Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: bränslereläfråga till 9000 -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163

    bränslereläfråga till 9000 -96

    Skulle behöva veta om spolen på bränslepumpens relä får ström ifrån +15. Vet att andra sidan på spolen går in i styrboxen (trionic). Men man vågar ju inte chansa på +15, för tänk om det ska vara minus...
    Tacksam för svar!
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Hm, jag kollade ju på detta i förrgår, troligen var det ju du som undrade i någon annan tråd. Vad jag minns hade du alldeles rätt:
    Spolen till reläet får sin matning från +15 via säkringen vars nummer jag inte minns just nu.
    Reläet är benämnt 102 om jag inte minns alldeles fel. Tyvärr har jag kretsschemorna hemma så jag kan inte kolla detta just nu.

    Vad jag kunde utläsa så är själva matningsspänningen till bränslepumpen INTE avsäkrad utan går från en fördelningsplint via kontakten i bränslepumpreläet vidare till pumpen.

    Som sagt, detta taget ur huvudet nu så jag kan både ha läst & minnas fel.

    Jag kan kolla i schemat ikväll, förutsatt att jag blir påmind.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Jo, den matas från +15 via säkring.

    Matningspänningen blir jag lite osäker på... på ng900 vill jag minnas den går via en maxi-säkring (från +30, säklart)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Jo, den matas från +15 via säkring.

    Matningspänningen blir jag lite osäker på... på ng900 vill jag minnas den går via en maxi-säkring (från +30, säklart)
    Ragnar>> Vet du hur dessa ”maxi-säkringar” är ritade i kretsschemat? Har de inget säkringsnummer eller angiven strömstyrka utan är bara ritade som en rektangel?
    Jag har för mig att det fanns något inritat på kretsschemat men att jag tolkade detta som bara en plint.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    LM> På de scheman jag sett har de varit ritade som vanliga säkringar, fast med texten "MAXI" bredvid sig. Deras säkringsnummer står som vanligt i fyrkanten.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Jo det var jag som undrade i en annan tråd. Kände att det var bättre att lyfta frågan... Bränslereläet har som sagt benämningen 102. +15 går in i styrdonet för stöldlarmet och sedan går det ut en kabel till bränslereläet. Antar med det att styrdonet till larmet bryter strömmatningen (+15) till bränslereläet vid ev. inbrott. Bränslepumpen är avsäkrad via +30 med en 20A säkring (nr 14) inne i kupén. Men den säkringen är inte uppmärkt som "MAXI". Tack för svaren. Behövde få teorierna bekräftade....
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

Liknande ämnen

  1. Snabbt svar om växellådor till 9000!! På väg till skroten...
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:40
  2. Koppling som håller till 9000 eller byte till opels F28?
    Av Saab Emil CSE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •