Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbo vs TurboS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157

    Turbo vs TurboS

    För herrans många år sen hade en kompis en fräck Saab!
    Det var en 9000 2,3 Turbo '91 200hk och den var tysksåld.
    Första ägaren var en utlandssvensk som pendlade Tyskland-Sverige och han tog sen hem bilen hit.
    Min kompis var tredje ägaren och då hade bilen hunnit få ett vitaminpaket av GIK Turboteknik bestående av chip, filter och avgas....ett sk "Steg 1"-paket. GIK uppgav siffran 265hk men det intressanta med denna Saaben var att den gick som 300+.
    Anekdoterna är många där M5or, 928or m.fl prestandabilar fick se sig besegrade av denna mystiska Saab. Jag kunde ju bara glömma att ha en chans med min Omega 3000.
    Tävlingen kompisar emellan drev mig till att köpa en Nissan 300zx Twinturbo men döm om min förvåning när Saabfan hängde på.
    Vid ett test 50-250 så blev jag inte av med bilen i backspegeln, och då klagade killen ändå på hackande gång pga kass tändkassett

    Nu är både Saaben och Nissan sålda och försvunna sedan länge, men minnena lever kvar.
    När det i våras dök upp ett behov av en andrabil i 20.000:- klassen så blev valet lätt....en sån där Saab skulle man ju haft, och de ligger ju behagligt lågt i pris med.
    Sagt å gjort, efter lite engagerat letande så var bilen funnen.
    Samma färg, samma årsmodell, nästan samma utrustning, men svensksåld.
    Diverse servicerelaterade problem löstes och liknande chip inhandlades, dock från BSR då jag har god kontakt med dem i andra ärenden.
    Men....bilen fick aldrig den explosiva karaktär som kompisens hade haft.
    Jag konsulterade såklart kompisen i ärendet och då utbrister han plötsligt:
    -"Men min var ju en TurboS....din är bara en Turbo!"
    200hk som 200hk tyckte jag.....jag trodde bara S-et var ett emblem för utrustning etc.
    Då mindes han tillbaka att GIK i förbifarten hade nämnt att hans bil hade en annan turbo....en tidig version av den kommande Aerons turbo....och att detta var något bra.
    Jag tolkar detta som att det satt en Mitsu 15T istället för den Garrett T25 som sitter på min.

    Känner någon annan till fler skillnader mellan Turbo och TurboS? Har de olika boxar? Olika sprut?
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    9000 CS 2,3 Turbo Sport kom egentligen 92 och hade den vanliga 200 hk motorn. En del levererades med Saabs egna röda trimbox på 220 hk, men fortfarande med samma lilla T25-turbo. Jag har dock sett en del annonser (en nyligen här på bilmarkan) om dessa bilar där det stått original 225 hk, vilket är effekten i den senare Aeromotorn med större snurra. Jag har nästan velat påpeka för dem att de troligen har 220-hk boxen och inte en äkta Aeromotor, då den kom först 93. Helt omöjligt är dock inte att Saab kan ha släppt några bilar med den större turbon i förväg - det kan jag tänka mig, men då pratar vi 92:or. Du skriver om en 91:a, och den kan inte ha den större turbon original tror jag. Däremot kan ju mkt väl den där tysken bytt agg efter ngt år på den.

    265 hk låter också mkt typiskt för Aeromotorn, medan ett steg1 för lilla turbon vanligtvis ligger kring 240 hk. Alla vi som kört en Aero, vet att de redan original är ruskigt snabba. Och med lite trim på det och jämfört med de bilar som rullade på vägarna ifall vi vrider klockan tillbaks till mitten av 90-talet (eller när det nu var), så var man nog ganska kung med den bilen. Idag räcker dock inte samma effekt lika långt, men fortfarande torkar man ju av de flesta bilarna med den prestandan.

    Sedan finns det en faktor till i det hela. När åren går och man minns gamla omvälvande upplevelser, så tenderar de att förstärkas. Som moppen man hade när man var 15. Den kanske gjorde 65 då, men med åren som gått så har det ökar med 3 km/h per år...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Ystad/Södra Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    6210
    Vilken skönt läsning grabbar

    mvh
    Kör: 9000CSE 2,3T-95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Nja...förstärkningsfaktorn är jag helt på det klara med, och den kan jag eliminera med sifferminne

    Jag såg vid ett flertal tillfällen mätarnålen peka rakt ner....och då sista mätargraderingen är 250 så borde rakt ner vara nånstans runt 280 km/h....på mätaren då såklart, men ändå. Min nuvarande Saab klarar inte ens 240 trots trim.
    Min Nissan bottnade vid 275 på mätaren och då låg Saaben några billängder bakom.....

    Som sagt.....enligt GIK så skulle det sitta ett "bättre" aggregat på denna '91an....enligt deras utsago ett "aero-aggregat" trots att Aeron som du säger inte blev officiell förrän '93.
    Turbo Sport kallar du den för.....är det en vedertagen benämning el?
    Detta var alltså en CC....inte CS....
    //Pacman
    9000 2,3T -91

Liknande ämnen

  1. tändstift 900 TurboS
    Av Cabmange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 23:37
  2. kina turbos?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 17:02
  3. Skillnader på turbos ?
    Av Kent Gu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •