Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: LH2.2 mappningar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231

    LH2.2 mappningar

    Sitter och studerar bränslemappar från olika chip m.h.a. Ragnars utmärkta program.

    Har naturligtvis 1000 frågor men till att börja med, vilka är max/min-värden för de olika variablerna och hur är de skalade mot verkligheten ?

    Hittade en skalning för Rev Limit nånstans men det är det enda som jag hittat. Förmodar att rev-limit är ett tal mellan 0-255.....

    Vad är Control Constant ? Är det en skalning av någon av de andra variablerna ? Har i olika mappar sett värden som 0.40 1.00 1.02 1.46 ...

    Vad skiljer en "kat-map" från en "icke-kat-map" ?

    Om nån guru kan ge svar eller en hint om var att hitta svaren.....

    Tack på förhand / Scabben
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Hej!

    Hade hoppats på lite andra kul svar man kunnat få analysera, men vaf-n...

    Ang. editorn:

    Maxvärdet på varvstoppet är som sagt 255.

    Control constant = spridarkonstant. Styr övergripande soppadimensionering. Ska man byta till större spridare ställer man lämpligen ner denna i lämplig grad. Observera att editorn egentligen är gjord för sena LH2.2-boxar där controlconstant har värdet 1.00 original. Annat värde i originalbox => "fel" generation av LH för programmet. Men fortfarande går de flesta andra parameter att labba med.

    Max-värdet i kennfelt-mappen vill jag minnas är 1024 (viss reservation för felaktigheter då det var bra länge sedan jag pillade med det, och inte orkat kolla upp det utan går på ryggmärgen), fast jag har pga lathet begränsat det till 999 i programmet. Är man lite klurig går det ju dock editera filen själv så man får rätt värde. Om man nu tycker det är kul.

    mvh/Ragnar

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Tjena, har också laddat hem programmet, men inte kommit längre än så....

    Funderade på om det är någon speciell typ av epromläsare/brännare som ska till för att kunna leka lite med detta, vad heter eprom:et som sitter i boxen? Är inte jättehaj på detta område men hoppas på att bli bättre åt minstone.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Hej,

    Dendär mappningsbiten ingår inte i min kompetensprofil (ännu) men själva elektroniken har jag väl lite hum om så...

    EPROMet som sitter där är en 2732 (4kbyte) finns uppenbarligen i ett antal olika varianter dock med samma pinning och funktionalitet. Det kan dock skilja på hur man programmerar dom.

    Det är ingen "speciell" sorts EPROM-programmerare du behöver, det enda som krävs är att den kan läsa och programmera 2732 och 2732A.

    Det du gör är att pillra ur din EPROM från ECU'n, sätta den i programmeraren, läsa ur innehållet, spara undan det på en "raw" binärfil.

    Sen tar du Ragnars program, öppnar den nyss skapade binärfilen och njuter av alla siffror och den coola (illustrativa) 3-d grafen.

    Sen kommer det svåra Du ändrar de parametrar du inte tycker ser så bra ut. När du är nöjd så spar du undan resultatet på en .bin-fil, startar programmeraren och bränner in resultatet i ett nytt EPROM (för du spar originalprommet som back-up). Nya/tomma EPROM kan sannolikt köpas på ELFA.....

    Sen är det bara att stoppa i EPROMet i din ECU koppla in härligheten i bilen samt ut och kolla att din nya mappning gav det resultat som du tänkt dig. (Sannolikt inte.... åk hem gör om med nya ändringar).

    Skulle tro att om det ska bli nån reda med det så bör man utrusta bilen med nån sorts datalogger där man kan logga så mycket data som möjligt för att sen sitta och analysera på kammaren.

    Tänkbara parametrar:
    Lambda, varvtal, laddtryck, insugstemp, motortemp, avgastemp, bilens hastighet, acceleration (finns små trevliga 2-axliga accelerometrar att köpa på ELFA). Sen kan man ju tänka sig att logga spridarnas pulsförhållande, kan vara bra att veta.... liksom vilken tändinställning man har (momentant alltså).

    Om man har ovanstående loggat så har man en chans att veta vad man gör / vad som händer när man ändrar i bränslemappningen.

    Ett lockande alternativ är att konsultera nån som kan detta med mappning och köpa ett färdigt chip

    Men vilken väg man väljer beror ju på vad målet var.... Det är kul att labba oxo.

    Man kan ta ett dra ut anslutningarna till prommet utanför ECU'n och på så sätt slippa öppna varje gång man vill byta.

    Åsså kan man bygga sig en liten elektrisk manick med en omkopplare och plats för ett större prom. Man kan då bränna flera olika mappningar i samma EPROM och bara koppla om mellan dom med omkopplaren. Skulle underlätta testverksamheten. Använder man sig av en 27512 så kan man ha 16 olika mappningar att välja mellan (utan att behöva åka hem och bränna om/byta).

    Ovanstående två ideer funkar naturligtvis även vid DI88-labbar
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Kan meddela att det funkar fint med eeprom i DI/APC boxarna med switch för högsta adressbitarna oxå.

    Riktigt smidigt o slippa UV-radering.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Kan meddela att det funkar fint med eeprom i DI/APC boxarna med switch för högsta adressbitarna oxå.

    Riktigt smidigt o slippa UV-radering.


    Fyfan, vad lite man vet egentligen.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Fyfan, vad lite man vet egentligen.....
    Översättning:

    PROM = Programmable Read Only Memory (Ej raderbart)
    EPROM = Erasable PROM (Raderas med UV-ljus)
    EEPROM = Electronically Erasable PROM (Raderas Elektroniskt)

    EEPROM är såklart smidigast. PROM blir dyrt att jobba med i längden.


    ....... EDIT - tog bort lite felaktig info.........
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Anders> Fast det var väl DI-APC du menade, dvs det separerade systemet? Närmare bestämt den seperata DI-kontrollboxen. De gjorde väl ändå inte samma fel i APC-boxen också? Hade iof varit kul...

  9. #9
    Hej!

    Blev osäker nu när du säger det. Jag vet ju att felet fanns i APC+DI, men det vore egentligen konstigt om det levde kvar i APC/DI.
    Får hänvisa till Hedis, vars inlägg jag försökte förklara.
    Jag är ju ingen expert på detta.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Blev osäker nu när du säger det. Jag vet ju att felet fanns i APC+DI, men det vore egentligen konstigt om det levde kvar i APC/DI.
    Får hänvisa till Hedis, vars inlägg jag försökte förklara.
    Jag är ju ingen expert på detta.
    Det Hedis syftade på var väl att han bytt ut epromet i sitt DI/APC till ett (större) EEPROM, så att han sedan kunde växla mellan flera olika programvaror "on-the-fly" så att säga?

    mvh/Ragnar

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Det Hedis syftade på var väl att han bytt ut epromet i sitt DI/APC till ett (större) EEPROM, så att han sedan kunde växla mellan flera olika programvaror "on-the-fly" så att säga?

    mvh/Ragnar
    Insåg vad han menade nu Editerar mitt gamla inlägg så det blir mindre förvirrande..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Det ÄR nog så att man lär sej MINST en sak/ dag...!!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    När man byter on-the-fly så får man räkna med lite fina felkoder dock.`(och ngt småryck precis vid bytet)
    Typ checksummefel och rom/ram-fel.

    Inget som påverkade körbarheten dock. (skulle iofs. inte blivit förvånad om den hade lagt sig på grundladd, men det hände inte för mig iaf.)


    Nu skall här testas lite med LH2.4.2
    Någon som lekt något med det?
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Nu skall här testas lite med LH2.4.2
    Någon som lekt något med det?
    Nä, men jag läser gärna vad du kommer fram till
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Hmm... inser nu att jag va lite slarvig med terminologin i mitt tidigare inlägg. .....

    Med alla ord som avslutas med "rom" avses EPROM eller som Hedis föreslår, EEPROM.

    (Tyckte nog det kändes lite tjatigt att skriva "EPROM" hela tiden, därav förekomsten av prom.....)
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Efter att stora tänkarmössan har varit på ett tag så har följande tankar fastnat lite extra:

    Om man har lambdasond så är det ju bara i "open-loop"-driftsfallen som man egentligen kan påverka bränslemängden, eller ???

    Så vid "normal" körning är det lambdasonden som bestämmer.

    Vid full-last så är det "kennfellt'et" plus full-last upprikning som bestämmer bränslemängd. Så egentligen är det bara full-lastupprikning som är intressant att justera, resten är mer eller mindre "finlir".

    De andra parametrarna är "bara" temperaturkompensering och borde initialt kunna lämnas därhän (till sina standardvärden).

    Och "control constant", tja, om man börjar med att ha standardspridarna och sen mäta pulstiderna på spridarna för att se att dom jobbar inom ett rimligt område (om jag fattat det rätt så ska det vara 2-12ms) i closed loop-driftsfall och sen byta spridare till, vanligtvis större, mäta spridarpulserna igen och se hur mycket de förändrades och justera "control constant" i motsvarande grad, så borde det bli rätt....tycker jag.....

    Allt ovanstående måste naturligtvis ske vid normal arbetstemperatur hos motorn !

    That's it, hur svårt kan det vara, eller.....

    Det börjar bli dags att testa teorierna. Kommentarer på detta emottages tacksamt för att förhindra en eventuellt förestående katastrof
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Hmm... inser nu att jag va lite slarvig med terminologin i mitt tidigare inlägg. .....

    Med alla ord som avslutas med "rom" avses EPROM eller som Hedis föreslår, EEPROM.

    (Tyckte nog det kändes lite tjatigt att skriva "EPROM" hela tiden, därav förekomsten av prom.....)
    Mej spelar det ingen roll ännu, ser ingen skillnad.....

    Bra jobbat, du gör framsteg, inte började väl du från noll å redan kan dra sådana slutsatser??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Mja, som jag skrev tidigare så har jag väl en del erfarenhet av elektronik och små inbyggda datorsystem av typen LH-boxar, dock ej just bränsleinsprutning.

    Det fanns tidigare en sida driven av Scott Glenn där en massa info om LH2.x fanns. Vet nån om den finns kvar och isåfall var??? Jag såg den för några år sen, när jag körde med CI. Då var den inte så jätteintressant.....
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    Det fanns tidigare en sida driven av Scott Glenn där en massa info om LH2.x fanns. Vet nån om den finns kvar och isåfall var??? Jag såg den för några år sen, när jag körde med CI. Då var den inte så jätteintressant.....
    http://www.scotsglen.com ?
    Den ligger nere nu och gjort det ett tag...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Reverse-engineerades LH2.4/LH2.4.2 också ?

    Vad är den stora skillnaden mellan 2.2 och 2.4x bortsett från diagnostik-möjligheterna ?
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. MapTun slutar med individuella mappningar.
    Av cactuz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •