Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ny medlem...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Forsbacka, Gävle
    Inlägg
    4

    Ny medlem...

    Äntligen blev vi av med våran 900ng 2,0i -94 a la rosthög och skaffat oss en 9-3 205hk -01(?). Och jag har ju som ny medlem självklart ngr frågor:

    1. Kollar man upp reg. numret står det 2,0TS. Vad står S för?

    2. Efter koll med VV så står det att det är en -00:a. Men ägaren bedyrade att det var en 01:a iaf. Hur kollar jag vad det verkligen är?

    3. Bromsskivorna fram är slut och behöver bytas. Passar skivor från Aeron eller lär jag byta oken då?

    4. Om jag skall byta luftfilter, finns det något skäl att köpa ett eftermarknadsfilter istället för orginal?

    5. Vid full gas vill bilen gärna byta fil samtidigt som det skjuter fart. Räcker det med http://www.nordictuning.biz/tuning/9-3/ ... sings.html eller lär man renovera/byta mera saker?



    /Anders

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej.

    kan inte svara på alla dina frågor men några kanske.


    2. Det kan vara så att den är utplockad sent -00 men som en -01.a


    4. Orginal funkar kanon, open air och vad allt det heter är aldrig att rekomendera.


    5. Det tycker jag är overkill. Satsa istället på ett par fjädrar(helst dämpare också) Du hittar nog även detta på Nordic´s hemsida om du klickar lite. Normalt beteende på Og 9-3.


    Välkommen får man väl passa på och säga också. Hoppas du ska få många trivsamma mil i dina nya bil. Här på STCS får du svar på alla dina funderingar.
    Hjärtligt välkommen


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910

    Re: Ny medlem...

    Citat Ursprungligen postat av Tvilling
    Äntligen blev vi av med våran 900ng 2,0i -94 a la rosthög och skaffat oss en 9-3 205hk -01(?). Och jag har ju som ny medlem självklart ngr frågor:

    1. Kollar man upp reg. numret står det 2,0TS. Vad står S för?

    2. Efter koll med VV så står det att det är en -00:a. Men ägaren bedyrade att det var en 01:a iaf. Hur kollar jag vad det verkligen är?

    3. Bromsskivorna fram är slut och behöver bytas. Passar skivor från Aeron eller lär jag byta oken då?

    4. Om jag skall byta luftfilter, finns det något skäl att köpa ett eftermarknadsfilter istället för orginal?

    5. Vid full gas vill bilen gärna byta fil samtidigt som det skjuter fart. Räcker det med http://www.nordictuning.biz/tuning/9-3/ ... sings.html eller lär man renovera/byta mera saker?



    /Anders
    1. S Står för Sport

    2. Det är en 00:a

    3.Samma bromsar på Aeron, Viggen har större skivor som i sin tur kräver större ok.

    4.Köp ett insatsfilter från exempelvis K&N som passar in i originalburken

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    463
    Välkommen och grattis till en fin bil!

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Välkommen hit!

    M.v.h. Andreas J.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Forsbacka, Gävle
    Inlägg
    4
    Tack för svaren! Hänge tidigare på sporthoj.com men lär byta favoritsida nu när jag blivit turboägare

    Ang. årsmodellen: Gick i genom alla papper i lugn och ro, hittade nått "certificate of confirmity" och där står det "model year 2001" (tillverkad 2000-0 så jag antar att det är en -01)

    S som i Sport! Okej, men vad innebär det?


    /Anders

  7. #7
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Välkommen

    Ang. årsmodell etc..

    Du har årsmodell 2000.. men modellår 2001
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av Tvilling
    Tack för svaren! Hänge tidigare på sporthoj.com men lär byta favoritsida nu när jag blivit turboägare

    Ang. årsmodellen: Gick i genom alla papper i lugn och ro, hittade nått "certificate of confirmity" och där står det "model year 2001" (tillverkad 2000-0 så jag antar att det är en -01)

    S som i Sport! Okej, men vad innebär det?


    /Anders
    Står det i vägverkets register att bilen är en 00:a så är det så... Har du någon hajfena på taket förresten?
    Om du har det så innebär det ändå att bilen är en 00:a men en väldigt sen sådan... Du kan ändå inte hävda när du säljer den att det är en 01:a om det står annorlunda i regbeviset...

    Sport innebär: Exteriört sportkjolpaket, Aerons motor och kanske något mer som jag inte kommer på just nu...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Välkommen

    Ang. årsmodell etc..

    Du har årsmodell 2000.. men modellår 2001
    Tack! Det verkar som att någon är piggare än vad jag är just nu...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Forsbacka, Gävle
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Välkommen

    Ang. årsmodell etc..

    Du har årsmodell 2000.. men modellår 2001
    hehe... nu blev det lättare

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    någon hajfena på taket förresten?
    Jupp...

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    det där med modellår kan vara lite hursomhelst tydligen. Föräldrarnas bil är t ex gjord -98, och bör vara en -98. MEN den blev inreggad som -99.

    Min bil är en -95, men tagen i trafik första gången 1994-08-29


    Så du bör nog hellre gå efter bilens papper än vad vägverket säger.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Så här är det:

    I Bilregistret står bilen registrerad med den "årsmodell" som det år den inregistrerades/tillverkades.

    Men Saab brukar namnge sina bilar som tex M01 (alltså "årsmodell" 2001) och Saab byter oftast sina Mxx beteckningar efter semestern, då de inför nyheterna för det nya modellåret, alltså är en bil tillverkad i aug 2000, levererad och inregistrerad i sep 2000 en M01, men i registreringspappren står det dock Årsmodell 2000.

    Så om du skall köpa reservdelar o sånt så är det en M01 du har, när du säljer den är det en M01 du säljer.


    Som ex. kom den nya 9-5 aero-fronten i aug/sep 2003. Ändå kallar man bilen för en "2004'a".
    Och den värderas som en 2004 i handlarnas gröna lista.
    En bil uttagen i maj 2003 (M03) är ju ofta ett år mindre värd än en bil uttagen i sep 2003 (M04). Och det är ju det som betyder nåt... Inte vafasen det står i regbeviset...

    Hoppas du förstod.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Så här är det:

    I Bilregistret står bilen registrerad med den "årsmodell" som det år den inregistrerades/tillverkades.

    Men Saab brukar namnge sina bilar som tex M01 (alltså "årsmodell" 2001) och Saab byter oftast sina Mxx beteckningar efter semestern, då de inför nyheterna för det nya modellåret, alltså är en bil tillverkad i aug 2000, levererad och inregistrerad i sep 2000 en M01, men i registreringspappren står det dock Årsmodell 2000.

    Så om du skall köpa reservdelar o sånt så är det en M01 du har, när du säljer den är det en M01 du säljer.


    Som ex. kom den nya 9-5 aero-fronten i aug/sep 2003. Ändå kallar man bilen för en "2004'a".
    Och den värderas som en 2004 i handlarnas gröna lista.
    En bil uttagen i maj 2003 (M03) är ju ofta ett år mindre värd än en bil uttagen i sep 2003 (M04). Och det är ju det som betyder nåt... Inte vafasen det står i regbeviset...

    Hoppas du förstod.
    Årsmodell bytet sker den 1/6 i fabriken för att det skall finnas bilar hos handlarna i skiftet aug/sep...

    M.v.h. Andreas J.

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Så här är det:

    I Bilregistret står bilen registrerad med den "årsmodell" som det år den inregistrerades/tillverkades.

    Men Saab brukar namnge sina bilar som tex M01 (alltså "årsmodell" 2001) och Saab byter oftast sina Mxx beteckningar efter semestern, då de inför nyheterna för det nya modellåret, alltså är en bil tillverkad i aug 2000, levererad och inregistrerad i sep 2000 en M01, men i registreringspappren står det dock Årsmodell 2000.

    Så om du skall köpa reservdelar o sånt så är det en M01 du har, när du säljer den är det en M01 du säljer.


    Som ex. kom den nya 9-5 aero-fronten i aug/sep 2003. Ändå kallar man bilen för en "2004'a".
    Och den värderas som en 2004 i handlarnas gröna lista.
    En bil uttagen i maj 2003 (M03) är ju ofta ett år mindre värd än en bil uttagen i sep 2003 (M04). Och det är ju det som betyder nåt... Inte vafasen det står i regbeviset...

    Hoppas du förstod.
    Årsmodell bytet sker den 1/6 i fabriken för att det skall finnas bilar hos handlarna i skiftet aug/sep...

    M.v.h. Andreas J.
    Där ser man, jag som tog ut min "-04'a" den 17/5.....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 699
    Välkommen hit!


    Mvh

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    416
    Välkommen Anders då blir det åka på träffar i sommar då?

    Niclas
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Forsbacka, Gävle
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av NS
    Välkommen Anders då blir det åka på träffar i sommar då?

    Niclas
    Självklart!!

Liknande ämnen

  1. Ny medlem.
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 12:06
  2. Bli medlem
    Av mr.Danne i forum Klubbfrågor
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •