Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: SAAB vs. Lexus vs. garantier

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    SAAB vs. Lexus vs. garantier

    Citat Ursprungligen postat av EXD


    Lite annat man fick veta var att affärerna gick lysande för Saab på Svenska bil i Lindvreten! Säljarn som tagit hand om oss hade tidigare jobbat på Volvo och han sa att deras policy var att mörka och aldrig erkänna kända brister på sina bilar. Saab har en mer öppen relation till sina kunder.
    Eller inte....

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser detta påstående...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433

    Re: Yes idag kom den! (farsans tjänstebil)

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av EXD


    Lite annat man fick veta var att affärerna gick lysande för Saab på Svenska bil i Lindvreten! Säljarn som tagit hand om oss hade tidigare jobbat på Volvo och han sa att deras policy var att mörka och aldrig erkänna kända brister på sina bilar. Saab har en mer öppen relation till sina kunder.
    Eller inte....

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser detta påstående...
    Får väl föreslå att du gråter lite för jag har hört samma sak från folk som också jobbar på Volvo.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Vilket? Att Svenska Bil Lindvreten börjar se en försäljningsökning av Saab eller att Volvo inte riktigt erkänner sina fel?
    Att Saab inte försöker mörka sina fel!

    Har ingen koll på Volvo så jag kan inte uttala mig!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Re: Yes idag kom den! (farsans tjänstebil)

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av EXD


    Lite annat man fick veta var att affärerna gick lysande för Saab på Svenska bil i Lindvreten! Säljarn som tagit hand om oss hade tidigare jobbat på Volvo och han sa att deras policy var att mörka och aldrig erkänna kända brister på sina bilar. Saab har en mer öppen relation till sina kunder.
    Eller inte....

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser detta påstående...
    Får väl föreslå att du gråter lite för jag har hört samma sak från folk som också jobbar på Volvo.
    Som sagt....Har ingen koll på Volvo, det var påståendet om att Saab har en öppen relation till sina kunder och erkänner felen på sina bilar som jag reagerade på!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 433

    Re: Yes idag kom den! (farsans tjänstebil)

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av EXD


    Lite annat man fick veta var att affärerna gick lysande för Saab på Svenska bil i Lindvreten! Säljarn som tagit hand om oss hade tidigare jobbat på Volvo och han sa att deras policy var att mörka och aldrig erkänna kända brister på sina bilar. Saab har en mer öppen relation till sina kunder.
    Eller inte....

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag ser detta påstående...
    Får väl föreslå att du gråter lite för jag har hört samma sak från folk som också jobbar på Volvo.
    Som sagt....Har ingen koll på Volvo, det var påståendet om att Saab har en öppen relation till sina kunder och erkänner felen på sina bilar som jag reagerade på!
    Aha, då får jag hålla med dig även om jag anser att de är bättre på det än Volvo.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Re: Yes idag kom den! (farsans tjänstebil)

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero

    Aha, då får jag hålla med dig även om jag anser att de är bättre på det än Volvo.
    Tänkte skriva att Saab är bra att ha att göra med under garantitiden men sen kom jag på en liten grej som inträffade under garantitiden på 9-5:an i min signatur.

    Den hade då ett hummande ljud från kupéfläkten som var ganska irriterande och när jag pratade med Saab så sa dem att löv och annat "skit" kan hamna på ett ställe under vindrutan som gör att fläkten låter som den gör. Då skulle man tydligen få rengöra allt själv med ungefär 1000 mils varsel....

    Dåligt tycker jag, har man gjort ett konstruktionsfel så får man ju åtgärda det. En ny bil för över 300k ska inte låta som en gammal Lada från kupéfläkten varje 1000 mil efter att man rensat bort skiten...

    Annars är Saabs kundvård efter garantitidens slut under all kritik, lacksläpp och diverse andra fel ignoreras helt!

    Likaså att ha sådana orimliga krav när det gäller åtgärdande av motorras pga vevhusventilationen.... Alla bilägare drar över servicen med 300 mil någon gång eller vissa kanske t.o.m. servar själva....Varför ska man då bli utan ersättning? Allt detta beror ju helt på Saabs miss redan på konstruktionsbordet....



    EDIT: Kom på en grej till... 9-5:an har också varit inne 5 gånger för åtgärdande av ett kluckande ljud i framvagnen när man passerar gupp, de har bytt allt i framvagnen utan resultat...sist bytte de hela fjäderbenen till och med och ändå kluckar det.... "Det ska tydligen vara så" var deras senaste svar....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691

    Re: Yes idag kom den! (farsans tjänstebil)

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    EDIT: Kom på en grej till... 9-5:an har också varit inne 5 gånger för åtgärdande av ett kluckande ljud i framvagnen när man passerar gupp, de har bytt allt i framvagnen utan resultat...sist bytte de hela fjäderbenen till och med och ändå kluckar det.... "Det ska tydligen vara så" var deras senaste svar....
    Kollat att kylaren sitter fast? Har visst hänt att denna vibrerat loss... ljudet låter som om det kommer från framvagnen
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Zed82 > Är det "mörkande av fel"?

    Tycker mer det låter som någon som vill ha fel åtgärdade efter garantin gått ut... Visst kan saab åtgärda saker efter garantin gått ut men man kan ju inte ha livstids garanti på allt. Bilar är inte gjorda för att hålla i evighet, oberoende av nypris, då säljer de ju inga nya! Tämligen säker på att detta gäller de flesta biltillverkare.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Jag tycker då att det är ganska generöst att ens ha garantiåttaganden på 8 år gamla bilar. Att företag känner till problem är en sak, men att inte göra något åt det är en annan sak. Vi har fortfarande inte hört något om gasspjället på vår V70 ännu.

    Att ställa ett krav som att den ska servas enligt ett specifikt intervall är väll ändå inget orimligt krav? Annars skulle ju vilken slasas som helst kunna kvittera ut en motor, "Nä men jag servar själv, fyllde på olja och grejer, luftfiltret körde jag i tvättmaskinen - blev som nytt". Service ska utföras på rätt sätt och det är inte alltid säkert att alla "hemmapulare" gör rätt.

    Ersätter inte även Saab för en hel del "defekta" DI-kassetter? Väldigt generöst att byta ut slitdetaljer på garanti.


    Men visst, det är mina åsikter. F.ö. var inte denna tråden tänkt som någon "Saabgaranti vs. Volvogaranti" tråd.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag tycker då att det är ganska generöst att ens ha garantiåttaganden på 8 år gamla bilar. Att företag känner till problem är en sak, men att inte göra något åt det är en annan sak. Vi har fortfarande inte hört något om gasspjället på vår V70 ännu.

    Att ställa ett krav som att den ska servas enligt ett specifikt intervall är väll ändå inget orimligt krav? Annars skulle ju vilken slasas som helst kunna kvittera ut en motor, "Nä men jag servar själv, fyllde på olja och grejer, luftfiltret körde jag i tvättmaskinen - blev som nytt". Service ska utföras på rätt sätt och det är inte alltid säkert att alla "hemmapulare" gör rätt.

    Ersätter inte även Saab för en hel del "defekta" DI-kassetter? Väldigt generöst att byta ut slitdetaljer på garanti.


    Men visst, det är mina åsikter. F.ö. var inte denna tråden tänkt som någon "Saabgaranti vs. Volvogaranti" tråd.


    Ibland så förvånar det verkligen mig att "vissa" här inne fortfarande kör Saab.
    Varje gång det finns en möjlighet klagas över något så vräker de ut så mkt skit som möjligt om Saab.
    Om jag var så missnöjd över en "produkt" så skulle jag verkligen inte använda mig en sådan.

    Kul att du är nöjd över bilen EXD
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Zed82 > Är det "mörkande av fel"?

    Tycker mer det låter som någon som vill ha fel åtgärdade efter garantin gått ut... Visst kan saab åtgärda saker efter garantin gått ut men man kan ju inte ha livstids garanti på allt. Bilar är inte gjorda för att hålla i evighet, oberoende av nypris, då säljer de ju inga nya! Tämligen säker på att detta gäller de flesta biltillverkare.
    Mörkande av fel är att Saab knappast ens hade brytt sig om problemen med tändkassetterna eller VV om inte media hade uppmärksammat det...kolla bara på lacksläppen...Saab bryr sig inte för fem öre om alla bilar med lacksläpp och de är inte få!

    Kluckandet i framvagnen uppstod ett år efter att bilen lämnade fabriken, det hade således bara gått ett år av den tvååriga garantitiden. De har alltså haft ett år på sig att fixa problemet och fortfarande inte klarat det...Skandal!

    Jag säger inte heller att det ska vara livstidsgaranti men har dem gjort en stor tabbe konstruktionsmässigt som många får lida av så får man krypa till korset och åtgärda allt utan tjafs!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag tycker då att det är ganska generöst att ens ha garantiåttaganden på 8 år gamla bilar. Att företag känner till problem är en sak, men att inte göra något åt det är en annan sak. Vi har fortfarande inte hört något om gasspjället på vår V70 ännu.

    Att ställa ett krav som att den ska servas enligt ett specifikt intervall är väll ändå inget orimligt krav? Annars skulle ju vilken slasas som helst kunna kvittera ut en motor, "Nä men jag servar själv, fyllde på olja och grejer, luftfiltret körde jag i tvättmaskinen - blev som nytt". Service ska utföras på rätt sätt och det är inte alltid säkert att alla "hemmapulare" gör rätt.

    Ersätter inte även Saab för en hel del "defekta" DI-kassetter? Väldigt generöst att byta ut slitdetaljer på garanti.


    Men visst, det är mina åsikter. F.ö. var inte denna tråden tänkt som någon "Saabgaranti vs. Volvogaranti" tråd.


    Ibland så förvånar det verkligen mig att "vissa" här inne fortfarande kör Saab.
    Varje gång det finns en möjlighet klagas över något så vräker de ut så mkt skit som möjligt om Saab.
    Om jag var så missnöjd över en "produkt" så skulle jag verkligen inte använda mig en sådan.

    Kul att du är nöjd över bilen EXD
    Har jag köpt en premiumbil så förväntar jag mig även premium i kundhanteringen! Det är dessvärre ej så fallet med Saab!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av Zed82

    Har jag köpt en premiumbil så förväntar jag mig även premium i kundhanteringen! Det är dessvärre ej så fallet med Saab!
    Måste vara lite källkritisk... Har man inte sparkat in fel dörr nu?
    Har du besökt samtliga saab-firmor?

    Har du missat att det är människor som arbetar där, där bedömingar och hantering gör utav detsamma? Det är inte robotar som stöpts i en och samma form nere i en mörk källare nånstans i Trollhättan...

    I så fall kan man ju upplysa unge herr annat premiumbilmärkesframhävdare att personligen har jag aldrig blivit så r*vkrängd som på en aukt. Lexus firma...
    detta måste ju betyda att de är ren skit i enlighet med Ditt resonemang.
    Tänk efter lite innan man låter stora groder hoppa ur munnen..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Zed82

    Har jag köpt en premiumbil så förväntar jag mig även premium i kundhanteringen! Det är dessvärre ej så fallet med Saab!
    Måste vara lite källkritisk... Har man inte sparkat in fel dörr nu?
    Har du besökt samtliga saab-firmor?

    Har du missat att det är människor som arbetar där, där bedömingar och hantering gör utav detsamma? Det är inte robotar som stöpts i en och samma form nere i en mörk källare nånstans i Trollhättan...

    I så fall kan man ju upplysa unge herr annat premiumbilmärkesframhävdare att personligen har jag aldrig blivit så r*vkrängd som på en aukt. Lexus firma...
    detta måste ju betyda att de är ren skit i enlighet med Ditt resonemang.
    Tänk efter lite innan man låter stora groder hoppa ur munnen..
    Öhm...va? Jag har besökt flertalet Saabåterförsäljare i både Trollhättan, Östersund och Göteborg och alla säger samma sak. De får sina direktiv från Saab så det är inte så konstigt att de kommer fram till samma beslut.

    Kan bara beklaga att du har blivit dåligt behandlad utav en Lexusåterförsäljare men de kanske inte såg dig som presumtiv kund?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow

    Kan bara beklaga att du har blivit dåligt behandlad utav en Lexusåterförsäljare men de kanske inte såg dig som presumtiv kund?
    Precis därför såldes SKITEN...
    Det handlade om garanti och serviceärende på en RX...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow

    Kan bara beklaga att du har blivit dåligt behandlad utav en Lexusåterförsäljare men de kanske inte såg dig som presumtiv kund?
    Precis därför såldes SKITEN...
    Det handlade om garanti och serviceärende på en RX...
    Skulle vara intressant att höra lite mer om detta! Pm:a om du vill?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Zed82

    Har jag köpt en premiumbil så förväntar jag mig även premium i kundhanteringen! Det är dessvärre ej så fallet med Saab!
    Men ändå skall du köpa saab igen ? du måste vara korkad om saab är så dåliga varför fortsätta köpa saab ?
    Sunshine

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Citat Ursprungligen postat av Zed82

    Har jag köpt en premiumbil så förväntar jag mig även premium i kundhanteringen! Det är dessvärre ej så fallet med Saab!
    Men ändå skall du köpa saab igen ? du måste vara korkad om saab är så dåliga varför fortsätta köpa saab ?
    Grym rabatt på delar i kombination med rabatt på själva bilen!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow

    Kan bara beklaga att du har blivit dåligt behandlad utav en Lexusåterförsäljare men de kanske inte såg dig som presumtiv kund?
    Precis därför såldes SKITEN...
    Det handlade om garanti och serviceärende på en RX...
    Skulle vara intressant att höra lite mer om detta! Pm:a om du vill?
    Mnä, det är inget o-offentligt.
    Det berör en -01 RX300, IMZ V6, OIL-SLUDGE, ovillighet att ta på sig ansvaret, stök, bråk, faständ DE VISSTE OM DET, men höll käft..
    Tro inte att oilsludge är nåt saab-fel inte..
    Detta berör alla 3.0V6 byggda mellan 1997 och 2002, dock är den byggd i juni eller senare har toyota återkallat den, men om den var lite äldre blev det inget med det..
    Samma sak gäller 5SFE.

    EDIT: Detta berör "bara" 3,3Miljoner Toyota/Lexus ägare...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Airflow

    Kan bara beklaga att du har blivit dåligt behandlad utav en Lexusåterförsäljare men de kanske inte såg dig som presumtiv kund?
    Precis därför såldes SKITEN...
    Det handlade om garanti och serviceärende på en RX...
    Skulle vara intressant att höra lite mer om detta! Pm:a om du vill?
    Mnä, det är inget o-offentligt.
    Det berör en -01 RX300, IMZ V6, OIL-SLUDGE, ovillighet att ta på sig ansvaret, stök, bråk, faständ DE VISSTE OM DET, men höll käft..
    Tro inte att oilsludge är nåt saab-fel inte..
    Detta berör alla 3.0V6 byggda mellan 1997 och 2002, dock är den byggd i juni eller senare har toyota återkallat den, men om den var lite äldre blev det inget med det..
    Samma sak gäller 5SFE.

    EDIT: Detta berör "bara" 3,3Miljoner Toyota/Lexus ägare...
    Vilken Lexushandlare talar vi om här? Vem talade du med i verkstan?

    Skulle vara intressant att få regnumret på bilen så man kan kolla upp detta vidare! PM:a numret om det känns säkrast!

    Låter väldigt otroligt att Lexus inte skulle ta på sig ett känt fel, de har trots allt byggt sitt namn på deras extrema kvalité...

    Ganska kul att varje diskussion slutar i ett hackande på Lexus...Handlar inte denna tråd och detta forum om Saab?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 lexus rear light
    Av etech i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 18:25
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •