Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svajande laddtryck 9000 Aero

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Svajande laddtryck 9000 Aero

    Vad kan vara orsak till svajande laddtryck på en 9000 Aero .94? Vågar man köpa en som har detta symptom utan att det kan bli allt för dyrt eller för mycket jobb? Kanske är det bara en justeringssak?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Hur menar du med "svajande"? Är det små lätta svajningar vid fullt gaspådrag eller kraftigt "roddbåtsaktigt" pulserande?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Hur menar du med "svajande"? Är det små lätta svajningar vid fullt gaspådrag eller kraftigt "roddbåtsaktigt" pulserande?

    Mvh

    KK
    Jag vet inte eftersom det bara står svajande i annonsen. Har inte tittat på bilen. Men jag har provkört en 9000 med Aero-motor(225hk) som hade vissa laddtrycksproblem. Den hade som du säger lätta svajningar vid fullt gaspådrag. Kanske kan vara något liknande här? Vad innnebär de både symptomen för något?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag vet inte eftersom det bara står svajande i annonsen. Har inte tittat på bilen. Men jag har provkört en 9000 med Aero-motor(225hk) som hade vissa laddtrycksproblem. Den hade som du säger lätta svajningar vid fullt gaspådrag. Kanske kan vara något liknande här? Vad innnebär de både symptomen för något?
    Hej,

    Det är svårt att svara på helt generellt, utan att ha provkört bilen ifråga.

    Men man kan väl identifiera någar "huvudkandidater":

    1. Dåliga stift (bör vara det första man byter)
    2. Slapp membrandosa till wg (brukar kunna märkas som lite lätt svajande vid fullt laddtryck, i synnerhet på trimmade bilar)
    3. Dålig magnetventil (brukar då ge upphov till antingen kraftigt pulserande laddtryck vid fullgas eller att bilen bara ladd grundladdtryck, men det finns ett antal andra symtom också)

    Det finns givetvis andra felkällor till laddtrycksproblem på T5-bilar, men det här är väl huvudkandidaterna just för svajande laddtryck.

    Självklart ser man till att ha bra 98 oktan i tanken också.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Bra pris så köp och åtgärda enligt KK:s program.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bra pris så köp och åtgärda enligt KK:s program.
    Jo priset är bra. Glömde säga att det sitter Nordic steg 3 på den. Så det kanske gör att det lutar åt slapp membrandosa till wg? Var lite annat strul med den, SRS lampa som lyste och så...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    645
    Den här bilen det gäller? är väl inte ett jätte bra pris på den. Har ju varit ute i snart 2mån också.

    Den Lemansblåa 9000 Aero -95 med TCS problem som gick för 20000 den var billig...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Den här bilen det gäller? är väl inte ett jätte bra pris på den. Har ju varit ute i snart 2mån också.

    Den Lemansblåa 9000 Aero -95 med TCS problem som gick för 20000 den var billig...

    Jo det var den bilen jag glodde lite på. Är som sagt inte så enormt bra pris på den. Och det verkar ju inte vara någon prutmån heller tyvärr. Har inget emot att fixa lite, men då skall ju priset vara därefter... Kan ju alltid ringa och skambjuda ändå... jag känner ju honom inte
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Hejsan

    Lägger en slant på membrandosan ! Hade samma problem fast på en 900 NG med mycket svajande laddtryck dock helt original


    Lycka till från A

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Lägger en slant på membrandosan ! Hade samma problem fast på en 900 NG med mycket svajande laddtryck dock helt original


    Lycka till från A
    Är det svårt att fixa? Är inte så insatt men vad exakt är det som är slappt och hur åtgärdar man det?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    193
    Inte spec svårt att fixa! Bara att byta membrandosa. Pilla bort låssprinten på Wg armen och sedan skruva bort de 2 skruvarna som håller membrandosan. Se bara till att motorn har hunnit svalna annars bränner man sig lätt
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Den såg ju fin ut. Men på den bilen skulle jag va betydligt mer nervös för TCS:en än för nått laddtryckssvajeri. Turbon ska man ju ändå byta till nåt större..

    Men en 94:a med över 24.000 mil, åtta styck "väldigt dåliga däck" och diverse småfel för 49.000:-?

    Nä serru, det blir svårt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Den såg ju fin ut. Men på den bilen skulle jag va betydligt mer nervös för TCS:en än för nått laddtryckssvajeri. Turbon ska man ju ändå byta till nåt större..

    Men en 94:a med över 24.000 mil, åtta styck "väldigt dåliga däck" och diverse småfel för 49.000:-?

    Nä serru, det blir svårt.

    /jn
    TCS:n? Stod ju inte att det var något fel på den. Var ju SRS:n vilket har med Airbagen att göra va?

    Men som sagt. Det är inget kanonpris, speciellt med dåliga däck. Det är väl mest därför som jag funderar på att skambjuda lite. Han har ju inte fått den såld på ett tag så.

    Men det lär väl komma fler objekt också. Jag har ingen bråska...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Den såg ju fin ut. Men på den bilen skulle jag va betydligt mer nervös för TCS:en än för nått laddtryckssvajeri. Turbon ska man ju ändå byta till nåt större..

    Men en 94:a med över 24.000 mil, åtta styck "väldigt dåliga däck" och diverse småfel för 49.000:-?

    Nä serru, det blir svårt.

    /jn
    TCS:n? Stod ju inte att det var något fel på den. Var ju SRS:n vilket har med Airbagen att göra va?
    Stämmer.
    Dock kan TCS:n ställa till det rejält OM den börjar krångla och det var nog det cedete menade.
    Gör en sökning på ordet "TCS" så förstår du....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    För det priset så borde inte miltalet vara så pass högt. Inte enligt mej. Och den borde vara mer eller mindre felfri. Det är ju trots allt en 11 år gammal bil vi snackar om. Skulle nog endast kunna tänka mej att betala nästan 50.000:- om det var en bil i "mint condition"
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    För att förtydliga en smula: Lite laddtryckssvaj på en bil utan TCS är att räkna till kategorin småfel/prutargument. Samma som en lysande lampa för passagerarairbag. Inget oöverstigligt bekymmer.

    Men samma "svaj" på en bil med TCS - ja det vore ju rent jävligt om det hänger ihop.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Ibland kan det faktiskt hjälpa att bara nolla boxen (alltså plocka av en batteripol i typ en kvart), men det har de nog provat. Öht så skakar jag bara på huvudet åt annonser där de skriver om fel som är "jättelätta" att fixa. Ja, men fixa det själv FÖRST och kom tillbaks med en ny annons SEDAN så får du dessutom bättre betalt, brukar jag tänka - men jag vet ju hur det ligger till i 9 fall av 10. Det skulle kunna vara ett enkelt fel, men de har redan så klart provat allt och förstått att det gått troll i bilen. Då säljer de den med felet och låtsas som de inte orkat fixa det bara, men att det "troligen" är det där enkla felet som alla kunniga gissat på i första hand (men som det inte visade sig vara). Då har de ju ryggen fri och du kan inte kräva att få häva köpet pga detta, då du köpte den medveten om felet.


    Fast jag tycker nog också att priset är lite högt även om felen skulle åtgärdas först. Inte tokhögt, men jag skulle säga så här till säljaren. Fixa de där felen själv först om de är så lätta att fixa (både svajet och lampan), så kommer jag tillbaks med 43' och köper den.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck saab 9000 aero
    Av Wopper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 11:08
  2. Svajande laddtryck 9-3 Aero - 01
    Av TomasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 23:35
  3. laddvakten går in / svajande laddtryck 9000 aero 93
    Av sprock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •