Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Felsökning elsystem og900

  1. #1

    Felsökning elsystem og900

    Hej

    Har fått nåt konstigt problem med elsystemet på en 900 -87.
    Började med att stereon slog av och på i högt tempo (stereoblinkers ). Stängde av stereon och fortsatte köra. Kom fram och stängde av tändningen. När jag skulle starta sedan så tändes lampor, fläkt på etc men startmotorn gick inte alls... lite senare gick det fint, körde en sväng.. och sen inte alls igen... glapp? men var? Inga säkringar har gått. Kopplade loss stereon.. fortfarande ingen start... en halvtimme senare gick det bra igen men sen dog motorn mitt under gång. Batteriet var lite halvkass (=11V) när jag kollade nu så det står på laddning inomhus för tillfället. Generatorremmarna är okej och inga varningslampor och inga säkringar som sagt. Undrar lite var jag ska börja felsökningen, nån som har några tips?

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Kolla jordflätan mellan batteri-kaross, även den mellan generator och kaross. Har du dragkrok på bilen? I släpvagnskontakten så blir det mycket kondens denna årstid med överslag som följd och då kan allt hända...
    Detta kan du börja med.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Tack för tipset.. Lyckades lösa det, det var laddningsrelät som behövde bytas . Konstaterade att batteriets spänning gick ner när bilen var igång så problemet verkade vara generatorrelaterat... Snabbtur till Biltema och införskaffande av relä för 99 kr, och nu är allt som det ska. Fast laddningskontrolllampan är nog trasig för den lyser fortfarande inte. Skönt iaf med ett lättfixat och billigt problem . Det var första problemet med bilen sen införskaffandet för en månad sen.

    Här är bilen för övrigt
    [/img]

  4. #4
    och nu kollade jag till kontrolllampan också.. den satt nog bara lite snett i hålet för nu funkar den... hade nog kommit åt den när jag satte in nya högtalare.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning på Og900 T16 m.m.
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 16:54
  2. Elsystem
    Av _backman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 01:05
  3. Felsökning og900
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 02:18
  4. Växellåds ras og900 hjälp angående felsökning.
    Av niklasson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •