Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: stannar när man släpper gasen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27

    stannar när man släpper gasen

    9000T16- 88 stannar när den är kall om man släpper gasen snabbt,när den är varm funkar den som den ska.Matningspumpen till bränslepumpen är trasig (beställd) kan det ha nån inverkan? plockade isär tomgångsmotorn (tror jag det heter) och smörjde upp den,allt verkade funka och röra sig som det ska där inne.Får inte turbotrycks mätaren att röra sig speciellt mycket den går i alla fall aldrig upp på rött när man pressar bilen,visst ska den göra det?Bilen drar för övrigt ingen olja och ryker inte konstigt heller så turbon borde väl vara okej?Det blev två frågor här men hoppas på svar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Kolla alla vaccumslangar så att den inte drar tjuvluft nånstans.

    //Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Löste problemet med laddtrycket på turbon idag,förre ägaren hade tagit ur säkringen för APC (varför i h-e gör man så) petade i en säkring så nu laddar den som den ska och går som ett skållat troll.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 482

    Re: stannar när man släpper gasen

    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    Får inte turbotrycks mätaren att röra sig speciellt mycket den går i alla fall aldrig upp på rött när man pressar bilen,visst ska den göra det?
    Den ska inte gå upp PÅ rött iallafall inte om det än orginal! den ska stanna precis innan det röda.

    Hur är bilen när på tomgång när den är kall?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 420
    Varför man rycker säkringen har med största sannolikhet att göra med att man inte vill att besiktningen ska märka att bilen är trimmad.
    Det förklarar isåfall att den laddar in på det röda också.
    Hmm det blev en lång mening.
    /Henrik

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Min dog då man gasade på och släppte gasen. Det var bypassen som var paj.
    Audi 80 Quattro

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 420
    Gjorde min också när min bypass var dålig
    /Henrik

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Varför man rycker säkringen har med största sannolikhet att göra med att man inte vill att besiktningen ska märka att bilen är trimmad.
    Det förklarar isåfall att den laddar in på det röda också.
    Hmm det blev en lång mening.
    Schysst man har alltså köpt en trimmad bil nu blir grabben glad.Dom hade bytt data box i bilen så kanske det är tillbaka bytt till original det vet jag inte men säljaren nämnde inget om trim.Fast å andra sidan hade han inte en aning om att det fanns farthållare på bilen heller.Hur ser man om det är trimmat förresten?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 420
    Det var en 88:a du hade va?
    Borde väl vara separat APC på den i så fall och öppnar du boxen kan du kanske se om någon lött dit lite nya grejer...
    Vet inte riktigt hur det ser ut på 9000 så jag vågar inte lova nåt.
    /Henrik

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 150
    Mycket möjligt att det är spjälldämparen som gett sig ifall motorn stannar då du släpper gasen, men kan vara annat också t.ex. by-passen eller slangar.

    Vore jag du så skulle jag kolla upp lite ifall den är trimmad, möjligt att det är oseriöst gjort och motorn tar skada av det. Bilen tappar inte kraft plötsligt då du gasar och har fullt laddtryck?
    Ifall den tappar flåset lite mittiallt under hård acceleration för att nästan genast efter gå som vanligt igen tyder det på att den spikar och det är inge bra, men ifall den drar jämnt och fint utan ryck är allt säkerligen i sin ordning.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Det var en 88:a du hade va?
    Borde väl vara separat APC på den i så fall och öppnar du boxen kan du kanske se om någon lött dit lite nya grejer...
    Vet inte riktigt hur det ser ut på 9000 så jag vågar inte lova nåt.
    En dum fråga men APC är det själva databoxen eller är det en separat box?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    det finns APC, DI+APC och DI/APC
    Audi 80 Quattro

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    det finns APC, DI+APC och DI/APC
    Jag frågade kanske lite dumt men jag ville veta var dom finns.Men hittade svaret i en annan fråga.APC sitter tydligen under stolen och nån bränsle box uppe vid torpedväggen under en kåpa.Har sett i en del trådar att man har flera förslag på saker som är trasiga ni får gärna också nämna var prylarna sitter på ett ungefär eller hur dom ser ut.Skulle underlätta för en annan som skruvat mýcket i bilar men aldrig Saab turbo i en sån finns en hel del skumma saker under huven.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Min dog då man gasade på och släppte gasen. Det var bypassen som var paj.
    Ok.Var sitter bypassen är det nån av alla skumma saker under huven som det sitter kablar på?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    bergvik
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Mycket möjligt att det är spjälldämparen som gett sig ifall motorn stannar då du släpper gasen, men kan vara annat också t.ex. by-passen eller slangar.

    Vore jag du så skulle jag kolla upp lite ifall den är trimmad, möjligt att det är oseriöst gjort och motorn tar skada av det. Bilen tappar inte kraft plötsligt då du gasar och har fullt laddtryck?
    Ifall den tappar flåset lite mittiallt under hård acceleration för att nästan genast efter gå som vanligt igen tyder det på att den spikar och det är inge bra, men ifall den drar jämnt och fint utan ryck är allt säkerligen i sin ordning.
    Spjälldämparen är det den där svarta saken med elkabel som sitter på andra sidan (mittimot)gasreglaget?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Citat Ursprungligen postat av sven-åke
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Min dog då man gasade på och släppte gasen. Det var bypassen som var paj.
    Ok.Var sitter bypassen är det nån av alla skumma saker under huven som det sitter kablar på?
    nädu, inga kablar. bara 2 grövre slangar och 1 mindre.

    Audi 80 Quattro

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping (Rystad)
    Inlägg
    265
    Min tomgångsmotor va lite dålig så jag la den i diesel i 1 dygn ungefär sen funkade det kalas igen, sen va bypassen dålig me så jag bytte den ca 1 vecka efter...
    Christian Larsson - På tvären i skogen
    Saab 99 Grupp H Rallybil -75
    Saab 9000 T16 CD -92

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Suveränt Stoffen den går inte att missa,tackar så mycket.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Det var faktiskt bypass ventilen som var trasig på min också tack för tips och hjälp,kostade 50 spänn på skroten.Dessutom för att återgå till misstanke om trim så låg det ett dokument i handskfacket som talade om att bilen är utrustad med en trimsats monterat på en firma i Trollhättan allt enligt SAAB-ANA:s rekommendationer.Effekten är numer 136kw och 280Nm,dokumentet fungerade som ett intyg för omtypning så den är faktiskt (lite) trimmad.Nån som vet vilken typ avtrimmning det här är firman är (var)auktoriserad av SAAB.

Liknande ämnen

  1. Rassel när man släpper gasen?
    Av claatu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 20:21
  2. Dör när man släpper gasen
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 13:39
  3. Låter när man släpper gasen?
    Av Palmisaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 08:53
  4. Rassel när man släpper gasen?
    Av MartinP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •