Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: bensinpump HJÄLP

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211

    bensinpump HJÄLP

    jag har en bensin pump som kan va trasig.

    jag har kollat alla säkringar men jag hitar ingen säkring till bensinpumpen,
    Finns det någon till den, jag har en 900 -84 turbo.

    annars är det någon som har en bensin pump till salu, såg att dom kosta 1600 -2000 spänn på mekonomen inte vad jag vill betala direkt!

    tack på föhand!

  2. #2
    Hejsan

    Jag kan ej mycket om 900 OG men jag har själv en vinterbil som är en 900 OG 88:a med ett dåligt halvljusrelä. När jag höll på och pulade med ljuset så såg jag att det finns något som heter bränsle relä. Det kanske är ett relä som har slutat att fungera eftersom du inte hittar någon säkring som är trasig

    Lycka till från A

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    mmmm men i min saab finns det inget relä och de ska det inte heller pågrundav att det är insprut va jag fatta de som kan itne de så bra jag heller men iallfall så ere inge relä de vca därför ag tänkte om det fanns någon gömd säkring nånstans

    men kom in med tips

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    mmmm men i min saab finns det inget relä och de ska det inte heller pågrundav att det är insprut va jag fatta de som kan itne de så bra jag heller men iallfall så ere inge relä de vca därför ag tänkte om det fanns någon gömd säkring nånstans

    men kom in med tips
    Vadå "inget relä pga det är insprut"?

    Är det elektrisk bränslepump är det ju med största säkerhet också ett relä inblandat i matningskretsen antar jag.

    Jag satt & läste elschemat för en 9000 visserligen igår kväll & vad jag kan se där så är SPÄNINGSMATNINGEN till bränslepumpen INTE avsäkrad utan går direkt via ett relä. Spolen till relät är däremot avsäkrad.

    Som sagt, denna slutsats drog jag endast av att läsa ett elschema, det gäller en 9000 -97 & jag kan ha läst fel.

    Jag har tyvärr ingen aning om VAR bränslepumprelät till en 900 -84 sitter.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Hej

    Sitter massor av relä i olika färger i säkringsboxen.
    Finns för halvljus, bränslepump, vindrutetorkare , sök och du skall finna

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    okej jag kanske har fel men ialafall så sitter det inget relä till bränslepumpen i min saab och det har inte suttit nått där när bilen fungerade heller så.
    men jag ska ta och läsa elschemat till min
    tack för det.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211

    DI-kasset

    hejsan är det samma DI kasset i alla saabar eller måste man ha samma modell och samma år som det är på bilen?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: DI-kasset

    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    hejsan är det samma DI kasset i alla saabar eller måste man ha samma modell och samma år som det är på bilen?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=63479

    Fast din nya fråga om DI-kasetter borde kanske hamna i en annan tråd än denna som har rubriken "bensinpump HJÄLP"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Har du en T16 eller T8?

    Får du någon gnista.
    Om inte kolla hallgivaren, utan signal från den så går inte pumpen.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    okej jag kanske har fel men ialafall så sitter det inget relä till bränslepumpen i min saab och det har inte suttit nått där när bilen fungerade heller så.
    men jag ska ta och läsa elschemat till min
    tack för det.
    Menar du att någon kopplat bränslepumpen direkt på tändningslåset då alltså eller????

    Har inte Kalle Klåfinger varit i farten och gjort världens fulaste tjyvkoppling av bränslepumpen så HAR du ett relä till bränslepumpen...

    Om vi pratar en original-bil så lovar jag att du har ett relä. Kolla upp det först du.

    Skulle det ändå vara pumpen som är paj så kanske du kan hitta nån billig pump på skroten eller kanske på blocket eller liknande.

    Ett annat tips för att kolla om det är pumpen som är paj är att knacka på den lätt med en hammare eller nått under startförsöket. (Knackar du på den så kan det hända att den kommer igång tillfälligt.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130
    Vet ej om det skiljer på säkringsdosan mellan 1984 och 1992 men på min og900 S -92 så har jag en säkring till bensinpumpen, längst nr. 30!! Rosa pil..

    Gul pil:
    Kollade lite i EPC... Fanns endast tillbaka till 1986 men kanske samma..
    Då ska det finnas ett relä till bränslepumpen som sitter i säkringsboxen!!
    Sitter även också på min bil..

    Blå pil:
    Har du en B202 motor ska det även sitta ett relä på passagerarsidan fram.. till höger om fötterna.. tror jag.. om jag tolkat bilderna rätt!

    Kolla här

    Du kan ju kolla iallafall

    Hoppas det löser sig!

    Lycka till

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    På en og900 T8 1985 jag hade förut fick jag byta bensinpumpen och senare också relät, det är ganska stort och satt längst bak och till höger i säkringsdosan tror det kallas bränsle avstängning om jag inte minns fel. Det är annars ganska lätt att felsöka då ovandelen på bensinpumpen med kontakterna sitter ganska lätt åtkomligt under golvet i skuffen, bara att mäta om det finns ström dit när tändningen är på eller i startläget. Bara att haka av luckan över reservhjulet och dra främre delen av golvet bakåt sedan är det ett runt galvat plåtlock som ska tas bort. Detta gäller kombikupén vet inte hur det ser ut på sedanen...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    211
    tack för alla svar det har vart skit kul å fått veta lite om pumpen men nu råkar det vara så att det räckte med att vi böt soppafiltret och sätta i nya tändstift, sen hick hon igång igen såp nu blire ju att köra lite lugnare när man inte har dom *rätta* tändstiften. ska köpa turbio tändstiften men tack för alla svar iallfall!

Liknande ämnen

  1. Hjälp med bensinpump byte
    Av eilsys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 15:14
  2. Bensinpump går ej, 900 2,3 -94
    Av 66swede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:41
  3. Hjälp med bensinpump!
    Av han540 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 14:19
  4. Bensinpump på 900 s -91
    Av Petro i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:39
  5. Akut hjälp bensinpump problem
    Av Aerokorven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •