläcka spikningar etc så är det en kanongrej!
    Gratis är gott
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Eller så sätter du på 2-3-4- st....

    Såg någon som gjort nån form av budgetbygge, 2-3 st sådana spridare på tryckröret precis före själlhuset.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Vad är det orginal på motorn som aktiverar denna spridare?
    Är det bara ThermoTid kontakten som skickar plus till spridaren?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad är det orginal på motorn som aktiverar denna spridare?
    Är det bara ThermoTid kontakten som skickar plus till spridaren?
    M.V.H.
    Termotidkontakten OCH startmotorn.
    Den ska endast spruta bränsle när motorn är kall och startmotorn går.
    Man måste alltså lura två signaler för att det ska funka, dock lite beroende på om man vill ha kvar kallstartfunktionen på spridaren.

    Gjorde operationen på en gammal T8 för många år sedan och visst gick den bättre, framförallt spikade den mindre.

    Kommer inte ihåg hur jag kopplade, men kallstartsfunktionen fanns kvar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Men nu till min fråga.
    Jag tänkte koppla in kallstartsventilen så att den blir en extraspridare vid lite högre laddtryck, typ vid 0,6bar så får den jättegärna börja spruta in lite mer soppa
    Jag vet att jag behöver lite kabel, en tryckvakt o självklart en kallstartsventil-ventil....Men vad behövs mer o HUR ska jag koppla ihop allt så att det fungerar som jag vill??
    Min polare har budgetturbokonverterat sin Ford Sierra och han använder två kallstartsspridare och två tryckvakter från saab 900. (Saknas en tryckvakt fortfarande dock så han kör bara med en spridare inkopplad.)

    Spridarna sitter monterade i tryckröret och matas med bränsle från en förgrening vid bränslefiltret. Spridaren är sedan kopplad till tryckvakten. De gamla tryckvakterna på saab 900 och 9000 har tydligen både en brytande och en slutande funktion. Till spridarna används då den slutande funktionen. Till tryckvakten är en vakumslang från insuget ansluten och tryckvakten är justerad för att sluta vid 0,2bar. Han har även två lampor i kupén så han ser när spridarna går igång.

    Så du får ju börja med att justera tryckvakten så den sluter vid det laddtryck du vill. Tryckluft, mätare och multimeter borde väl duga? Exakt hur han kopplat tryckvakterna vet jag inte, han har använt relän iaf. (Dock inga säkringar, första gången... Det rök bra hörde jag.)

    Jag kan försöka ta reda på det om du vill? Det ska väl inte vara så jätteavancerat dock..

    EDIT: Här har du kopplingschema: http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=4571
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    [ Spridaren är sedan kopplad till tryckvakten. De gamla tryckvakterna på saab 900 och 9000 har tydligen både en brytande och en slutande funktion. Till spridarna används då den slutande funktionen. .
    Jag har ett svagt minne av att jag oxå använde 2st tryckvakter
    Isåfall kan man troligen använda tryckvaktens "slutande stift" till extraspridaren och det andra till kallstartfunktionen

    Man borde kunna få samma funktion med en tryckvakt och lämpliga relän.

    Säkring är nog att föredra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Det som kom upp i mitt huvud först är denna typ av ink......

    Är osäker på om "mellanrelän" behövs, tror dock inte det....

    Ursäkta den "SLETNA" paint bilden, orka inte göra seriösare...


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    570
    Tackar för all hjälp
    Jag har funderat på att montera en mängdmätare från nån gammal 6:a eller 8:a med K-jetronic, Porsche har ju en del modeller med K-jet som man kan plocka ifrån....
    MEN, jag vill ha en bil som går att besiktiga, det är där skon klämmer, sp det får räcka med kallstartsventilen som "extrasprut"

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tar nu bort bilden.
    Rensar webalbumet lite till förmån för nya.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Slik har jeg gjort det på min og900 T16!
    Kaldstartsdysen fløder forresten 135cc/min @ 4,5 bar

    http://www.garaget.org/?car=6667&image=120376
    http://www.garaget.org/?car=6667&image=120379
    SAAB 99L --> T16 sleeper bygge
    www.saab99.tk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Tänk på att en kallstartsventil inte är ett prestandamonster precis utan en ganska liten söt spridare.....oftast runt 100cc att jämföra med vanliga turbospridare på mellan 200-300cc.
    Vad jag menar är att den räcker till runt 20hk extra....men om det i ditt fall handlar om att nödsläcka spikningar etc så är det en kanongrej!
    Gratis är gott
    så ni menar att om en kallstartsventil räcker till 20 hk extra. då borde man med 4 st kallstartsventiler som alla går igång vid olika laddtryck kunna ha soppa för 80 hk mer än bara k-jetens fulla förmåga då?
    har nämnligen funderat på o göra detta ett tag men funderat på hur mycket effekt man kunnat plocka ut med detta. kanske man skulle ut o fixa te de om det funkar så bra!

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av wille h
    Citat Ursprungligen postat av Pacmanracing
    Tänk på att en kallstartsventil inte är ett prestandamonster precis utan en ganska liten söt spridare.....oftast runt 100cc att jämföra med vanliga turbospridare på mellan 200-300cc.
    Vad jag menar är att den räcker till runt 20hk extra....men om det i ditt fall handlar om att nödsläcka spikningar etc så är det en kanongrej!
    Gratis är gott
    så ni menar att om en kallstartsventil räcker till 20 hk extra. då borde man med 4 st kallstartsventiler som alla går igång vid olika laddtryck kunna ha soppa för 80 hk mer än bara k-jetens fulla förmåga då?
    har nämnligen funderat på o göra detta ett tag men funderat på hur mycket effekt man kunnat plocka ut med detta. kanske man skulle ut o fixa te de om det funkar så bra!

    mvh//wille
    jag hade lagt ner den tiden på att få på ett LH-sprut istället.
    SBP ser ingen skillnad på LH och KE-jet.

    mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Ekenässjön
    Inlägg
    115
    hur mycke mek e de me att få på ett LH sprut då?

    mvh//wille
    saab 900s -91 ombyggd till FTT
    www.garaget.org/wille_hall

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av wille h
    hur mycke mek e de me att få på ett LH sprut då?

    mvh//wille
    modifiera insuget för att passa nya spridarna, skaffa ny fuelrail och flytta över hela LH-kabelhärvan.

    jag var själv väldigt nära att genomföra operationen på min T8 special för något år sedan, det enda jag inte fick exakt klarhet i var hur LH-elen skulle anslutas till befintligt elsystem. det ska tydligen inte vara mer än några få anslutningar. bla varvtalssignal och tändningsström.

    om någon enkelt kan beskriva angående elen så hade jag gärna givit T8an en välbehövlig LH-medicinkick. delarna är inte svårt att få tag på.

    mvh

Liknande ämnen

  1. Blårök vid kallstart
    Av Nissvandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 01:47
  2. missljud vid kallstart.
    Av psilopsilo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 20:16
  3. Problemas vid kallstart..
    Av Kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •