Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 4punkts bälte, vart fästa?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661

    4punkts bälte, vart fästa?

    Hejsan,
    Har funderingar på att slänga i 2 stycken sportstolar ( Sparco eller liknande) i min NG900 coupe. Men vart sätter man fast 4 punkts bälten om man inte har en bur i bilen? Någon som har ett bra förslag eller bilder? Tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    hejsan,
    Ingen som vet eller har någon ide alls?
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Hej,

    Fråga lillen 761 här på forumet. Har för mig att han kör/kört med 4-punkts
    bälten och fäst dom i baksätets del.
    Vet dock inte exakt hur.


    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Kasumi,
    Tackar så mycket, jag har skickat PM till honom nu så jag hoppas på ett svar, hehe. Tack än en gång,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  5. #5
    tänk på att det inte är så klok att köra med 4 punktsbäte och sportstolar utan bur !!
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    tänk på att det inte är så klok att köra med 4 punktsbäte och sportstolar utan bur !!
    Hejsan,
    Förlåt om detta är en korkad fråga men varför är det inte en poppis ide? SItter man inte bättre placerad i stolen då? Eller är det något annat som jag inte tänker på? Jag tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    det alla tänker på då är om du sitter fastspänd med 4-punksbälte och voltar så kan du inte ducka undan så det kan gå rätt illa om taket skulle tryckas ihopp.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  8. #8
    Precis! Du kan inte glida undan åt nåt håll utan du sitter där du sitter. Kanske inte allt för skönt om du skulle slå runt och trycka in taket några dm Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Man bör nog försöka sätta dem någonstand vid baksätet så dem går rakt bakåt och inte rakt ner direkt efter stolen får då mår nog dina axlar inte så bra om det skulle ta stopp (om bälteshålen i stolen sitter lägre än vad dina axlar gör när du sitter i stolen). Men det hade du nog redan tänkt på.

    Tänk även på det som folk har sagt innan. I en bil med bur i trycks inte taket ihop lika enkelt som en utan bur.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan alla,
    Ok, tack så mycket alla som har svarat. Då är jag med om att det kanske inte är så värst skönt att få bilen intryckt i taket och sitta fast.

    Vikke - Jo jag är med om att det inte ska gå rakt ner. En poalre till mig tävlade i Porsche Club och han hade monterat in ett rör som gick tvärrs över från vänster till höger och monterat bältena där. Men en med en BMW M3 hade monterat bältena i baksätets bälte. Är detta en bra lösning eller? Tackar så mycket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  11. #11
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    En fråga bara, vet du hur de är att köra med 4-punkts bälte?? Kan ju råda dig om du inte har kört med de förr att trycka dig hårt mot stolen och köra för man sitter värkligen stumt.. Jag personligen skulle inte vilja sitta och åka över 2-3mil fastspänd med såna bälten..
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan,
    Jag har kört och åkt med 5 punkts bälten i en Porsche men har dock aldrig åkt med det längre än på race banan. Kanske ni har rätt att det blir stumt och tråkigt i längden. Vad jag var ute efter var lite sportigare utseende och känsla än de standard stolarna i NG900. Jag har börjat fundera istället på Race Sport stolarna eftersom dessa är justerbara. Kanske dessa är bra att köra bana med ett par ggr om året samt att man fortfarande är bekväm i vardagslivet? Vad tycker ni om dessa?
    http://shop.eject.se/lind1/w_/s_session ... fault.aspx
    SKulle dessa funka bra om man fortfarande använder standard bältena?
    Eller rekomderar ni Speedparts stolarna istället?
    http://www.speedparts.se/images/prod/safety/21,4000.jpg
    Går någon av dessa att fälla så att man kan ha dem i en coupe eller det går ej?
    Tackar så mcyket för svar,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    De ska gå och ha standard bälte på en sån där stol + att kommer att bli bättre med såna där stolar för att dom är laglig att ha i bilen åxå rally stolar får man inte ha i.. Jag tyckte att jag såg ett handtag på stolen från speedparts så att man kan fälla den men de var inte nån vidare bra bild på den andra, men jag skulle bli riktigt förvånad om dom inte skulle gå och fälla fram.. Personligen skulle jag välja den första stolen som var helsvart tyckte den var snyggare Men verkligen inte nått fel på speedparts stolen heller..

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Hej !
    Jag har mailat bild till mopack men klickar in texten här ifall nån fler vill ha råd...

    Dom farliga aspekterna är ju redan sagda men bortser man från dom så kan man göra såhär....:

    Förklarar lite hur jag monterade 6-punktsbälte i min bil,om du bara ska ha 4-punkt så tar du bara bort ett moment.



    Jag började med att bygga en ram i u-järnsprofil,blev 2 st längder som går längsmed stolen och sen en pinne som håller ihop dom.



    I u-järnet borrade jag hål att skruva fast stolen sen hål för att skruva fast det i bilen. Dom 2 bältes bitarna som sitter från pungen och ner i stolen satte jag fast i pinnen som höll ihop u-järnet under stolen.

    Dom som går från buken ut åt varsitt håll satte jag den ena i järnet som originalbältet sitter fast i,den andra sidan satte jag fast i bilbarnstolinfästningen.



    Dom som går bakåt blir krångligast,jag fällde ryggstödet till baksätet,(det är ju 40/60 delning) Sen monterade jag ett hemmatillverkat stag mellan stötdämpartornen i skuffen,och på det staget fäste jag bältet.



    Det gick då bara att ha en passagerare bak,inget jag brydde mig om direkt,det var ju min bil och andra får ta sin egen helt enkelt ..

    /Magnus
    Akta skinnet!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    661
    Hejsan alla,
    Magnus - Tack så mycket för beskrivningen samt bilden, som jag skrev tillbaka så har jag en mycket bättre uppfattning nu.

    Jag tror att jag kommer att välja Race Sport stolen eller SPeedParts stolen då älsklings stolen (Sparco Torino 2) är alldeles för dyr . Jag för nog ta och överväga 4 punkts bälten iden eftersom det handlar trotts allt om en säkerhet och jag vill nog skaffa en bur om jag bestämer mig för att slänga in 4 punkts bälten och en riktig race stol. Men tack så mycket för all hjälp från er alla, vad skulle jag göra utan er ? .....Jo jag skulle kanske har lite mer pengar i plånboken dock haha.
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kärvande mittre bälte bak OG9-5
    Av Goforit i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2021-03-23, 10:33
  2. [LÖST] Samma bälte? OG9-3 och NG900
    Av risig9000 i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 00:18
  3. 4 punkts bälte
    Av goffemannen i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •