Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Ställskruv till wastegate 9000 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21

    Ställskruv till wastegate 9000 Aero

    Hej Vänner!!
    Är det nån som vet hur "ställskruven"(sista delen) på Wastegateklockan ser ut på orginal 9000 Aero-93?
    Min hade lossnat och gängat upp sig samt trillat av!!
    Köpte en av en en vänlig själ på forumet men tror inte det är den då mina gängor är dubbelt så långa som denna "skruv"
    Har för mig att den är ganska lång och svartoxiderad? kanske har fel men vilka agg sitter den iså fall på??
    Nån som har en över (från nån havererad klocka eller turbo)??

    Mvh Jonas

    0736-840 440
    jonas.stenberg@swipnet.se

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Just -93:ans aero hade väl en lite annorlunda turbo. Vet faktiskt inte om det är samma wastegate på dem. Båda är ju dock mitsu-agg. Har för mig att båda är td04 också, sen skiljer det något.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21
    Jo det stämmer...sitter td04-15G snurran i 93:an och 15T i 94:an och senare, tror dem har samma WG klocka och därav samma arm och ställskruv men jag har inte hittat någon bild och det är lögn att få fram nån info

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21
    Fick tag i en ställskruv som är ca 40 mm totalt!! Men har sett nån bild på Speedpart där ställskruven är nära dubbelt så lång.Osäker vilken det är, speciellt när jag inte vet säkert hur "hårt" man ska spänna på den.

    Fick höra att armen ska "förspännas" 2-3 mm(dras ut från klockan för att hecktas dit), kan det stämma?? Sen får man väl småskruva för att nå optimalt tryck?? I värsta fall får jag väl förlänga min kortis!!
    (Har inte varit under och kikat med den nya skruven än)

    Tar tacksamt emot svar från nån som har mer erfarenhet!!

    Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    152
    Jag har ingen särskild erfarenhet från just Saab, men har pillat med turboaggregat i rätt många år.
    Nästan alla aggregat med intern wastegate brukar "grundinställas" med "ett halvt håls förspänning", dvs det fattas ungefär halva hålets diameter för att kunna häkta på armen. Det blir väl ungefär 3mm som man får dra ut armen, så du verkar ha ganska klart för dig redan.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Spec. från saab är minst 2mm förspänning. Behöver man skruva mer för att uppnå rätt tryck så är det ok, men aldrig mindre än 2mm.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    om du inte vet hur lång den skall vara är d ju bara köpa lite längre å kapa av skiten ja kapade av min när ja satte T3 WG på min T25 snurra.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21

    WAstegate, ställskruv och saxpinne??

    Tack för det vänner, nu sitter grejorna på plats (nästan)!!

    Blev bara lite fundersam på WAstegatevintilarmen(som man häktar på min omtalade skruv på)
    Den var väldigt "sladdrig"(när inte klockan satt på) men det kanske den ska vara. Lite osäker på hur den fungerar men den kanske bara öppnar och stänger för att reglera trycket? Den kändes väldigt mekano-aktig :-)

    Borde det inte oxå vara ett hål på tappen att sätta nån saxpinne eller nåt i så inte skiten hoppar bort igen?? Nu höll jag på sent igår så jag kanske var för trött att hitta. Isånt fall är det ett jäkligt litet hål.
    LÅg med domkraft och skit så det var lite svårt att se och känna!!

    /J

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    På vissa modeller är det hål i pinnen på andra är det en skåra runtom så man får sätta en segersäkring där.

    Tror det är så här:
    Hål på alla bilar med T25
    Skåra på alla td04 15t #6
    Skåra på gtbb
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    På vissa modeller är det hål i pinnen på andra är det en skåra runtom så man får sätta en segersäkring där.

    Tror det är så här:
    Hål på alla bilar med T25
    Skåra på alla td04 15t #6
    Skåra på gtbb
    På min T25 är det både skåra & hål om jag minns rätt.

    Men gemet var lättare att sätta genom hålet än att klämma runt skåran.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Jag tror det är skåra & hål även på MHI äldre 6# hus.
    Hål finns det definitivt (sitter ju en plomb där) och troligen även en skåra för segersäkringen.

    Ett gem funkar som sagt kanonbra - om det finns ett hål..
    Segersäkringen är inte jättelätt att få på plats när turbon sitter i bilen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Fast jag måste nog rätta Urban lite: Visst är det väl en spårryttare snarare än en segersäkring?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fast jag måste nog rätta Urban lite: Visst är det väl en spårryttare snarare än en segersäkring?
    Du har rätt - som vanligt

    Konstigt att ingen reagerat på "skåra & hål" än
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Konstigt att ingen reagerat på "skåra & hål" än
    Jodå, eftersom jag själv är lite pryd så har jag suttit här & rodnat över hur detta kan misstolkas.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    ... och att komma åt och stoppa det jäkla gemet i hålet är fanimig nåt av det mest tålamodsprövande som finns, när allt annat redan är på plats

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    ... och att komma åt och stoppa det jäkla gemet i hålet är fanimig nåt av det mest tålamodsprövande som finns, när allt annat redan är på plats

    /jn
    Då har du inte provat spårryttaren va ?
    Prova gärna den, utomhus på gräs eller grus...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    bara jag som kör med svetstråd?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21
    Tja grabbar!! Bockar och bugar för alla svar, fan denna sajt är ju grymmast!! Man blir ju nästan rörd!! Ska aldrig byta bilmärke!! :-)

    Har väl svurit ganska rejält senaste dygnet...pinnj-ävln har ju gått av!!!
    Sitter inget spår utan endast ett rostigt igenfyllt hål (av tidigare "saxpinne")
    Inte undra på att jag inte förstod hur det var tänkt....!!?(vare sig såg eller kände något hål först)
    Pinnen har gått av precis jäms med axeln så man måste riktigt nära för att se.
    Behöver jag berätta att det är lögn att peta ur hålet utan att plocka bort hela snurran, sätta det i ett stä och banka ur skiten....inget jag har lust med efter all frustration. Just nu sitter det några varv ståltråd som håller grejorna på plats men det känns så där halvseriöst när jag ska in på Saab och kolla varför jag bara får upp han i grund ladd efter att jag fått dit Wastegaten.(Dem kan ju behöva surra nått varv på ställskruven :-()

    Äre nån som har idé varför han inte laddar som han ska!? (Hade samma problem innan WG armen hoppa dän) MV är testad med en fungerande, samma visa!?! Känns som bilen ibland rycker lite (men inte ofta och inte starkt) Drar soppa som en Voflo (1 liter landsväg, borde ligga på 0,7)
    Hilfe!?

    //Frustrerad

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Moss - Norge
    Inlägg
    202
    kan ju vara WG som är kass då. då laddar den inte rikigt. opå vilket sätt laddar den inte rikigt? får den för lite sopp/för mycket luft sänker APC ner laddet automatisk... om det är jobbigt att sätta på pinne på WG så är det bara skruva av den, sitter med 2 skruv, så kan du ha den på bänken och känna på den, borra upp igenrostat hål mm...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    21
    Den laddar endast upp på mitten(lite mer) på gult (iofs bra mycket bättre skjuts i den nu efter att WG sitter där den ska) Men han ska väl ladda en bit upp på rött?? TAck för tipset...ska se om jag får loss skruvarna till WG:n i kväll. Då kan jag ju passa på och kolla den samtidigt!!
    Vet nån hur den ska kännas/se ut??

    Enda jag vet hitills är att armen var väldigt slapp fram å tillbaka när jag skulle häkta på klockan. Men så kanske den ska vara??

    Om det inte är WG:n eller magnetventilen, vad kan då spöka?
    Kan själva mjukvaran/styrningen pajjat? Eller då kanske inte bilen går alls?! Tänkte mest eftersom den drar en hel del soppa, ibland rycker, och den tar nån sekund innan den startar (startar jämt men jag tycker startmotorn får snurra ett extra varv innan den tänder igång??

    Kuriosa:rycker jag WG slangen på MV:n så tokladdar den (är försiktig)
    Men då känns det lite som den laddar så snabbt att kraften till drivlinan inte hinner med och är man inte försiktig så spikar det så klart!!
    Får en känsla att turbon är okey men att styrning till trycket inte vill vara med??

Liknande ämnen

  1. Ny wastegate till 9000 2,3T
    Av skutte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:51
  2. Kärvande Wastegate? og 9-3 aero T7
    Av AzzAzziN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 12:42
  3. Wastegate till 900se 2.0 T -96
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •