Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sänkning och markfrigång 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438

    Sänkning och markfrigång 9-5

    Jag funderar på att förbättra väghållningen på min 9-5 Aero Sedan -02 under nästa år.

    Ett tänkbart problem är ifall man fortfarande kommer upp på lyftarna till OKQ8:s Gör Det Själv hallar. Ni som har sänkta 9-5:or vad har ni att säga om detta och hur har ni löst problemet? Har ni hemmagjorda extraramper för att komma upp?

    Den setup jag funderar på är:

    * Eibachfjädrar som sänker 30mm (blir ca 20mm mot Aeron)
    * Eibach Pro Damper alternativt gula Koni eller Bilstein Sprint

    Bilen brukas året runt ca 2500-2700 mil/år. Ser helst att bilen får behålla någorlunda komfort. Vilka dämpare verkar lämpligast?

    Tacksam för alla svar, tips och funderingar

    EDIT: Ska tillägga att jag har sökt info på forumet men inte hittat något om markfrigång och sänkning.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 012
    Medlem#
    4135
    Tja jag har sänkt min 45/35mm och jag har aldrig märkt att det tagit i nånstans. Kört med fullt lass genom tullen där dom har feta bulor men ingenting har skrapat i. Just i gör det självhallar har jag inte så mycket erfarenhet men kör dit med din bil som den är nu och kolla hur mycket plats du har över så vet du hur mycket du kan sänka.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Har sänkt en 9-5 aero -00 med H&R kilformad, det gjorde 2cm fram och 0.5 bak, jag jämförde med flera bilar.

    Sen sänkte jag min 9-5 aero kombi med en vanlig H&R sats, den sänkte i princip ingenting! så den är ju bra om man vill behålla markfrigången.

    Jag fick helt enkelt kapa bakfjädrarna och värma framfjädrarna med gassvetsen för att få ner bilen på backen!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438
    Jag ska ta och mäta lite nästa gång jag tvättar bilen.

    Jag tror nog att en 30mm sänkning kanske bara sänker 0,5 - 1,5 cm eftersom mina fjädrar (och dämpare) har hängt med i ca 12300 mil och säkert har "satt sig".

    Vilka dämpare skulle ni satsa på till Eibachfjädrar:
    Den setup jag funderar på är:

    * Eibachfjädrar som sänker 30mm (blir ca 20mm mot Aeron)
    * Eibach Pro Damper alternativt gula Koni eller Bilstein Sprint

    Bilen brukas året runt ca 2500-2700 mil/år. Ser helst att bilen får behålla någorlunda komfort. Vilka dämpare verkar lämpligast?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438
    Lyfter lite

    Alltså det jag är ute efter är förbättrad väghållning jämfört med Aero-chassiet utan att det blir alltför dålig komfort.

    Vad jag har läst mig till så ska väl Bilstein vara mer sportigt inställt jämfört med konkurenterna? Koni dämparna kan man ju justera så att de blir "lagom". Eibach dämparna (som för övrigt verkar tillverkas av någon annan) är väl kanske mitt emellan Aero dämparen och Bilstein dämparen?

    Vad har ni för erfarenheter och verkar resonemanget ovan stämma?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 579
    Jag har Eibach fjädrar och ställbara gula koni på min. Är lite osäker på hur mycket den är sänkt nu, men tror det var 30mm. Det går ner till 45mm så än är det lite å gå på.

    Idag för första gången tog spoilern i. I ett parkeringshus nedför en backe där backen övergår till plant.. u c ?
    Gick ju bra men en obehaglig känsla gick genom kroppen.

    Tycker det är jäkligt skön komfort i min, inte för stötigt men ligger ändå som ett strykjärn i kurvorna.

    Skrik till om du vill åka en sväng, jag bor ju i Sthlm själv (väsby).
    Eller varför inte träffas ett gäng nånstans, ganska snart ?
    Mvh Timmy

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    507
    Medlem#
    1460
    T16: har du provat att köra bilarna lite längre innan du mäter? Tycker att den där 9-5 aeron med kilformad sänkning är lägre nu än för ett år sedan. har du ngt mått att jämföra med?
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 110
    Jag mätte ett år efter att jag sänkt din och jämförde med flera beg i försäljningshallen, i början syntes det inte att den var sänkt alls!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. För de med knapp markfrigång.
    Av Göran Larsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-02, 12:17
  2. Markfrigång med aeroläpp???
    Av grenis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 20:53
  3. Markfrigång vid besiktning?
    Av benson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 21:58
  4. Skillnad markfrigång
    Av daree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •