Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vilket GTBB (el motsv) till T3-grenrör?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173

    Vilket GTBB (el motsv) till T3-grenrör?

    hej
    har funderingar på att ta hem ett agg från usa, och då ligger något vassare garret-agg nära till hands.
    så jag behöver er hjälp med att reda ut vad som passar till det grenrör jag har nu dvs T3. (og900). eller som enkelt kan modifieras att passa.

    jag vill ha något som motsvarar minst td04 18-19T, dock med den relativt bibehållna körbarhet som dessa ändå levererar. alltså inga monsteragg för 500hk, då det ändå aldrig blir aktuellt.

    tack på förhand!

    ps. om ni har någon bra ÅF för mitsu-aggen i usa får ni gärna posta den länken, har inte hittat något.ds
    mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 665
    gt28RS kanske passar då, räcker till ca 350hk. Inte tokdyrt heller.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Varför inte denna modifikation?



    "Garrett Dual Ball Bearing for T3/T4's [MORE INFO COMING SOON]"

    Saxat från www.atpturbo.com


    eller

    ett "lagom" agg som http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 379
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    gt28RS kanske passar då, räcker till ca 350hk. Inte tokdyrt heller.
    ... eller GT2871R. Blåser för 400 pållar för 20 dollar till. (Vill ha!)

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    gt28RS kanske passar då, räcker till ca 350hk. Inte tokdyrt heller.
    ... eller GT2871R. Blåser för 400 pållar för 20 dollar till. (Vill ha!)

    /jn
    Jag håller med cedete! Om jag någon gång ska köpa nytt agg så lutar det mot att det blir ett sånt!

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 379
    Tyvärr betyder "inte tokdyrt" ganska mycket pengar..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Hej,

    Spontant skulle jag säga: kör då med ett 18T/19T! För de effekterna, om man har rätt grenrör (vilket du har), är de aggregaten snudd på oslagbara. Ett GTBB-aggregat i den där storleksklassen spöar näppeligen ett av ovanstående MHI-agg när det gäller spool-up, effekt och brett register. Ett GT2871R är dock ett kliv upp och är väl egentligen det första GTBB-aggregat man kan rekommendera. Självklart finns det undantag, t ex på nyare bilar där man kan smälla dit t ex ett GT28BB el. GT28RS utan allt för stora modifikationer och där det hade kräfts ytterligare lite pyssel för att få dit ett 18T/19T.

    Sen är det ju förstås så att MHI-aggen har lite "osportslig konkurrensfördel" genom sitt, i alla fall ibland, lite "brokiga" förflutna och därmed "konkurrenskraftiga" pris...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Nu kan man faktiskt hitta passande Volvo-agg på skroten (se Bildelsbasen) så man behöver inte köpa exemplar med brokigt förflutet.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Spontant skulle jag säga: kör då med ett 18T/19T! För de effekterna, om man har rätt grenrör (vilket du har), är de aggregaten snudd på oslagbara. Ett GTBB-aggregat i den där storleksklassen spöar näppeligen ett av ovanstående MHI-agg när det gäller spool-up, effekt och brett register. Ett GT2871R är dock ett kliv upp och är väl egentligen det första GTBB-aggregat man kan rekommendera. Självklart finns det undantag, t ex på nyare bilar där man kan smälla dit t ex ett GT28BB el. GT28RS utan allt för stora modifikationer och där det hade kräfts ytterligare lite pyssel för att få dit ett 18T/19T.

    Sen är det ju förstås så att MHI-aggen har lite "osportslig konkurrensfördel" genom sitt, i alla fall ibland, lite "brokiga" förflutna och därmed "konkurrenskraftiga" pris...

    Mvh

    KK
    Hej!

    Tycker du det är mer lämpligt att använda sig av GT28BB eller GT28RS före GT2871R? Med tanke på Spoolup, effekter runt strax strax över 400-sträcket.

    Hur mycket effekt orkar ett 19T leverera?

    Detta till en 9000 Aero.

    Mvh

    Björn

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Tycker du det är mer lämpligt att använda sig av GT28BB eller GT28RS före GT2871R? Med tanke på Spoolup, effekter runt strax strax över 400-sträcket.

    Hur mycket effekt orkar ett 19T leverera?
    Hej,

    Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag menar snarare att det är svårt att argumentera för ett mindre GTBB-aggregat (28BB resp. 28RS) mot ett MHI 18T/19T för effekter runt 330-360 hk kanske. MHI-aggen är rappare i spool-up, "billigare" (med reservation för ursprunget) och beprövat hållbara. Över 360-370 hk finns det dock inte så mycket alternativ till GTBB-snurrorna, men då hade kanske jag personligen köpt ett 2871R, just eftersom man får ytterligare lite kapacitet på topp. Eller varför inte den lite mindre 3071:an (som t ex RonnyO kör med). Litet rappt aggregat som dessutom kan uppgraderas med ett större turbinhus när "mycket vill ha mer" är ett faktum.

    2871:ans stora fördel är att det är kompakt och lätt att montera, vilket egentligen inte är något stort problem på en 9000, där man både har plats för kompressorhuset och en smidig anslutning av luft in.

    På T7-bilar är det däremot berättigat att kika på ett GT28BB t ex, eftersom det är bolt-on på grenrör bl a. Toppeffekten begränsas dock av möjligheten att få till en bra kobra, och då kan man i princip lika gärna köra med ett 18T #6 (som jag gör) och få ungefär samma toppeffekt men lite rappare spool-up. GTBB-aggregaten verkar vara känsligare på att ha full 3" ut för att bli riktigt rappa, vilket MHI-aggregaten verkar vara lite mer toleranta på...

    Men, som vanligt, allt handlar ju om att få till ett harmoniskt koncept, och där är ju turbon bara en liten del i ekvationen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Tycker du det är mer lämpligt att använda sig av GT28BB eller GT28RS före GT2871R? Med tanke på Spoolup, effekter runt strax strax över 400-sträcket.

    Hur mycket effekt orkar ett 19T leverera?
    Hej,

    Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag menar snarare att det är svårt att argumentera för ett mindre GTBB-aggregat (28BB resp. 28RS) mot ett MHI 18T/19T för effekter runt 330-360 hk kanske. MHI-aggen är rappare i spool-up, "billigare" (med reservation för ursprunget) och beprövat hållbara. Över 360-370 hk finns det dock inte så mycket alternativ till GTBB-snurrorna, men då hade kanske jag personligen köpt ett 2871R, just eftersom man får ytterligare lite kapacitet på topp. Eller varför inte den lite mindre 3071:an (som t ex RonnyO kör med). Litet rappt aggregat som dessutom kan uppgraderas med ett större turbinhus när "mycket vill ha mer" är ett faktum.

    2871:ans stora fördel är att det är kompakt och lätt att montera, vilket egentligen inte är något stort problem på en 9000, där man både har plats för kompressorhuset och en smidig anslutning av luft in.

    På T7-bilar är det däremot berättigat att kika på ett GT28BB t ex, eftersom det är bolt-on på grenrör bl a. Toppeffekten begränsas dock av möjligheten att få till en bra kobra, och då kan man i princip lika gärna köra med ett 18T #6 (som jag gör) och få ungefär samma toppeffekt men lite rappare spool-up. GTBB-aggregaten verkar vara känsligare på att ha full 3" ut för att bli riktigt rappa, vilket MHI-aggregaten verkar vara lite mer toleranta på...

    Men, som vanligt, allt handlar ju om att få till ett harmoniskt koncept, och där är ju turbon bara en liten del i ekvationen.

    Mvh

    KK
    Ah, tack! Nu klarnade det en hel del, dock en liten undran bara. Är verkligen 3071 mindre än 2871R?

    Förresten, är det någon som vet var man får tag på dessa aggregat någonstans i staterna?

    Mvh Björn

    Edit, doh, såg inte länken till atpturbo först

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Ah, tack! Nu klarnade det en hel del, dock en liten undran bara. Är verkligen 3071 mindre än 2871R?

    Förresten, är det någon som vet var man får tag på dessa aggregat någonstans i staterna?
    Nja, där kanske jag återigen inte var helt tydlig. Med "den mindre" 3071:an menade jag det med 0,64 A/R på turbinsidan. "Det större" har 0,86 A/R. Effektkapaciteten är specad av Garrett till 420 resp. 480 hk. 2871:an är specad till 400 jämnt.

    EDIT: www.atpturbo.com är ett bra ställe att börja leta...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Nu kan man faktiskt hitta passande Volvo-agg på skroten (se Bildelsbasen) så man behöver inte köpa exemplar med brokigt förflutet.
    Vilka modeller är det som har respektive aggregat ?
    Tänker alltså på 18T / 19T
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 379
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Nu kan man faktiskt hitta passande Volvo-agg på skroten (se Bildelsbasen) så man behöver inte köpa exemplar med brokigt förflutet.
    Jodå, massor av 12/13 c/g aggregat. Jag har inte sett nåt 16T ens.

    Och ett aggregat från Bildelsbasen kan ju haft ett brokigt liv, minst sagt. Fast inte på det sätt som KK menar.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 379
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vilka modeller är det som har respektive aggregat ?
    Tänker alltså på 18T / 19T
    Kolla på TPC-FAQ avdelning. Finns en ganska bra tråd med alla aggregat uppradade och mer därtill.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Ah, tack! Nu klarnade det en hel del, dock en liten undran bara. Är verkligen 3071 mindre än 2871R?

    Förresten, är det någon som vet var man får tag på dessa aggregat någonstans i staterna?
    Nja, där kanske jag återigen inte var helt tydlig. Med "den mindre" 3071:an menade jag det med 0,64 A/R på turbinsidan. "Det större" har 0,86 A/R. Effektkapaciteten är specad av Garrett till 420 resp. 480 hk. 2871:an är specad till 400 jämnt.

    Mvh

    KK
    Aha okay. Dock så verkar det skilja ganska lite i prisskillnad mellan flera olika modeller på ATPturbo...

    Garrett GT30R
    Code:GRT-TBO-005
    Price: $1,350.00

    GT3071R-WG Dual BB, 64AR, 84 Trim Turbine
    Code:GRT-TBO-025
    Price: $1,250.00

    GT3071R-WG Dual BB, 86AR, 90 Trim Turbine
    Code:GRT-TBO-026
    Price: $1,250.00
    Quantity in Basket: none

    Garrett GT2871R
    Code:GRT-TBO-022
    Price: $1,195.00
    Quantity in Basket: none

    Är ju samma pris på bägge versionerna av GT3071R-WG Dual BB.

    Finns ju egentligen 3 versioner av GT3071R.

    Vilken av dessa tror du, KK, är mest lämpad till effektuttag strax över 400hk? Du kan ju räkna bort GT30R'en


    Mvh Björn.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vilka modeller är det som har respektive aggregat ?
    Tänker alltså på 18T / 19T
    Kolla på TPC-FAQ avdelning. Finns en ganska bra tråd med alla aggregat uppradade och mer därtill.

    /jn
    Tack!

    En fördel med Bildelsbasen är att man faktiskt har garanti på prylarna + att man kan få med lite rör och annat småplock som kan behövas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    967
    TPC-forumet lär va sämst. Har provat regga med 3 olika mailadresser, men har inte fått bekräftelsebrev på nåt av dem. Ganska irriterande att man måste va inloggad för att läsa. DOH

    Nån som kommer in där som kan klistra in listan på vilka olika bilar 18T resp 19T sitter på?

    Mvh Björn

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 271
    Citat Ursprungligen postat av toxic
    Aha okay. Dock så verkar det skilja ganska lite i prisskillnad mellan flera olika modeller på ATPturbo...
    Är ju samma pris på bägge versionerna av GT3071R-WG Dual BB.

    Finns ju egentligen 3 versioner av GT3071R.

    Vilken av dessa tror du, KK, är mest lämpad till effektuttag strax över 400hk? Du kan ju räkna bort GT30R'en
    Ja, det är ungefär "same, same" även om prisskillnaden blir större klart hemma i Sverige såklart.

    Tänker du köra med originalgrenrör? Strax över 400 hk börjar ju bli lite svettigt och inte helt optimalt då, men det går att plocka runt 400-strecket bevisligen. Kolla med RonnyO vad han tycker om sitt aggregat. Nu kör han med rejält vassa kammar, men jag vill minnas att han hade 1 bar innan 2000 rpm med originalkammarna (om jag inte är ute på Monarken nu), vilket inte är "så pjåkigt".

    Om man vet att man kommer att nöja sig med 400 hk och är lite kinkig på att det inte ser original ut i pannrummet så är 2871:an trevlig och "diskret". Om man kan misstänka att trimdjävulen suger ner en djupare i kvicksanden så tycker jag man skall satsa på den mindre 3071:an som sedan lätt kan uppgraderas om man vill kliva upp på extraktor och över 450 hk.

    Om man är säker på att man kommer att sjunka djupare ner i träsket, och kan leva med 4-500 rpm segare spool-up så går man lämpligen på den större 3071:an direkt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    967
    Det är tur KK att du är en mycket vis man som kan ge bra med information

    Ja jag vet inte hur jag ska göra än. Tycker att köpa ett extraktorgrenrör från typ PeterG för en 8 000 är ganska mycket pengar, så jag funderar väl lite på att åka med orginalgrenrör tills vidare, dock även ha möjlighet att byta till extraktor och kunna kliva upp lite mer i effekt, vid ett snenare skede.

    Går det ens att få dit den mindre 3071an på orginalgrenrör?

    Skiljer det mycket i spoolup mellan 2871 och den mindre 3071an?
    Den större 3071an är ganska utesluten tror jag.

    Mvh Björn

Liknande ämnen

  1. Vilket grenrör ? t3, t25, 95? extern wastegate.
    Av TomasRoos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 12:15
  2. Passar original vatten in/ut till GTBB
    Av Turbo Andy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 11:34
  3. Vilket grenrör till TD04-18T
    Av __Jocce__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 20:21
  4. Vad för mutter till dp GTBB?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •