Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: märkligt olje läckage

  1. #1

    märkligt olje läckage

    tja jag har en 9k 2,3t och nu har jag ett litet problem jag inte kan komma på vad det är för vid start av kall bill grym blårök (olja) men när bilen blir varm ingen blårök utan bara vid start när bilen stått i ca 10-14 tim inte annars och mellan grenrör och turbo vid packningen såg jag igår att där kom det ut lite olja men vad är problemet kan det vara turbon eller topp packning eller vebtil tätning vore tacksam för svar

    mvh Felldin
    Felldin

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: märkligt olje läckage

    Citat Ursprungligen postat av Felldin
    tja jag har en 9k 2,3t och nu har jag ett litet problem jag inte kan komma på vad det är för vid start av kall bill grym blårök (olja) men när bilen blir varm ingen blårök utan bara vid start när bilen stått i ca 10-14 tim inte annars och mellan grenrör och turbo vid packningen såg jag igår att där kom det ut lite olja men vad är problemet kan det vara turbon eller topp packning eller vebtil tätning vore tacksam för svar

    mvh Felldin
    Kan vara turbon.. När du nämner blårök så är det oftast turbon som är kass då.. men ja kan ha fel också..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    jo men läckaget är över turbon
    Felldin

  4. #4

    Re: märkligt olje läckage

    Citat Ursprungligen postat av Felldin
    tja jag har en 9k 2,3t och nu har jag ett litet problem jag inte kan komma på vad det är för vid start av kall bill grym blårök (olja) men när bilen blir varm ingen blårök utan bara vid start när bilen stått i ca 10-14 tim inte annars och mellan grenrör och turbo vid packningen såg jag igår att där kom det ut lite olja men vad är problemet kan det vara turbon eller topp packning eller vebtil tätning vore tacksam för svar

    mvh Felldin
    Hej!

    Bla rok tyder pa olja i forbranningsrummen. Saab har BRA ventiltatningar sa problemet ligger med storsta sannolikhet i turbon. Olja du kan finna mellar grenror o turbon ar formodlingen ingen fara , men du behover nog en ny packning dar.(formodligen bara sot)


    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    det är med största sannolikhet turbon som är slut... då kommer det in olja i förbränningsrummet och när den förbränns bildas blårök... därför den läcker olja okså troligen då tryckröret brukar vara oljigt.. har samma fenomen på min og900 Turbo 8v dock utan blårök utan bara oljeläkage....


    edit: såg nu att jag inte var först.. men men... dubbel bekräftelse
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Märkligt spolarvätske-läckage 9000CSE-97
    Av jontebus i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 16:02
  2. Olje läckage 9k T16 -88!?!
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 22:44
  3. Olje läckage...
    Av kocken75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •