Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: lmm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    hej finns det nåt lätt sätt att kolla om lmm är kass ???
    bilen är en 900 t 16 -90
    there is no limits for fun

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Nyss köpt bilen eller? Hur betér den sej, konstigt antar jag om du vill kolla LMM, men lite mer exakt??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    hmm ja man kan väl kolla i den och se så alla trådar är hela.. man kan även ohm mäta den mellan stift 3 och 6, vet inte om det ska vara 280 eller 380 omh mest troligt 380
    Subaru Legacy

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    ja har haft den i 3 veckor nu och har tillbringat 3 veckor med att felsöka .
    har kört 5 mil med den , den går som ett skott när den är kall men så fort den blir det minsta varm går det inte att gasa så att turbon laddar , då håller man på att slå ut tänderna i ratten så fort klipper det ,
    kopplade bort apc , det gjorde ingen skillnad , har bytt stift och lock ingen skillnad , har kollat farthållaren den funkar .
    HjÄLP VILL JU KUNNA KÖRA DEN ..
    det ryker inget efter den . den tar inget vatten ,
    börjar få panik ...har kopplat bort tryckvakten ,,ingen skillnad ..har kopplat bort magnetventilen ingen skillnad ..
    there is no limits for fun

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: lmm

    Citat Ursprungligen postat av brk95
    den går som ett skott när den är kall men så fort den blir det minsta varm går det inte att gasa så att turbon laddar , då håller man på att slå ut tänderna i ratten så fort klipper det
    kopplade bort apc
    App app!!! Fyyyyy!

    det ryker inget efter den . den tar inget vatten
    Bra, då är toppackningen hel då iaf....

    Du får nog förklara lite närmare vad problemet är om du ska kunna få ngn hjälp.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    vad laddar den? låter som du pystrimmat?
    Subaru Legacy

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    hmm lite svårförklarat men som sagt när den är kall laddar den på till mitten av det röda fältet på laddmätaren ,, den som finns original .. ska köpa en graderad om jag får den till att gå riktigt ,
    men så fort temp mätaren går in i det gröna fältet så går det inte att gasa så att den laddar , så fort den går in i det gula fältet hugger det till och man åker nästan in i ratten , men släpper man gasen går det att gassa igen bara man inte går in i det gula fältet .
    har kännt på wg axel rör sig fint blåst och sugit i slangen membranet helt .
    det är ju en trevlig bil men inte just nu ..
    there is no limits for fun

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    tycker du borde köpa en graderad nu på direkten och se vad den laddar!
    Subaru Legacy

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    ***lambdasond****

    Lyser inge Check engine heller?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    har kopplat alla slangar som ska finnas .
    även apc är inkopplad .. tänkte på lmm eftersom den går bra när den är kall då ligger väl kallstarten på ??
    har haft turbo bilar innan men det var audi och volvo ,det ser inte lika ut ju ,,
    there is no limits for fun

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    nä inga lampor lyser när manb startat bilen . de lyser bara när tändningen är på .. har vart ute och kollat med en lånad ladd mätare
    den laddar 1,3 när den är kall och den klipper vid 0.1 när den blir det minsta varm .det tar ca : 45v sek till dess
    there is no limits for fun

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: lmm

    Citat Ursprungligen postat av brk95
    den klipper vid 0.1
    Vad innebär det, dör motorn helt, eller dämpas accelerationen bara...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134

    Re: lmm

    Citat Ursprungligen postat av brk95
    nä inga lampor lyser när manb startat bilen . de lyser bara när tändningen är på .. har vart ute och kollat med en lånad ladd mätare
    den laddar 1,3 när den är kall och den klipper vid 0.1 när den blir det minsta varm .det tar ca : 45v sek till dess
    har du skruvat upp tryckvakten nå? orginal klipper den betydligt fortare än 1,3
    Subaru Legacy

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    ja dert känns som den dör helt , den beter sig som man klipper tändning rätt av bara . men kommer så fort man släppt på gasen ..
    tryckvaten är bortkopplad .. skulle se om det var någon skillnad eller om den var kass , har även kopplat bort den andra givaren som satt brevid
    tryckgivaren till apc tror jag att det är .. men det gjorde ingen skillnad
    tror inte det sitter original delar i den för när jag kopplade bort mv så laddar den 2 bar .. är inte det lika mycket ??
    men det konstiga är att det finns inte tillstummelse till spikningar ,, nån gång inte ens vid 1.5 bar ??
    there is no limits for fun

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    alltså om du plockar bort apc lådan så ska din bil gå på glt men din verkar ju ladda på som fan ändå? du har inga läkage på slangarna till mv?
    Subaru Legacy

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: lmm

    Citat Ursprungligen postat av brk95
    men det konstiga är att det finns inte tillstummelse till spikningar ,, nån gång inte ens vid 1.5 bar ??
    Det vet du inte säkert.....

    Låter som om denna bil är sönder-"lattrad"....

    (Sitter slangarna rätt på MV'n då?)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    har satt ditt nya slangar överallt för att inte ha läck nån stans
    there is no limits for fun

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    bua utanför varberg
    Inlägg
    22

    lmm

    jag har kopplar dom efter skissen som är i handboken förutsätter att den visar rätt .. men den laddar lika mycket även om man kopplar bort magnetventilen , om man slårpå och av tändningen klickar det i magnetventilen ,, tror den är hel ..har som sagt haft audi turbo innan ,en 2000 quattro och den laddade 1.0 bar och den hade inte haft en möjligthet att hänga på 2 och 3 när saaben är kall det bara ylar om den och det bär iväg riktigt duktigt ..
    there is no limits for fun

  19. #19
    Jo kanske det...

    Regulatorn är beroende av laddtryck för att regulera turbo trycket.

    Turbo trycket kan inte byggas om wastegaten regleras ifrån, öppen till stängd då finns inget tryck som kan användas i relutorn...

    Ähh jag är kass på att förklara men rätta mig om jag har fel...

    Det är ologiskt att den öppnar wastegaten och släpper ut trycket ..

    för att, för att öppna waste gaten krävs ett tryck, det trycket kan inte bli
    om waste gaten släpper ut trycket ifrån turbon, och waste gaten blablaba..

    Det verkar så iallfall.. hursomhelst jag är kass på detta..

    Alla får ha en åsikt jag tror så här då iallfall..

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: lmm

    Citat Ursprungligen postat av brk95
    när jag kopplade bort mv så laddar den 2 bar....
    "Hur" har du kopplat bort den?

    Om du drar bort slangen till WG säger det väl sig sjävt att den laddar på mer, laddtrycket "skenar" ju då tills avgastrycket blir så högt att WG öppnar av det trycket istället för kompressorns tryck.....

    Skulle tippa på att denna bil redan är mer eller mindre "sönderkörd", men se till att få ner laddtrycket till rimlig nivå och utgå sedan där ifrån med vidare felsökning.... (om problemet kvarstår så att säga)

    Kan ju avsluta att motivera min ovanstående kommentar "sönderkörd"........

    detta baserar jag på att 90% av grejerna (bränsleinsprutningen allra främst....)som sitter under huven på din bil är förmodligen INTE konstruerade för att arbeta med ett övertryck på 2 bar!

    Åter igen en bonntrimmad=förstörd 900T
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •